بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» گیاه یونجه |عسل، عرق گیاهی و خواص و فواید یونجه

گیاه یونجه |عسل، عرق گیاهی و خواص و فواید یونجه

یونجه چیست؟

یونجه گیاهی است که به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها سلطان گیاهان نامیده شده است و یونجه، گیاهی که در آسیا کشت می‌شود از اولین گیاهان دارویی شناخته ‌شده برای بشر است.

یونجه از نظر تغذیه عمومی غذایی کامل و افراد را چاق و آهن بسیاری دارد همچنین خوردن آن تمام اعضای بدن را تقویت می‌کند.

این گیاه در درمان ضعف عمومی، ضعف بنیه، کم‌خونی و اعصاب مفید است و مغز و ستون فقرات را قوت می‌بخشد، این گیاه خوراکی با خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده، منبع غنی از ویتامین‌های B،K ،E ،D ،A و همچنین املاح معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم به حساب می‌آید و البته مصرف خشک آن تأثیرگذارتر خواهد بود.که اغلب با استفاده از آن به عنوان خوراک گاوها ، اسبها و سایر دامها همراه است ، اما همچنین گیاهانی است که دارای خواص درمانی زیادی است. به دلیل دارا بودن پروتئین و مواد آرایش غلیظ مواد مغذی به عنوان یک ماده در خوراک دام ارزشمند است.این امر همچنین برای انسان مفید است ، به خصوص برای زنان باردار و مادران

در اینجا بیشتر در مورد یونجه و چگونگی استفاده از آن برای به دست آوردن برخی از مزایای مهم سلامتی آورده شده است.

یونجه (که به نام گیاه لوچر ، گیاه گاومیش یا گیاهان دارویی Medicago sativa نیز شناخته می شود ) بومی آسیای میانه و جنوبی است. قرنهاست که در طب سنتی چینی ، داروی آیورودای هند و داروهای بومی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

حتی در تمدنهای یونان و فارسی باستان به عنوان غذا و دارو از آن استفاده می شده است. ( 1 )

یونجه بخشی از خانواده حبوبات است و از نظر کشاورزان بسیار ارزشمند است زیرا می تواند نیتروژن موجود در خاک را برطرف کرده و خاک آسیب دیده و تخلیه شده را بهبود ببخشد.

همچنین از این گیاه به عنوان یک گیاه علوفه گاوهای شیری بسیار استفاده می شود و از آن برای تهیه یونجه مغذی برای انواع دام استفاده می شود. ( 2 )

در مورد استفاده های دارویی ، از یونجه به طور سنتی برای مقاصد زیادی استفاده می شود: سلامت گوارشی ، کاهش کلسترول ، کاهش علائم یائسگی ، افزایش عرضه شیر مادر. و تسکین درد آرتریت ( 3 ) ( 4 )


مزایای تغذیه ای یونجه

یکی از مواردی که یونجه را برای انسان و دام مفید می کند ، مشخصات غذایی آن است.

یونجه گیاهی بسیار مغذی است که حاوی مواد مغذی مهمی مانند آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، مس و منگنز است.

همچنین منبع خوبی از ویتامین های A ، C ، D ، E و K و همچنین ویتامین های گروه B را تأمین می کند. ( 5 )

علاوه بر این ، یونجه همچنین حاوی اسیدهای آمینه اساسی است که بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست و یکی از بالاترین میزان کلروفیل موجود در هر گیاه را دارد.

همچنین مملو از ترکیبات گیاهی مفید شامل ساپونین ها ، فلاونوئیدها ، فیتواستروژن ها ، کومارین ها ، آلکالوئیدها ، ترپن ها و فیتواسترول ها است. ( 3 )


تغذیه برای بارداری و زایمان

خواص تغذیه ای یونجه باعث می شود که برای بارداری و همچنین پر کردن بدن بعد از زایمان مفید باشد.

یونجه نه تنها از مقدار زیادی مواد مغذی برخوردار نیست بلکه نوع دیگری است که بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

ویتامین K برای زنان باردار و برای نوزادان ماده مغذی مهمی است. از آنجا که این ویتامین به طور مستقیم در لخته شدن خون دخیل است ، کمبود آن می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد. ( 6 )

یونجه می تواند منبع خوبی از ویتامین K باشد و فواید سلامتی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

آهن یکی دیگر از مواد مغذی مهم در دوران بارداری است ، اما کمبود آهن در زنان باردار شایع است. ( 7 )

مصرف یونجه در چای تونیک آهن با سایر گیاهان تقویت کننده آهن مانند برگ گزنه و قاصدک می تواند از بدن شما در دوران بارداری حمایت کند و سطح آهن بعد از زایمان را دوباره پر کند.

برای تغذیه کلی در دوران بارداری یا پس از زایمان ، یونجه را می توان با سایر گیاهان غنی از مواد مغذی مانند برگ تمشک قرمز ، برگ گزنه و جو دوسر استفاده کرد.

چای Wellness Womb ترکیبی از گیاهان است که دارای این گیاهان است و به تقویت بدن شما کمک می کند.


افزایش شیر

از یونجه به طور سنتی به عنوان گالاکتاگا (گیاهی برای افزایش عرضه شیر مادر) نیز استفاده شده است.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در یونجه یکی از دلایلی است که می تواند باعث بهبود شیردهی در مادران شیرده شود.

ماهیت تغذیه ای آن به مادران جدید کمک می کند تا سالم بمانند و از شیر مادر به خوبی تهیه کنند. ( 8 )

یونجه همچنین حاوی فیتواستروژن ها است ، که ممکن است در تعادل هورمون ها بعد از بارداری نقش داشته باشند. ( 3 )

برای افزایش طبیعی عرضه شیر مادر ، یونجه را می توان در ترکیب چای با سایر گالاکتاگهای گیاهی یا به شکل کپسول مصرف کرد .


فواید یونجه برای کلسترول

یونجه همچنین برای کاهش سطح کلسترول مزایای بالقوه ای دارد.

تصور می شود این امر به این دلیل است که یونجه دارای مقدار زیادی ساپونین ها است ، که ترکیباتی هستند که می توانند به کلسترول متصل شده و جذب بدن را کاهش دهند. ( 9 )

اگرچه تحقیقات هنوز ادامه دارد ، مطالعات کمی نشان داده اند که مصرف بذر یونجه هر روز می تواند سطح کل و کلسترول "بد" را کاهش دهد. ( 10 ) ( 11 )


کاهش علائم یائسگی

یونجه همچنین گیاهی است که می تواند برای خانم هایی که یائسگی را پشت سر می گذارند فوایدی داشته باشد.

به طور سنتی از آن برای کمک به کاهش علائم یائسگی از جمله عرق شبانه و گرگرفتگی استفاده شده است. ( 3 )

یونجه حاوی فیتواستروژن هایی است که به عنوان پیش ماده استروژن عمل می کند و اثرات مشابه استروژن در بدن دارد.

به احتمال زیاد به دلیل کاهش سطح استروژن ، یونجه در دوران یائسگی مفید است.

با استفاده از مریم گلی ، یونجه می تواند در تسکین طیف وسیعی از علائم موثر باشد. ( 12 )


عوارض جانبی و احتیاط ها

یونجه به طور کلی گیاهی بسیار بی خطر است که با موارد منع مصرف کمی از آن ها استفاده می شود.

با این حال ، مقدار بالای ویتامین K آن به معنای جلوگیری از مصرف داروهای رقیق کننده خون است ، زیرا می تواند باعث اثربخشی آنها شود.

از آنجا که یونجه می تواند اثر استروژنی داشته باشد ، افرادی که مبتلا به سرطان حساس به استروژن هستند باید با احتیاط از آن استفاده کنند یا در کل اجتناب کنند.

در گذشته ، FDA توصیه کرده است که اگر سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد از جلوگیری از جوانه های یونجه جلوگیری کنید زیرا به راحتی می توانند باکتری ها آلوده شوند.

در گذشته ، FDA توصیه کرده است که اگر سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد از جلوگیری از جوانه های یونجه جلوگیری کنید زیرا به راحتی می توانند باکتری ها آلوده شوند.

در صورت وجود هر یک از این شرایط سلامتی ، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.


راه های استفاده از یونجه خشک شده

یونجه بیشتر به عنوان یک گیاه خشک برای مواردی مانند افزایش شیر مادر و حمایت از بدن در دوران بارداری و بعد از آن استفاده می شود.

از برگ خشک شده می توان برای تهیه چای استفاده کرد یا در کپسول ها مصرف کرد.

از برگ یونجه اغلب در ترکیب با گیاهان دیگر مانند این چای برای افزایش و غنی سازی شیر مادر یا این چای گیاهی برای بارداری و پس از زایمان استفاده می شود .


جوانه زدن

جوانه های یونجه تازه روش دیگری برای به دست آوردن فواید کلیه عناصر مغذی یونجه است.

می توانید آنها را به صورت خام در سالاد میل کنید ، بخارپز کرده و آنها را فصلی بزنید ، یا آنها را به سوپ ها و سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید.

همچنین می توانید بذر یونجه را خریداری کرده و خود آنها را جوانه بزنید ، به خصوص اگر نگران آلودگی باکتری ها باشید.

از یونجه نیز می توان به شکل عصاره استفاده کرد. بعلاوه ، یونجه اغلب به دلیل دارا بودن کلروفیل بسیار زیاد ، در ساخت مکمل های کلروفیل مایع استفاده می شود.

طب سنتی چینی از برگ یونجه برای از بین بردن زخم ها و تحریک اشتها استفاده کرده است. داروهای آیورودای بومی از آن برای بهبود تولید سلول های خون و آرتریت، احتباس آب و زخم ها استفاده کرده است.

در قرن شانزدهم، استعمارگران اسپانیا از یونجه به عنوان غذا برای اسب خود استفاده کردند. آنها معتقد بودند که گیاه یونجه غذای بهتر از چمن است. بومیان آمریکایی از دانه های آن به عنوان یک افزودنی مواد مغذی استفاده می کنند آنها همچنین برای توقف لخته شدن خون و درمان زردی از آن استفاده کردند.


آمریکایی ها از آن برای مبارزه با مشکلات قاعدگی، مشکلات ادراری و خشکی و شوره پوستی استفاده می کردند.

خواص فوق العاده ای که از گیاه یونجه دریافت می شود

کمک می کند تا کلسترول کاهش یابد.

گیاه یونجه دارای محتوای سافین بالا است.

این ترکیبات گیاهی شناخته شده برای کاهش سطح کلسترول است.

یونجه جذب کلسترول در روده را کاهش می دهد. همچنین دفع ترکیبات مورد استفاده برای انباشتگی کلسترول را افزایش می دهند.علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که مصرف یونجه سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش می دهد.

کاهش میزان چربی در شریان ها مشاهده شد. و به عنوان یک ضد هایپرلپیدرمیک شناخته شده است. این به این معنی است که سطح چربی خون را پایین می آورد. کاهش میزان چربیها می تواند، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از سطح کلسترول بالا کمک کند.


فواید و خواص یونچه برای مبارزه با سرطان پستان 

این گیاه فوق العاده شامل فیتواستروژن و ترکیبات گیاهی است که به افزایش سطح استروژن کمک میکند مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات خطر مرگ و عود بیماران مبتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد و در کاهش عوارض یائسگی و خونریزی بیش از حد کمک می کند.

 یونجه برای سرطان سینه

کاهش علائم یائسگی با یونجه

کمبود استروژن علت اصلی یائسگی است ، از آنجایی که گیاه یونجه دارای فیتواستروژن است، برای زنان یائسه بسیار مفید می باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف این گیاه می تواند تعرق شبانه را حل کند و همچنین باعث از بین رفتن گرگرفتگی ها شود.


یونجه برای رفع خشگی واژن و عوارض قاعدگی

همچنین با خشکی واژن، سردرد، از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلقی مبارزه می کند ؛ زنان مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی، می توانند از یونجه بهره مند شوند. ویتامین K همچنین ویتامین انعقاد خون است و می تواند باعث جلوگیری از خونریزی بیش از حد شود.


جلوگیری از پوکی استخوان با یونجه

محتوای ویتامین K بالا در یونجه مناسب سلامت استخوان است. بدن انسان نیاز به ویتامین K دارد تا از کلسیم به درستی استفاده کند.یونجه همچنین دارویی است که می تواند شما را در برابر پوکی استخوان محافظت کند.


تاثیر یونجه بر پوکی استخوان

یونجه برای دیابت

مطالعات انجام شده توسط مجله علوم دارویی پاکستان نشان داد که گیاه یونجه توانایی کاهش میزان قند خون را دارد. کار را با افزایش آزاد سازی انسولین از پانکراس انجام می دهند.سطح قند خون تنظیم شده برای درمان دیابت ضروری است ،همچنین مصرف یونجه باعث کاهش وابستگی به انسولین میشود.


بهبود عملکرد دستگاه گوارش با مصرف یونجه

مصرف منظم گیاه یونجه به بسیاری از مشکلات گوارشی کمک می کند. شامل درد های شکمی ناشی از گاز، گاستریت، تهوع، سوء هاضمه، یبوست و تحریک اشتها است.

به این دلیل است که گیاه حاوی هشت آنزیم است که هضم کلی را ترمیم می کنند همچنین، از آنجایی که به خانواده بنشن تعلق دارد، محتوای فیبر آن به طور طبیعی سیستم گوارش را تسهیل می کند. به منظور کمک به هضم، باید آنرا به عنوان جوانه، دانه، آب، و یا به عنوان برگ های خشک شده در چای، قرص و یا بصورت پودر فرم گرفته شده اضافه کرد.


از مزایای یونجه لذت ببرید

چه بخواهید برای تغذیه از آن استفاده کنید ، چه میزان شیر مادر را افزایش دهید یا به علائم یائسگی کمک کنید یونجه یک گیاه بسیار مغذی و دارای خواص درمانی زیادی است.

روش پرورش گیاه یونجه

برای اطمینان از این که جوانه یونجه هایی که مصرف میکنید کاملا طبیعی و ایمن هستند، چرا خودتان تهیه نمی کنید؟ برای این کار نیاز به یک کوزه بزرگ گِلی، کمی پارچه، یک تکه صافی، و البته کمی بذر یونجه است. اطمینان حاصل کنید که دانه های خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.


نحوه کاشتن گیاه یونجه  

اول، 2 قاشق غذاخوری از دانه های یونجه را برروی کوزه بریزید. روی آنها چند اینچ آب سرد بریزید بعد، بالای شیشه یا کوزه را با پارچه صافی بپوشانید. و با کش لاستیکی ببندید.

اطمینان حاصل کنید که بذر کاملا به مدت یک شب خیس میخورد. همچنین، مطمئن شوید که شیشه را در یک مکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. صبح روز بعد، آب را تخلیه کنید.

برای چند روز آینده، بیشتر یا کمتر همین فرایند را ادامه دهید. بذر را در صبح و عصر با پر کردن شیشه با آب سرد مرطوب کنید، و آب اضافه را تخلیه کنید. جوانه ها معمولا در 3 یا 4 روز ظاهر می شوند.

روند " شستشو، تخلیه، تکرار" را تا زمانی که شما شروع به مشاهده سبزینه از جوانه های به طور کامل رشد یافته نکرده اید ادامه دهید.جوانه های اضافه را برای استفاده بعدی در یخچال نگهداری کنید.

به خاطر داشته باشید که شما باید جوانه های یونجه را از 3 تا 4 روز پس از ذخیره سازی آنها مصرف کنید.


اثرات جانبی و ایمنی یونجه

برگ های یونجه برای بسیاری از بزرگسالان احتمالا امن هستند ؛ با این حال، در نظر گرفتن طولانی مدت دانه های یونجه، به احتمال زیاد خیلی خوب نیست. محصولات دانه یونجه ممکن است واکنشی مشابه با بیماری های خودایمنی به نام لوپوس اریتماتوز ،داشته باشند.

یونجه ممکن است پوست برخی افراد را نیز نسبت به خورشید بسیار حساس کند. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، مخصوصا اگر پوستی روشن دارید.


خواص عرق یونجه

برای بچه هایی که در حال رشـد هستنند و استخوان بندی محـکمی ندارند مفیـد است

خون ساز،گرم ، چاق کننده ،درمان کم خونی، ضد نرمی استخـوان،ضـد اسـهال،ضد قند خـون،اشتـها آور،مقوی قـلب و اعصاب،ضد بی خوابی،درباره گیاه یونجه،

عرق یونجه گیاهی دائمی و چند ساله می باشد که ارزش غذایی فراوانی به عنوان علوفه دامی دارد، این گیاه تقریبا در هر نوع آب و هوایی کشت می شود، برخی ها یونجه را با اسم علوفه دامی می شناسند و غافل از اینکه پادشاه گیاهان دارویی خوانده می شود.

عرق یونجه بیشترین استفاده را در طب سنتی دارد؛ هر چند شربت یونجه نیز خواص و طرفداران خاص خود را دارد. یونجه از نظر طب قدیم ایران گرم است. البته تازه آن گرم و تر و خشک شده آن گرم و خشک است.


یونجه از نظر اینکه دارای بسیاری از مواد معدنی می‌باشد شیره آن برای بچه‌هایی که در حال رشد هستند و اسخوان بندی محکمی ندارند بسیار مفید است. حتی امروزه پودر این گیاه را در داروخانه‌ها می‌فروشند. برای تهیه شیره یونجه باید مقدر 300 گرم یونجه را در یک لیتر آب ریخت و آن را جوشانید تا مقدر آب آن به نصف تقلیل یابد سپس آن را صاف کرده و مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید که به غلظت شربت برسد.

کمک می کند تا کلسترول کاهش یابد.

گیاه یونجه دارای محتوای سافین بالا است.

این ترکیبات گیاهی شناخته شده برای کاهش سطح کلسترول است.


یونجه جذب کلسترول در روده را کاهش می دهد. همچنین دفع ترکیبات مورد استفاده برای انباشتگی کلسترول را افزایش می دهند.علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که مصرف یونجه سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش می دهد.

کاهش میزان چربی در شریان ها مشاهده شد. و به عنوان یک ضد هایپرلپیدرمیک شناخته شده است. این به این معنی است که سطح چربی خون را پایین می آورد. کاهش میزان چربیها می تواند، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از سطح کلسترول بالا کمک کند.

عرق یونجه چه خواصی دارد

تقویت سیستم ایمنی بدن، برای کم خونی، رفع نرمی استخوان، کاهش لرزش بدن، برای چاقی صورت، برای ازدیاد شیر مادر، عطسه آوری،


خواص روغن یونجه قوای جنسی

درمان یبوست ، ترک اعتیاد با روغن یونجه ، بند آوردن خونریزی ،تقویت اسکلت بدن،رفع آب آوردن شکم،درمان تصلب شرایین،باز کردن قاعدگی،ضد سرماخوردگی،رفع ادرار خونی،درمان خونریزی های داخلی،درمان بیماری راشیتیسم،سرشار از ویتامین ث،ضد سرفه،درمان زخم،انرژی زا،


عسل یونجه چیست؟

عسل یونجه حاصل فعالیت زنبور بر روی گل یونجه می باشد.

میزان شهد گل یونجه نسبتا خوب می باشد ، و زنبور هم علاقه شدیدی به شهد این گیاه دارد؛ یونجه سرشار از ویتامین A و K می باشد لذا تمام این ویتامین ها به عسل یونجه هم منتقل می‌شود.جهت شناخت بیشتر گیاه یونجه اینجا را کلیک کنید.


آیا عسل یونجه صددرصد درصد از گل یونجه است؟

در مناطقی که کاشت یونجه زیاد می باشد، کلنی ها را مستقر میکنند تا عسل یونجه برداشت شود ولی این بدین معنی نیست که هیچ گونه گیاه دیگری در منطقه نیست بلکه چیزی در حدود بالای 80 درصد گل های منطقه در این فصل، یونجه می باشد و به همان نسبت هم ،میزان شهد ورودی به کندو مربوط به گل یونجه است.

برخی از خواص عسل یونجه 

درمان کم خونی

تقویت کننده اعصاب

مقوی و انرژی زا 

بهبود سرفه وانفولانز

کمک به رشد کودکان

عطر و طعم ملایم آن اجازه می دهد تا به راحتی با سایر مواد غذایی مخلوط شود یا به عنوان ماده ای در چای گیاهی مورد استفاده قرار گیرد .


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده