خرید از سراسر دنیا


» کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

 کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

آشنایی با مزاج‌شناسی و مبحث تغذیه در طب ایرانی و طب اسلامی

کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی دکتر کردافشاری به صورت کاربردی و مفید برای مخاطب خود علاوه بر اشاره به مبانی طب سنتی ایران و مزاج‌ شناسی، بطور مفصل به مبحث تغذیه در طب ایرانی و طب اسلامی پرداخته و ارزش غذایی، دارویی و ویژگی های مزاجی گیاهان، میوه‌ها و خوراکی های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و دستور پخت بسیاری از غذاها و خوراکی های ایرانی را مطرح می‌نماید.


معرفی کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی، به قلم دکتر غلامرضا کردافشاری, دکتر حوریه محمدی کناری دکتر سید سعید اسماعیلی و دکتر مریم مقیمی نگارش شده و در 5 فصل تنظیم گشته است

این کتاب به موضوع تغذیه و تاثیر آن بر انسان می پردازد و در سال 1387اولین نسخه آن به چاپ رسیده است.

این کتاب از این منظر اطلاع‌ رسانی در باب تغذیه با رعایت مزاج غذاها و تناسب آن با مزاج انسان‌ها، از خدمات بسیار ارزشمندی است که منجر به درمان و سلامت بشر می‌شود.

نگارنده در کتاب حاضر، ضمن معرفی مزاج‌های مختلف انسان (گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر و) به تشریح مزاج انواع مواد غذایی (لبنیات، صیفی‌جات، حبوبات، میوه‌ها و) پرداخته و همچنین توصیه‌هایی برای سلامت، بر اساس آموزه‌های اسلامی و طبی، و دستورات تغذیه‌ای مخصوص هر مزاج بیان کرده است.

دستور تهیه غذاهای سالم بر اساس پرهیزات غذایی انواع مزاج‌ها نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.


مقدمه آغازین کتاب به قلم استاد حسین خیراندیش

این کتاب با مقدمه ای از استاد حسین خیر اندیش به چاپ رسیده است، او می‌نویسد: هرگاه انسانی بخواهد در حالت تعادل زندگی کند و قوت و توان خود را محفوظ دارد و ضعف و کاستی بدن خود را تامین نماید لازم است مزاج غذاها را بشناسد و در زمان مقتضی از آن‌ها بهره بگیرد. عدم شناخت طیف مسیع غذاها و مزاج آن‌ها، موجب ناکارآمدی غذا در سیستم تغذیه گردیده و زمینه را برای بروز بیماری‌ها فراهم آورده است. ناسازگاری مزاج غذاها با مزاج انسان‌ها که نتیجه این عدم شناخت است به نحوی بحران ساز گردیده که کارشناسان تغذیه در طب سنتی و طب اسلامی را بسیار نگران ساخته است و اگر این روند ادامه یابد نسل بشر در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

کتابی که پیش رو دارید حاصل تلاشی پیگیر از این دست است که توسط دو نفر از پزشکان عاشق خدمت به بشریت جناب آقای دکتر کرد افشاری و همسر جدی و فداکار ایشان سرکار خانم دکتر محمدی تدوین شده است و از الهام جدی مرحوم سید عبدالله خلیلی و همکاری جناب آقای دکتر اسماعیلی و بقیه دوستان نیز بهره برده‌اند. امیدوارم با این رویکرد بخشی از نقص‌های سلامتی ناشی از عدم رعایت اصول تغذیه تامین و سلامت لازم به بشریت به ویژه مسلمانان و هم کیشان ایرانی بازگردد و زمینه عمل صالح برای انسان ها فراهم شود که قرآن کریم فرموده است: «کلوا من طیبات ما رزقناکم و اعملوا صالحا».


اگرچه طب نوین با پیشرفت‌های لحظه‌ به‌ لحظه و اعجاب‌آورش در مقام تشخیص و تحلیل ذره‌ به‌ ذره‌ بیماری‌ها، بنایی عظیم و شکوه آفریده است، در مقام درمان جز داروهای بعضأ بسیار پرعارضه‌ شیمیایی ارمغانی پیش‌کش نیاورده و دلیل این واقعه از آنجا رقم زده شده که هم‌زبانی با طبیعتِ صاحب شعور و قوه‌ تدبیر به بوته‌ فراموشی سپرده شده است.

از مهم‌ترین آموزه‌های طبیعت در حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها توجه به غذاست. این توجه در طب ایرانی در درک اخلاطی از وجود انسان و نسبتی که از این منظر با همه‌ی پدیده‌های هستی برقرار می‌کند، ریشه دارد. پدیده‌هایی که خود نیز هر یک دارای مزاجی ویژه‌اند و بر هر انسانی که قهرأ مزاجی خاص دارد از دریچه‌ سلامت و بیماری اثر می‌گذارد.

در یک جمله‌ی ساده باید گفت: «هر چیزی خوردنی نیست و هر کسی نمی‌تواند هر چیزی بخورد.» و این البته ساحت گسترده‌ای است که در این دفتر، ورقی از هزاران ورق نوشتنی در این باب است.


بخشی از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی (صفحه 146و 147)

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

ماکارونی، لازانیا و انواع رشته های صنعتی

براساس اسناد و نوشته‌های قدیمی برای اولین بار مارکوپولو در قرن 13میلادی، پس از بازگشت از چین غذایی شبیه به ماکارونی را به دربار هدیه کرد. این محصول به طور وسیعی در قرن بیستم وارد بازار مصرف عمومی و تجارت گردید. ماکارونی چون با آرد نول تهیه شده و فاقد سبوس است، ارزش غذایی ندارد و به دلیل حالت خمیری و زیاد جویده نشدن آن، موسین و پتیالین بزاق کمتر تولید شده و به راحتی هضم نمی‌شود. همچنین فاقد فیبر گیاهی بوده، ایجاد یبوست می‌کند و باعث به وجودآمدن سم پتومائین و گازهای سمی دیگر در روده بزرگ می‌شود.


غلات تصفیه شده

نتایج تحقیقی در ایتالیا حاکی از آن است که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی غلات بدون سبوس و به خصوص نان سفید، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه می‌شود. آرد سفید و آرد برنج (بدون سبوس) و تمام غذاهایی که با ین دو ترکیب می‌شوند، جز غذاهای افزایش دهنده چربی خون به شمار می‌آیند. توصیه می‌شود به جای آن‌ها از آرد گندم، جو و برنج سبوس دار استفاده شود و به جای برنج سفید و آبکشی می‌توان از کته با شوید (شوید پلو) یا زعفران و زیره استفاده نمود.درصورت ضرورت می‌توان از برنج آبکشی به همراه سبوس دوم برنج استفاده کرد.


تذکر: در برخی رستوران ها به برنج سفید زاج می‌زنند تا قد بکشد و شفاف شود در حالی که زاج، موجب شکنندگی عروق می‌شود.

سس حاوی زرده تخم مرغ، روغن مایع و ادویه‌های مختلف بوده که مصرف بی‌رویه این گونه مواد مشکلات زیادی مانند سنگ‌های صفراوی، ناراحتی‌های کبدی، آلرژی و چرب شدن سریع پوست و مو و مهمتر و خطرناک تر از همه گرفتگی عروق کرونر قلب در بدن ایجاد می‌کند. در پژوهشی که در سال 2004 در آمریکا صورت گرفت، مشاهده شد که مصرف غذاهای بسیار چرب از جمله سس مایونز باعث افزایش خطر بروز سرطان روده بزرگ در افراد سالم می‌شود. توصیه می‌شود به جای آن از انواع سس‌های گیاهی طبیعی استفاده شود.


فهرست مطالب کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی


فصل اول: آشنایی با ارکان و امزجه در طب سنتی ایران


فصل دوم: مزاج غذاها، داروها و اصل حفظ تعادل


فصل سوم: مزاج مواد غذایی و مصلحات آن


فصل چهارم: زندگی صحیح همراه با سلامتی


   بخش اول: ما همچنان که از مرگ می‌ترسیم برای مردن نوبت می‌گیریم

   بخش دوم: توصیه‌هایی برای سلامتی بر اساس آموزه‌های اسلامی و طبی

   بخش سوم: دستورات تغذیه مخصوص هر مزاج


فصل پنجم: غذاهای مفید در برخی بیماری‌ها


فصل ششم: دستور غذاهای سالم بر اساس پرهیزات غذایی


   بخش اول: انواع پلوها

   بخش دوم: انواع خورش و خوراک

   بخش سوم: انواع آش و سوپ

   بخش چهارم: انواع سالاد و سس

   بخش پنجم: انواع نوشیدنی

   بخش ششم: انواع دسر و شیرینی‌های سنتی

   بخش هفتم: انواع سکنجبین و ماء‌الشعیر


نویسنده یا مترجم :

نوسنده یا مولف (ان): غلامرضا کردافشاری،حوریه محمدی‌کناری،سید‌سعید اسماعیلی‌،مریم مقیمی

انتشارات :

انتشارات نسل نیکان

tabaye.ir/herbal

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده