دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خواص ومزایای سلامتی چشمگیر از زالزالک

خواص ومزایای سلامتی چشمگیر از زالزالک

این نوع از میوه ها از قرن ها پیش در پزشکی سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است آنها حاوی مواد مغذی مانند آنتوسیانیدین و پروانتوسیانیدین هستند.زالزالک ها دارای آنتی اکسیدانی می باشند که دیواره های عروق خونی را تقویت میکند و اثرات درمانی زیادی دارد.برگ و شکوفه های آن حاوی ترکیباتی هستند که با کلسترول مبارزه میکنند و علائم درد قفسه سینه را کاهش میدهند و این باعث میشود که کمتر در معرض حمله قلبی و بیماری های عروقی قرار بگیرید. زالزالک برای بیمارانی که دچار تنش و اضطراب میباشند نیز عالی میباشد و کمک میکند تا خواب بهتری داشته باشید و از آسیب های کلیوی نیز جلوگیری میکند. زالزالک برای بزرگسالان تجویز شده است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد 

یمیشان اسم ترکی زعرور است نوعی زالزالک که میوه سرخ رنگ دارد.

زالزالک، خَفجه، کیالک، یمیشان یا کویج (نام علمی: Crataegus aronia نام انگلیسی : Crataegus hawthorn) یکی از گیاهان است. این گیاه دارای سه نوع زرد، سیاه و قرمز (شغالی) می‌باشد.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

زالزالک (کویج) (Crataegus aronia)؛ میوه کوچک پاییزی به رنگ قرمز، زرد و نارنجی و بعضاً سیاه با هسته اى سخت است.

زالزالک درختچه ای تیغ دار از تیره گل سرخیان (یا سیبىها) با میوه ای خوراکی که بیشتر به شکل درختچه است و داراى شاخه هاى خاردار و شکوفه هاى پرپر زیبا به رنگ سفید یا صورتی و معطر مىباشد. درختچه زالزالک در دامنه كوه ها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان می روید و تکثیر آن از طریق تخم و تهیه نهال انجام می شود.

همچنین یمیشان (کویج) افزایش دهنده اشتها، درمان کننده ناراحتی های گوارشی و مقوی معده، صفرابر، درمان کننده التهابات معده و روده، شیرافزا، تب بر، آرام بخش، ضد افسردگی، درمان تنگی نفس و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالاست. میوه زالزالک هم به صورت خشک و هم به صورت تازه مصرف می شود.


علاوه بر میوه از قسمت های دیگر درخت زالزالک از جمله گل و برگ آن نیز می توان استفاده کرد، از جمله دم کرده گل زالزالک در درمان تشنج و تنظیم ضربان قلب مفید است. از دم کرده برگ آن نیز برای شست و شوی دهان جهت رفع برفک دهان و غرغره آن جهت رفع گلو درد کاربرد دارد. البته باید توجه کرد که میوه زالزالک دارای مقادیر بالایی قند بوده و به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.


زالزالک ها حاوی ویتامین A هستند که باعث حفظ سالم ماندن بینایی میشودو از رشد آب مروارید جلوگیری می کند. شما همچنین می توانید چای زالزالک نیز بنوشید.


مصرف زالزاک برای استفاده از خواص آن

آب را به مدت 2 دقیقه بر روی گاز بگذارید و پس از جوش آمدن 3 الی 4 عدد زالزالک به آن بیافزایید و به مدت 8 تا 10 دقیقه صبر کنید، سپس زالزالک ها را از آن خارج کنید ، درون یک فنجان بریزید و از چای خود لذت ببرید.


خواص و فواید درمانی میوه زالزالک

علاوه بر آنچه گفته شد میوه پاییزی زالزالک برای برخی از بیماری ها به عنوان درمان محسوب شود

بهبود سوءهاضمه

کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی

اثرات ضد التهابی

پیشگیری از بیماری های کبدی

مزایای زالزالک برای درمان بیماری ها

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


عوارض و اثرات جانبی 

مصرف میوه این گیاه در مقادیر معمولی اثرات مضری را به همراه ندارد؛ اما مصرف آن همراه گل و برگ های آن به صورت دارو ، دمنوش یا عصاره در مقادیر زیاد ممکن است منجر به بروز علائمی چون:تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، علائم بیماری های روده و معده ای و خواب آلودگی شود.

مصرف اندازه زیاد این گیاه به شکل دارو برای خانم های باردار و شیرده مناسب نمی باشد. اگر مشکل و بیماری قلبی دارید و داروهای خاص مصرف می کنید هرگز بدون مشورت با پزشک زالزالک میل نکنید چرا که این میوه با برخی از داروهای قلبی تداخل داشته و اثرات نامطلوب خواهد داشت.

یمیشان (کویج) افزایش دهنده اشتها و در درمان کننده ناراحتی های گوارشی موثر است

گل زالزالک، ضد تشنج بوده و حرکات نامنظم قلب را تنظیم مى کند. داروى مفید و خاصى بر ضد تپش قلب و ضربان شدید آن است.

 زالزالک (کویج)؛ داراى مواد معدنى گوناگون، ویتامین ها، مقدار زیادى تانن و کلسیم، ترشى آلى، پکتین، مازو، اسید تارتریک، اسید مالیک، روغن چرب، قندهاى گلوکز، فروکتوز است.

کویج این میوه به علت غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک نیز در مواقع کم‌ خونی و سل اثر نیکویی دارد.

زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است بسیار قابض بوده و می ‌توان آن را جهت درمان اسهال‌ های خونی به کار برد.

در مواقع کم خونى و سل اثر خوبی دارد.

البته نوع کوهی آن قابض ‌تر از سنجد است و از خونریزی معده نیز جلوگیری می‌ کند.

اشتها را زیاد مى کند.

رنگ زرد و صورتی این میوه در بدن تبدیل به ویتامین A می ‌شود و اشتها را زیاد می ‌کند.

البته این میوه را وقتی که کاملا رسیده و رنگ انداخته مصرف کنید تا دچار ناراحتی ‌های گوارشی ناشی از خام بودن میوه نشوید.

زالزالک اگر به خوبی خشک شود تنها مقداری از ویتامین C ی خود را از دست می ‌‌دهد ولی دیگر ترکیبات شیمیایی خود را حفظ می ‌کند. لذا برای نگهداری زالزالک خشک باید آن را در محلی که هوایش دائما عوض می ‌شود نگه داشت.

البته در مقایسه، میوه تازه زالزالک اثرات نیکوتری دارد و می‌‌ تواند به ازدیاد شیر مادران شیرده و افزایش کیفیت آن بیفزاید.

زالزالک (کویج ) به کاهش وزن کمک می کند 

امروزه کاهش وزن برای افراد به یک وسواس تبدیل شده است که خوردن درست و مراقبت های آن بسیار مهم می باشد و برای انجام این کار باید فقط غذا هایی را مصرف کنید که کالری کمی دارند و یا طبیعی هستند. در چنین مواردی زالزالک ها گزینه سالمی می باشند. آنها به کاهش وزن کمک می کنند و باعث می شوند در عرض یک مدت کوتاه چندین تن وزن به صورت ناخواسته از دست بدهید.

کویج به بدن شما کمک می کنند تا کالری بیشتری در هنگام کار کردن بسوزانید. اگر می خواهید به سرعت جواب بگیرید باید از زالزالک ها بیشتر از حد معمول مصرف کنید.

شربت زالزالک همراه با شکر سرخ، براى رفع سردرد شدید مفید است.


میوه پاییزی زالزالک برای بیماری ها یی مانند

بهبود سوء هاضمه

کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی

اثرات ضد التهابی

پیشگیری از بیماری های کبدی


اثرات جانبی زالزالک

مصرف میوه این گیاه در مقادیر معمولی اثرات مضری را به همراه ندارد؛ اما مصرف این گیاه به همراه سایر ضمایم مانند گل و برگ های آن؛ که به صورت دارو، عصاره یا دمنوش تهیه می شوند در مقادیر زیاد ممکن است منجر به بروز علائمی چون: سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، خواب آلودگی، علائم بیماری های رودی معدی گردد. همچنین مصرف مقادیر زیاد این گیاه به شکل دارو برای خانم های باردار و شیرده مناسب نمی باشد.

زالزالک برای بیماری های قلب و عروق مانند نارسایی احتقانی قلب (CHF)، درد قفسه سینه، و نامنظم شدن ضربان قلب استفاده می شود. همچنین برای درمان هر دو فشار خون پایین و فشار خون بالا، “سخت شدن شریان ها” (آترواسکلروز)، و کلسترول بالا استفاده می شود. زالزالک می تواند در درمان نارسایی احتقانی قلب مؤثر باشد

زالزالک از خانواده توت ها و مانند تمام خانواده اش، سرشار از آنتی اکسیدان است. پاییز و زمستان که از راه می رسد، فصل برداشت و عرضه این میوه آبدار، خوشمزه و مغذی هم شروع می شود


ضدآنژین

برخی افراد به دلیل کاهش جریان خون به سمت قلبشان دچار احساس درد در ناحیه قفسه سینه می شوند. نتایج تحقیقات جدید که روی 60 فرد مبتلا به این بیماری انجام شده، نشان میدهد مصرف180 میلیگرم زالزالک یا آب آن در طول روز، به مدت 3 هفته، می تواند تا بیش از 50 درصد باعث کاهش درد آنها شود و جریان خونی که به سمت قلبشان روانه می شود، به اندازه قابل قبولی افزایش دهد. 


ضدفشارخون

از خواص زالزالک مانند خیلی از توت های دیگر، این است که با پیشگیری از لخته شدن خون و تشکیل پلاک در رگ های خونی، جلوی افزایش فشار خون را می گیرد و با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم کاهش می دهد. از این رو، مصرف زالزالک در فصل آن و به اندازه متعادل، به تمام بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی و فشارخون بالا توصیه می شود.

نتیجه یک تحقیق آمریکایی هم نشان می دهد پرفشاری خون بیماران دیابتی ای که مبتلا به فشار خون بالا هم هستند و به مدت 16 هفته، روزی 1200 میلیگرم زالزالک یا آب آن را مصرف می کنند، بسیار بهتر و سریع تر از کسانی که فقط داروهای کاهنده فشار خون مصرف می کردند، در سراشیبی درمان قرار میگیرد. البته اگر داروهای کاهش دهنده فشارخون مصرف میکنید،

در مورد میزان مصرف زالزالک در طول روز با پزشک تان مشورت کنید تا دچار افت فشارخون ناگهانی نشوید.افرادی که از فشار خون بالای رنج میبرند میتوانند ، چای زالزالک را امتحان کنند و شاهد بهبود باشند چرا که دمنوش زالزالک تازه یکی از بهترین نسخه ها برای داشتن خواب آرام است.


ضدچربی خون

پژوهش های جدید ثابت کرده اند آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی های فراوان موجود در زالزالک، می تواند باعث کاهش کلسترول و چربی بد خون بشود. زالزالک قادر است چربی بد خون را از بدن دفع کند و میزان تولید چربی در کبد را هم کاهش بدهد. به همین دلیل مصرف این میوه به افراد مبتلا به کلسترول خون بالا و آنهایی که کبد چربی دارند، توصیه می شود.


ضداسهال

اسید سیتریک موجود در زالزالک با افزایش ترشح اسید معده بعد از مصرف غذا، به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند و حس سنگینی پس از غذا خوردن را از بین می برد. پس شما می توانید مقداری آب زالزالک را در فصل آن به صورت روزانه با وعده های سنگین غذایی مانند ناهار مصرف کنید یا کمی زالزالک تازه را بلافاصله بعد از صرف غذا بخورید. زالزالک می تواند به کاهش دردهای عضلانی شکمی، عصبانیت، اسهال و دردهای پیش از قاعدگی هم کمک کند.


با شکم خالی نخورید

زالزالک مانند پرتقال حاوی اسید های مختلفی مانند اسید میوه و اسید سیتریک است پس مصرف آن با شکم خالی باعث افزایش ترشح اسید معده می شود. این افزایش ترشح اسید معده با شکم خالی می تواند تحریک مخاط گوارشی را به دنبال داشته باشد و باعث تهوع، استفراغ و ناراحتی های گوارشی شود. به همین دلیل هم توصیه می شود آب پرتقال، پرتقال یا زالزالک و آب آن را ناشتا مصرف نکنید و پیش از خوردن آنها، حتما لقمه ای نان به دهان بگذارید.


لاغری و کاهش وزن

 برای افراد به یک وسواس تبدیل شده است که خوردن درست و مراقبت های آن بسیار مهم میباشد و برای انجام این کار باید فقط غذا هایی را مصرف کنید که کالری کمی دارند و یا طبیعی هستند.در چنین مواردی زالزالک ها گزینه سالمی میباشند. آنها به کاهش وزن کمک میکنند و باعث میشوند در عرض یک مدت کوتاه چندین تن وزن به صورت ناخواسته از دست بدهید.


 مبارزه با کلسترول

 توانایی آن در از بین بردن کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب است.آنها حاوی فلانوئید های هستند که از قلب شما محافظت میکنند و در شرایطی مانند درد قفسه سینه و شریان های مسدود شده را درمان میکنند.


حاوی آنتی اکسیدان ها

زالزالک ها منبع عالی آنتی اکسیدان ها میباشد. آنها با خنثی کردن رادیکا لهای آزاد از بیماری های خطرناک جلوگیری میکنند.با مصرف زالزالک میتوانید جذابیت پوست خود را حفظ کنید و برای همیشه در زندگی زیبا بمانید.به عبارت دیگر ، آنها حاوی خواص ضد پیری هم هستند که خطوط ، چین و چروک ، لکه ها و سایر نشانه های پیری را کنترل میکنند.


افزایش و تقویت متابولیسم 

زالزالک ها به سوزاندن چربی بدن کمک میکنند. آها متابولیسم را افزایش میدهند و به شکسته شدن ثابت ماندن وزن شما کمک میکنند.آنها همچنین به بدن شما کمک میکنند تا کالری بیشتری در هنگام کار کردن بسوزانید. اگر میخوتهید به سرعت جواب بگیرید باید از زالزالک ها بیشتر از حد معمول مصرف کنید.


بهبود سیستم گوارش

زالزالک ها برای سیستم گوارش عالی هستند. آنها یبوست ، نفخ و حرکات روده را به موقع کنترل می کنند.


سلامت قلب و عروق

زالزالک ها سرشار از فنانئوید ها میباشد که به طور قابل توجهی به سلامت قلب کمک میکند. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان های هستند که خواص ضد التهابی دارند. حتی در جلوگیری از لخته شدن خون در شریان ها نیز مفید میباشند.


جلوگیری از سرطان

شما میتوانید با کمک زالزالک ها از بیماری های خطر ناکی مانند سرطان جلوگیری کنید.آنها حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند میباشندکه با تمام سرطان های که در بدن وجود دارند، مبارزه میکنند همچنین خون را سم زدایی میکنند و تمام سموم را از بدن بیرون می کند.

این میوه توسط پزشکان برای افرادی که دچار بیخوابی میشوند توصیه میشود.


در مصرف زالزالک احتیاط کنید

زالزالک باعث کاهش فشار خون می شود، خانم های باردار، شیرده، بچه ها، سالمندان، آنهایی که دچار افت فشار مداوم هستند، افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و آن دسته از بیماران مبتلا به پرفشاری خون که در حال مصرف داروهای کاهنده فشار خون هستند، باید در مورد مصرف زالزالک خیلی محتاط باشند و در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنند. بد نیست این را هم بدانید که مصرف بیش از اندازه زالزالک در یک وعده می تواند باعث کاهش ناگهانی فشارخون، بی نظمی های ضربان قلب و سرگیجه وحالت تهوع هم بشود. اگر در اثر مصرف زالزالک یا آب آن دچار افت ناگهانی فشار خون شدید، به یک میوه شیرین مانند سیب، کمی نمک بزنید و آن را مصرف کنید.

زالزالک را به روش های مختلفی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

انواع توت های زالزالک خام دارای طعم ترش ، کمی شیرین هستند و یک میان وعده عالی را برای شما ایجاد می کنند .

می توانید با استفاده از انواع توت ها ، گل ها و برگ های گیاه چای زالزالک نارس خریداری کنید یا خود را تهیه کنید.

در جنوب شرقی ایالات متحده ، انواع توت های زالزالک به طور معمول به مربا ، پر کردن پای و شربت استفاده می شوند.

انواع توت های زالزالک را می توان در یک نوشیدنی خوشمزه بزرگسالان یا یک سرکه خوشبو کننده تخمیر کرد که می تواند برای تهیه سس سالاد استفاده شود.

می توانید مکمل های توت زالزالک را به صورت پودر ، قرص یا مایع مناسب مصرف کنید.

مکمل های توت زالزالک معمولاً حاوی توت به همراه برگ و گل است. اگرچه ، بعضی از آنها فقط برگ و گل ها را شامل می شوند ، زیرا منبع غلیظ آنتی اکسیدان ها از خود انواع توت ها هستند.

مارک های مختلف و اشکال مکمل های زالزالک توصیه های دوزهای مختلفی دارند.

طبق یک گزارش ، حداقل مقدار موثر عصاره زالزالک برای نارسایی قلبی 300 میلی گرم در روز است

دوزهای معمولی 250-500 میلی گرم است که روزانه سه بار مصرف می شود.

به خاطر داشته باشید که مکمل ها توسط سازمان غذا و داروی (FDA) یا هر نهاد حاکم دیگری تنظیم نمی شوند.

انواع توت های زالزالک به روش های زیادی قابل خوردن هستند و یا به عنوان یک مکمل مصرف می شوند. مکمل ها تنظیم نشده اند ، بنابراین خریدن آنها از منبعی که به آنها اعتماد دارید مهم است.


عوارض جانبی و احتیاط ها

عوارض جانبی بسیار کمی از مصرف توت زالزالک گزارش شده است.

با این حال ، برخی افراد از تهوع یا سرگیجه خفیف شکایت کرده اند 

به دلیل تأثیر زیاد آن بر روی قلب ، می تواند بر روی داروهای خاصی تأثیر بگذارد. اگر در حال مصرف داروهای قلب ، فشار خون یا کلسترول هستید ، قبل از استفاده از مکمل های توت زالزالک با پزشک معالج خود صحبت کنید.

توت زالزالک با عوارض جانبی اندک ایمن است. اگر درمورد داروهای قلبی هستید ، قبل از شروع این مکمل با پزشک متخصص بهداشت صحبت کنید.

خط آخر

در درجه اول به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن ، توت زالزالک اثرات سلامتی بی شماری دارد ، خصوصاً برای قلب شما.

مطالعات نشان می دهد که ممکن است فشار خون و سطح چربی خون را بهبود بخشد ، همچنین نارسایی قلبی را هنگام ترکیب با داروهای استاندارد درمان کند.

علاوه بر این ، ممکن است التهاب را کاهش دهد ، رشد مو را تقویت کند و هضم کمک کند .

اگر می خواهید این شیرینی قدرتمند را امتحان کنید ، قبل از مصرف آن به عنوان مکمل ، حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید.

Healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده