خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آلاله یا کاکوتی کوهی|خواص ، فوائد ،ترکیبات

 آلاله یا کاکوتی کوهی|خواص ، فوائد ،ترکیبات

گياه دارويی در طب سنتی چين و اروپا مورد استفاده قرار ميگرفته است. دم كرده آن به عنوان نوشيدنی محرک، استفاده عمومی داشته و امروزه نيز در برخي از فروشگاه‌های مواد غذايی به صورت مخلوط با عنوان چای گياهی فروخته میشود و در حال حاضر آن را به عنوان آرام بخش، مسكن ملايم، رافع اختلالات هاضمه و تب بر (با تشديد تعرق) توصيه میكنند. به علاوه دم كرده اين گياه به علت طعم ملايم خود در درمان سرماخوردگی، بیقراری و تب كودكان به راحتی قابل استفاده است. مطالعات نشان میدهد كه اسانس پونه خواص بيولوژيكی و فارماكوژيكی ديگری نيز دارد. اسانس اين گياه دارای خاصيت ضد باكتريايی، ضد قارچی و ضد ويروسی است. اين گياه با جذب حشرات (نظير شته ها) و يا دفع آنها (موريانه و پشه) میتواند در كنترل بيولوژيكی آنها موثر باشد.

آلاله ایرانی گونه ای گیاه چند ساله از جنس Ranunculus و تیره آلالگان (Ranunculaceae) بومی منطقه مدیترانه شرقی جنوب غربی آسیا، جنوب شرقی اروپا (کرت، Karpathos و رودز) و شمال شرقی آفریقا است. گل آلاله کم پَر، یک گیاه زینتی بسیار محبوب، در باغها است و به طور گسترده ای در نقاط مختلف جهان کشت میشود

نام‌های دیگر آلاله: کبیکج، کبیکه، کف الضبع، کف السبع، موشک، موسک، ماستوا چچکی و گل اشرفی است. گیاه دارویی آلاله طبعی گرم و خشک دارد.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

معرف

زمان گلدهی:اوایل بهار تا اواسط بهار

ارتفاع:50–40 سانتی‌متر

دارای گل‌های زردبراق به ندرت قرمز وسفید

برگ‌ها اغلب بریده بریده

دارای رویشگاه‌های متنوع

نزدیک به 600 گونه آن از گل آلاله در جهان شناخته شده است. در ایران در حدود 60 گونه از این گیاه می روید و برخی از این گونه ها در بعضی از مناطق ایران به صورت خودرو و بومی دیده می شود. آلاله های خودرو در جنگل ها، مرداب ها، کنار نهرها، چشمه ها، حاشیه کشتزارها و جاده ها، در آبهای کم عمق باتلاق ها و نیز در کوهستان ها می رویند.

برگ های آن دارای پهنکی با بریدگی های عمیق می باشد. گل هایی به رنگ زرد روشن دارد. فراوانی آن بیشتر در گل و لای مناطق مردابی، گودال ها، کنار استخرهای طبیعی و در اماکنی است، که اغلب به علت مجاورت با رودخانه یا استخر، گاهی از آب و گل و لای پوشیده می شود.از مشخصات آلاله، این است که هر پایه گیاه در محیط های مساعد، تعداد فراوانی در حدود 70 تا 100گل می دهد.

نوع دارویی Ranunculus در ایران

برگ های منقسم به تقسیمات باریک و گل های سفید رنگ و واقع بر روی دمگل دراز دارد. در نواحی مردابی و آب های کم عمق ایران می روید. دارای ماده سمی به مقدار بسیار ناچیز است. در اروپا از آن برای درمان تب های نوبه، رماتیسم و آسم استفاده میشده است.

گل های زرد و برگ های منقسم به قطعات باریک دارد. در غالب نواحی شمال ایران می روید. در نواحی مختلف اروپا از آن به عنوان تب بر و درمان آسم و نقرس استفاده می شود.

گل های زرد و برگ هایی با پهنک منقسم به دندانه های عمیق دارد.

در شمال ایران مانند لاهیجان و رشت ، در لرستان و غیره می روید. اثرات درمانی آن شبیه گیاه قبلی است. از انواع دارویی و غیر موجود در ایران که پراکندگی زیاد در کره زمین دارد که در کوه های آلپ و پیرنه می رویند، اکتفا می شود. این گیاهان، نه تنها هیچ یک اثر درمانی قابل ملاحظه ای ندارند، بلکه اثرات سمی و تاول آور آن ها موجب شده که مانند گونه های قبلی، توجهی از نظر درمانی به آن ها نشود.

تاریخچه درمان بیماری ها با این گیاه، به قرون گذشته ارتباط دارد. در زمان قدیم آن را برای ایجاد مسمومیت به کار می بردند. در مسمومیت از آن، عضلات چهره، انقباضات غیرارادی خاص پیدا می کند، به طوری که مسموم پس از مرگ، قیافه اش به وضعی در می آید، که تقلید خنده را نشان می دهد. از این جهت با توجه به اینکه این گیاه سابقا از ساردنی به جاهای دیگر می رسیده است،


از ترکیبات مهم گیاه آلاله می توان به گلیکوزید رانونکولین اشاره کرد، که در هنگام خرد شدن گیاه به پروتوآنمونین که ترکیبی فرار و سوزاننده است تجزیه می شود، که این ترکیب هم سريعا دیمر (دو تایی) می شود و به ترکیب آنمونین که غیر التهاب‌ زاست تبدیل می شود. اگر گیاه آلاله خشک شده باشد، توانایی تشکیل پروتوآنمونین را ندارد. ترکیبات موجود سمی، موجب ایجاد علایم التهابی می شوند. همچنین گفته می شود که گیاه موجب ایجاد علامت های خواب آلودگی و خستگی در فرد می شود.


در نواحی مالاریا خیز، برای رفع تب های نوبه به کار میرفته است و برای این کار، له شده آن را بر روی مچ دست قرار می دادند، همچنین این عمل را برای کسانی که پوست حساس داشتند و برای زنان و اطفال تجویز نمی کردند. استفاده از این گیاه تیره آلاله منحصر به زمان های خیلی قبل بوده است، به طوری که امروزه به علت سمی بودن برخی ترکیبات آن، اصولا مصرف نمی شود.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

مالیدن مخلوط پودر شاخ و برگ و گل آلاله با روغن زیتون و یا روغن کنجد برای رفع ناراحتی های پوستی مثل جرب مفید است.

دم کرده آلاله و یا چای آلاله، خوش بو و خوش طعم بوده و حرارت بدن را بالا می برد و تعرق بدن را زیاد می کند و بدین وسیله باعث خروج سموم و بعضی از مواد زائد بدن به وسیله عرق از طریق پوست می شود.

توصیه می شود پانزده دقیقه قبل از مصرف داروهای خارج کننده سنگ های مثانه، کلیه و سنگ صفرا (دم کرده خارخسک، کاکل ذرت، دم گیلاس) از دم کرده آلاله استفاده کنید.

محل رویش آلاله

پراکندگی آن بیشتر در نیمکره شمالی است. حدود 20 گونه آن انحصاری ایران هستند و بقیه گونه ها را در مناطق مدیترانه ‎ای، عراق، افغانستان، آسیای جنوب غربی، ترکمنستان، سوریه، لبنان، شبه جزیره بالکان، پاکستان، مراکش، جزیره قبرس و ماورای قفقاز نیز می توان یافت. در ایران این گیاه را در مناطق پر آب مثل ناحیه شمالی و اطراف تهران می توان یافت.

یکی دیگر از گونه های دارویی و سمی است، که در اطراف تهران و گیلان پراکندگی دارد.

این گیاه تیره آلاله که اغلب در مناطقی مانند چمن زارها، مناطق عاری از درخت جنگل ها، حاشیه جاده ها و مزارع می روید، غده مدور و برجسته ای در داخل خاک دارد. برگ های قاعده ساقه آن دارای پهنکی منقسم به چند لوب با دندانه های نامنظم و دمبرگی درازند ولی برگ های واقع در طول ساقه، تقريبا بدون دمبرگ و تقسیمات باریک می باشند. گل های آلاله زرد رنگ است.

غده این گیاه، اثر سمی دارد. له شده آن اگر به پوست بدن اثر داده شود، در طی نیم ساعت ایجاد سوزش و برجستگی های تاول مانندی می کند که درون آن، مایع( Serosite) جمع می شود در بعضی کشورها مانند آلمان، از جوشاندن یک قاشق قهوه خوری از گیاه در یک فنجان جوشانده گوشت، محلولی بدست می آورند که در دو نوبت صبح و عصر، جهت رفع سوداء و تبخال مورد استفاده قرار می دهند.

ترکیبات گل آلاله

از ترکیبات مهم گیاه آلاله می توان به گلیکوزید رانونکولین اشاره کرد که در هنگام خرد شدن گیاه به پروتوآنمونین که ترکیبی فرار و سوزاننده است تجزیه می شود که این ترکیب هم سریعاً دیمر (دو تایی) می شود به ترکیب آنمونین که غیر التهاب زاست. اگر گیاه خشک شده باشد توانایی تشکیل پروتوآنمونین را ندارد. تر کیبان موجود موجب ایجاد علائم سمیت التهابی می شوند. همچنین گفته می شود که گیاه موجب ایجاد علامت های خواب آلودگی و خستگی در فرد می شود.


مضرات استفاه از گل آلاله

گیاه تازه اصولاً سمی است و حتی اگر حیوانات آن را مخلوط علوفه مصرف کنند باعث تورم دستگاه گوارش و ناراحتی های گوارشی می شود و ممکن است اعمال گردش خون و دستگاه تنفسی را نیز دچار اختلال کند و در مواردی منجر به مرگ شده است. در انسان به صورت خوراکی می تواند منجر به التهاب دستگاه گوارش، اسهال و التهاب در مجاری ادراری شود و به صورت موضعی سبب ایجاد تاول و التهاب پوستی گردد. در صورت مسمومیت خوراکی استفاده از چارکول فعال و شتشوی معده توصیه می شود و در تماس موضعی استفاده از ترکیبات ضد التهاب پس از شستشو کامل موضع با محلول پرمنگنات پتاسیم توصیه شده است. گفته می شود که سمیت گیاه خشک شده بسیار کمتر از گیاه تازه است (به دلیل تغییر برخی ترکیبات و عدم توانایی تبدیل رانونکولین به پروتوآنمونین)

در خانم های حامله به طور قطع منع مصرف دارد.

در حاملگی و شیر دهی،توصیه نمی شود.


خواص درمانی آلاله

مصرف 2 گرم شیره این گیاه در 1 لیتر آب در درمان تنگی نفس، بیماری سل و یرقان مفید است. دم كرده اين گياه به علت طعم ملايم خود در درمان سرماخوردگی، بيقراری و تب كودكان به راحتی قابل استفاده است. اسانس گياه آلاله کرمانی دارای خاصيت ضد باكتريايی، ضد قارچ و ضد ويروس است. اين گياه با جذب حشرات (نظير شته ها) و يا دفع آنها (موريانه و پشه) ميتواند در كنترل بيولوژيكی آنها موثر باشد.

آلاله کرمانی برای ناراحتی قلبی بسیار مفید است همچنین آرام بخش است . مالیدن گرد ریشه این گیاه برای ناراحتی‌های پوست، جرب، جوش مفید است.برای بیماری‌های جرب می‌توان ضماد برگ تازه آن را مخلوط با روغن گذاشت.

برای دردهای رماتیسم، سیاتیک و تورم مفاصل پارچه نازک را به شیره این گیاه آغشته کنید و در محل درد بگذارید در انسان به صورت خوراکی می تواند باعث به التهاب دستگاه گوارش، اسهال و التهاب در مجاری ادراری شود و به صورت موضعی

 مصرف بیش از حد و خودسر گیاه بشدت ایجاد مسمومیت می­کند که باعث تورم دستگاه هاضمه، اختلالات گردش خون میشوند.

طریقه مصرف گل آلاله

این گیاه در زبان کردی (گیا میرگ) و یا (ماس مال ) خوانده میشود.این گیاه اصولا سمی است اما در ایران گونه‌ هایی از آلاله به خصوص در نواحی کرمان وجود دارد که سمی نبوده و برای ناراحتی‌های قلبی و به عنوان آرام‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گل و تمام گیاه آلاله برای دفع رماتیسم بی نظیر است که در این صورت باید 200 گرم از تمام گیاه آلاله را کوبیده و پودر حاصل را با ماست مخلوط کرده و بر محل رماتیسم که معمولا ساق پا میباشد از شب تاصبح مالیده و بسته شود روز بعد غده های آبکی زیادی بر محل ظاهر میشوند که باید با سوزن آب آن را خارج کرد تا عامل رماتیسم ریشه کن شود .

جوشانده آلاله با گل ختمی و خاکشیر برای باز کردن انواع غده های سرطانی مفید است که باید هر سه را کوبیده و بر محل ببندیم این گیاه حاوی آلکالویید سمی به نام رنونکول است که موجب سرخی پوست میشود و علامت مسمومیت آن اسهال سیاه رنگ و شدید است که برای دفع مسمومیت باید مسهلات ملایم و مدرها و مواد نرم کننده به مسموم داد تا شکمش روان شده و دفع سم شود.مالیدن گرد ریشه آن برای ناراحتی‌های پوستی مفید است.برای دردهای رماتیسم، سیاتیک و تورم مفاصل پارچه نازک را به شیره و یا کوبیده تمام این گیاه آغشته کنید و در محل درد بگذارید، این خاصیت در تمامی گونه‌های آلاله وجود دارد.دم کرده این گیاه به علت طعم ملایم خود در درمان سرماخوردگی، بی‌قراری و تب کودکان به راحتی قابل استفاده است.


فواید گل آلاله

مالیدن گرد ریشه این گیاه برای ناراحتی‌های پوست، جرب، جوش و کورک مفید است.

 بیماری‌های جرب می‌توان ضماد برگ تازه آن را مخلوط با روغن گذاشت.

دردهای رماتیسم، سیاتیک و تورم مفاصل پارچه نازک را به شیره این گیاه آغشته کنید و در محل درد بگذارید.

به عنوان ادويه در غذاها کاربرد وسيعی دارد. از برگ‌های خشک ‌شده و خرد شده کاکوتی به عنوان طعم‌ دهنده در دوغ استفاده می شود و برخی از دوغ‌‌ های بسته بندی شده در ايران اين ادويه را دارند. چوپان‌ها و کوهنوردان برگ تازه کاکوتی را جمع آوری میکنند و چای آن را نوشيدنی گوارايی میدانند. طبع آن گرم است. مقوی معده، يک ساعت بعد از غذا دم کرده ميل شود. صفرابر، صبح وعصر به جای چايی ميل شود. باد شکن، خلط آور، قاعده آور، مقوی قلب به صورت جوشانده ميل شود. برای درمان تب مالت بسيار مفيد است. باعث جذب غذا میشود تاثير منفی برروی آهن غذا ندارد. کسانیکه بدن ضعيف دارند از حمام کاکوتی استفاده کنند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده