خرید از سراسر دنیا


» مزایا و خواص گل ساعتی با طرز تهیه دمنوش

مزایا و خواص گل ساعتی با طرز تهیه دمنوش

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است.تنها دلیل نوشیدن آن نیست ، اما مصرف چای با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط است.دومین نوشیدنی پر طرفدار در کنار آب است که در ابتدا در چین و هند کشت می شد. چند وجود دارد .

گیاهی‌ است‌ زینتی‌ از تیره‌ موردیها که‌ دارای‌ بوته‌ای‌ بلند و برگهای‌ بیضی‌ شکل‌ متصل‌ بهم‌ و شامل‌ 5 تقسیم‌ کامل‌ است‌. گلهای‌ آن‌ درشت‌ و به‌شکل‌ ساعت‌ است‌. رنگ‌ گلها قرمز، ارغوانی‌، آبی‌ و بنفش‌ می‌باشد. ساقه‌ آن‌ چون‌ به‌درختان‌ مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود. از این‌ رو آنرا پیچ‌ ساعتی‌ زیر می‌نامند.میوه‌اش‌ سبز و زرد رنگ‌ است‌.

گلهایی که به شکل ساعت هستند ، گیاهی چند ساله به صورت درختچه میروید این گیاه نوعی پیچ است و نیاز به تکیه گاه دارد تا بتواند رشد کند بنابراین از گیاهان بالارونده محسوب می شود برگ های آن دارای بریدگی عمیق است با رنگ سبز گلهای آن منفرد است .

نام های دیگر گل ساعتی: پاسی‌ فلورا، زهرهٔ‌الساعهٔ‌، چرخ‌الفلاک‌، ابوسبعه‌ الوان‌ و این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است. گل ساعتی، گلی چند ساله، بالارونده با ساقه هایی نرم و برگ هایی به رنگ سبز که رگ برگ های عمیقی در آن مشاهده می شود،

گل ساعتی دارای رنگ هایی چون ارغوانی ، سفید و قرمز می باشد . این گیاه همچنین دارای میوه هایی به رنگ نارنجی می باشد که داخل آن تعدادی دانه های کوچک قرار دارد . این میوه خوراکی بوده و مصرف آن منعی ندارد . گل ساعتی بومی امریکا می باشد و در اکثر نقاط این قاره کاشته می شود و به دیگر نقاط صادر می شود .

خواص

کاهش فشار خون

مُسکن

درمان اضطراب

آرام کردن کودکان بی قرار و ضد تشنج

کاهش عوارض یائسگی

ضد گر گرفتگی

ضد افسردگی و بهبود اعصاب

تسکین سردرد

بهبود سرگیجه

درمان همروئید یا بواسیر

ضد سرطان

تقویت قلب

ضد یبوست

کاهش چوبی خون و کلسترول

درمان خشکی پوست

ضد حساسیت و کاهش التهاب

در مصارف داخلی به عنوان مسکن، خواب آور ملایم، درمان هیستری، اسهال، اسهال خونی، درد عصبی، تپش قلب عصبی یا تاکی کاردی، به عنوان آنتی اسپاسمودیک یا ضد اسپاسم و ضد انقباض، ضددرد برای درد اضطراب عصبی، برای درمان آسم نامنظم، قاعدگی دردناک (دیسمنوره) و بواسیر به کار میرود.

پوست میوه گل ساعتی زرد می‌تواند به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو کمک کند.

یک‌ قاشق‌ مرباخوری‌ برگهای‌ خشک‌ گل‌ ساعت‌ی در ۲۰۰ گرم‌ آب‌ جوش‌ ریخته‌و ۱۵ دقیقه‌ می‌خیسانند از این‌ دم‌ کرده‌ یک‌ پیمانه‌ قبل‌ از خواب‌ جهت‌ رفع‌بی‌خوابی‌ خورده‌ می‌شود.

موارد منع مصرف

مصرف بیش از حد این گیاه موجب اسهال می شود .

استفاده آن برای زنان باردار و شیرده و کودکان زیر ۳ سال توصیه نمی شود .

شیوه استفاده

میوه این گیاه نیز خوراکی بوده می توانید به صورت خام میل کنید و یا میوه خشک آن را دم کرده و میل کنید. از برگ‌ها، ساقه‌ها و گل‌های این گیاه استفاده می‌شود.

بصورت سنتی برای از بین بردن اضطراب و کمک به خواب بهتر استفاده می‌شود.

پژوهش‌هایی برای تأیید این خواص آغاز شده است. برای مثال، در یکی از این پژوهش‌ها مشخص شد که نوشیدن دمنوش گل ساعتی به‌مدت یک هفته، کیفیت خواب را به‌طور قابل توجهی بهبود میدهد.

مطالعه‌ ایی که بر روی انسان‌ها انجام شدند، نشان دادند گل ساعتی در کاهش اضطراب مؤثر است. در حقیقت یکی از این پژوهش‌ها نشان داد گل ساعتی به‌اندازه‌ی داروهای کاهش اضطراب مؤثر است.

گل ساعتی در کنار داروی کلونیدین (دارویی که برای سم‌زدایی مواد مخدر استفاده می‌شود)، علائم روانی ترک اعتیاد مانند اضطراب، تحریک‌پذیری و پریشانی را کاهش می‌دهد. دمنوش گل ساعتی برای کاهش اضطراب و آرام‌بخشی، انتخاب مناسبی است.

گل ساعتی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان بی خوابی و آرامش بخشیدن به خواب است

لرزش افراد سالخورده : 1 قاشق مرباخوری گل ساعتی را به همراه 2 استکان آب جوش دم کرده روزانه دو مرتبه موقع استراحت میل کنید

پایین آورنده فشار خون ، ضد درد ، درمان اضطراب ، خواب آور : گل ساعتی برای درمان بی‌ خوابی بسیار مفید بوده و با استفاده از آن ، حتی افراد مبتلا به کم خوابی که ریشه عصبی داشته باشد درمان خواهند شد 1 قاشق مرباخوری گل ساعتی همراه با 2 استکان آب جوش دم کرده موقع خواب میل کنید همچنین از گل ساعتی برای آرام کردن کودکانی که دارای فعالیت زیاد بوده و بی ‌قرار هستند استفاده می ‌شود.

تشنج ، دردهایی با منشا عصبی ، از بین بردن حالات افسردگی نظیر هیستری ، ضعف اعصاب ، سردرد و سرگیجه 1 قاشق مرباخوری همراه با 2 استکان آب جوش دم کرده دو بار در روز میل کنید

عوارض شایع و آزار دهنده یائسگی ، گرگرفتگی : گُرگرفتگی به عنوان یکی از عوارض شایع و آزار دهنده یائسگی بر کیفیت زندگی افراد یائسه تاثیر زیادی گذاشته و احساس سالم بودن را در آنان تضعیف می ‌کند، گل ساعتی می‌ تواند باعث کاهش گرگرفتگی در این زنان شود.1 قاشق مرباخوری همراه با 2 استکان آب جوش دم کرده دو بار در روز میل کنید

درمان هموروئید : استفاده از دم کرده گل ساعتی و نشستن در دم کرده این گیاه باعث درمان هموروئید خواهد شد

ضد سرطان ، تقویت قلب : این میوه رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد ویتامین ث موجود در آن، به بافت ها کمک می کند و مانع بیماری قلبی و سرطان می شود. در این میوه موادی موجود دارد که عملکرد محافظتی برای قلب دارد.

آنتی اکسیدان : این میوه، منبع خوب آنتی اکسیدان است.

ضد یبوست : پشن فروت به دلیل داشتن مواد ملین و با داشتن فیبر فراوان محرک سیستم گوارشی است در درمان یبوست و بیماری های گوارشی موثر است

کاهش چربی خون و کلسترول : این میوه در کاهش میزان کلسترول موثر است.

سرشار از ویتامین : این میوه منبع خوب ویتامین های آ ، ث و پتاسیم است

کاهش وزن : پشن فروت برای سلامت جسمی و کاهش وزن مفید است.

تقویت چشم و پوست(درمان خشکی پوست) : ویتامین آ موجود در آن به بدن کمک می کند تا رادیکال های آزاد که به پوست و بافت آسیب می رساند را از بین ببرد، علاوه بر آن قدرت دید را تقویت می کند.

ضد حساسیت(آلرژی) : ترکیب موجود در این میوه آلرژی و التهاب را کاهش می دهد و در کاهش دادن علائم آسم نیز موثر است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده