دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» راز و مزایا و فوائد پادشاه گیاهان گل آفتابگردان

راز و مزایا و فوائد پادشاه گیاهان گل آفتابگردان

آفتابگردان ، تیره نزدیک به 70 گونه گیاه علفی از خانواده آسترها. گل آفتابگردان بومی آمریکای شمالی و جنوبی است و بسیاری از افراد ممکن است گل آفتابگردان را بلند ، زرد و روشن توصیف کنند ، اما این تصاویر کلاسیک از آفتابگردان به راحتی عدالت گیاه را برآورده نمی کند. گل آفتابگردان پویا است زیرا در اشکال ، اندازه ها و رنگ های مختلف رشد می کند. 

گل آفتابگردان،بومی آمریکای شمالی است و اکنون در سراسر جهان برداشت میشود. دانشگاه میسوری داکوتای شمالی را به عنوان ایالتی پیشرو برای تولید گل آفتابگردان می‌شناسد.عوامل مختلفی برای رشد گل آفتابگردان، از جمله دما، نور خورشید، خاک و آب مهم هستند.

یک گیاه آفتابگردان سالم حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید و خاکی با سطح PH 6 تا 7.5 لازم دارد. در نهایت، گل‌های آفتابگردان بالغ می‌توانند در برابر گرمای شدید مقاومت کنند، زیرا آن‌ها مقاوم در برابر خشکسالی هستند.

علت حرکت گل های آفتابگردان در طول روز به سمت خورشید برای بیش از یک قرن ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود و گل های آفتابگردان از سمت شرق آسمان با خورشید روبرو می شوند، زودتر گرم میشوند که این روند موجب جذب بیشتر زنبورها و سایر حشرات برای گرده افشانی می شود.

آفتابگردان برای نخستین بار در آمریکا رشد کرده و تا سال‌ها به عنوان یک منبع غذایی مهم در جهان شناخته میشد. اما با رخ دادن انقلاب صنعتی اروپا، اهمیت تجاری این گل کمتر شد.

امروزه آفتابگردان بیشتر از منظر زیبایی مورد توجه قرار می گیرد. آفتابگردان نماد وفاداری، ستایش و پایدار ماندن یک رابطه طولانی است.

آفتابگردان با نام علمی Helianthus annuus L . گیاهی است یکساله از تیره مرکبه Compositae که بصورت بوته ای استوار رشد می کند . طول دوره رشد آفتابگردان بسته به رقم و کلیه عوامل محیطی از 90 تا 150 روز می باشد. آفتابگردان ریشه مستقیم و توسعه یافته ای دارد که پتانسیل نفوذ آن در خاک به سه متر می رسد. پهنک برگهای که در معرض نور است همراه با خورشید تغییر جهت داده و همواره به حالت تقریباً عمود بر اشعه آفتاب قرار می گیرد . پهنک برگ هنگام صبح بسوی شرق ،‌هنگام غروب به طرف غرب و ظهر رو به بالا می باشد.

گل آفتابگردان گیاهانی یک ساله هستند که تا ارتفاع 3 متر رشد می کنند.یک واقعیت جهانی که اکثر مردم می دانند آفتابگردان زرد است.با این حال، رنگدانه آفتابگردان در اینجا متوقف نمیشود آفتابگردان حتی می تواند قرمز و بنفش باشد! 

نکات گل آفتاب گردان 

گل آفتاب گردان

رنگ زرد گل های آفتابگردان یک حقیقت جهانی که بیشتر مردم آن را می‌دانند. با این حال، رنگدانه های گل آفتابگردان در آن رنگ متوقف نمی‌شود. گل های آفتابگردان می‌توانند قرمز و ارغوانی باشند!


گل های آفتابگردان زرد

از نمونه‌های آفتابگردان زرد شامل غول آمریکایی، زوهر و Elegance هستند. این گونه های آفتابگردان پر جنب و جوش هستند و مطمئنا باعث لبخند شما می‌شوند. گل آفتابگردان غول آمریکایی می‌تواند تا 4.2 متر بلند شود، بنابراین واژه «غول» توصیف مناسبی برای این گیاه است.این گونه‌ها یکی از بلند ترین گل های آفتابگردان می‌باشند و چهره‌هایشان می‌تواند تا 30 سانتیمتر پهن شود.


گل های آفتابگردان قرمز

علاوه بر گل‌های رز، بسیاری دیگر از انواع گل‌ها، از جمله گل آفتابگردان، قرمز می‌باشند. گل های آفتاب گردان قرمز گونه های مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها سرگل هایی شبیه به هم دارند، که اغلب از گل های آفتابگردان زرد معمولی ایجاد می شوند.علاوه بر این، گل های آفتابگردان قرمز، روشی عالی برای افزودن یک تکه رنگ به یک دسته‌گل هستند.


گل های آفتابگردان بنفش

از «گل های آفتابگردان بنفش» معمول، چیانتی هیبرید است. گلبرگ‌های ترکیبی چیانتی هیبرید دارای رنگ‌های قرمز تیره هستند که برخی از آن‌ها به عنوان ارغوانی طبقه‌بندی می‌شوند. این گیاه آفتابگردان به اندازه ی 152سانتیمتر رشد می‌کند و هیچ گرده ای ندارد و برای برش خوب است. این گل های آفتابگردان می‌توانند به تعادل رنگ در دسته‌ گلهای مخلوط کمک کنند 

دانه های آفتابگردان یک میان وعده خوشمزه است که همراه با چربی ها و مواد مغذی سالم است.

روغن آفتاب‌گردان روغنی است که از دانه‌های روغنی گل آفتابگردان استخراج می‌‌کنند. از این روغن برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

این روغن، یکی از روغن‌های رایجی است که برای سرخ کردن و پخت و پز مواد غذایی، کاربرد گسترده‌ای دارد. پس از آن که از دانهٔ آفتاب‌گردان روغن گرفتند، کنجاله آن را برای خوراک دام مورد استفاده قرار می‌‌دهند.

امروزه دانه گل‌های آفتاب‌گردان را تغییرات ژنتیکی داده‌اند و با استفاده از اصلاح نباتات، بذرهای مرغوب‌تر و در نتیجه، گل‌های بهتری تولید کرده‌اند که هم بارآوری بهتر داشته و هم در برابر بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی مقاوم‌تر باشند.

روغن آفتاب‌گردان حاوی اسیدهای چرب اشباع شده5 تا 16./.بوده و باقی اشباع نشده می‌باشد.

 روغن آفتابگردان اثر ضد التهابی دارد 

گیاه آفتابگردان مزایای دیگری علاوه بر زیبایی دارد. پیشنهاد می شود روغن آفتابگردان دارای خواص ضد التهابی باشد. این ماده حاوی اسید لینولئیک است که می تواند به اسید آراشیدونیک تبدیل شود. هر دو اسیدهای چرب هستند و می توانند به کاهش اتلاف آب و ترمیم سد پوست کمک کنند.

روغن آفتابگردان یک روغن گیاهی ارزشمند و سالم است و از دانه های آفتابگردان به عنوان یک میان وعده سالم ، خوشمزه و ماده مغذی بسیاری از غذاها استفاده می شود. آفتابگردان است ،تخمه آفتاب بسیار مقوی است درای 24./. مواد پروتئینی ، 47./. روغن ، 20./. مواد هیداروکربن ، 8./. فسفر ، 9./. پتاسیم و بغیر از این مواد درای ویتامین های A و B نیز می باشد .

روغن تخم آفتابگردان درای 70./. اسید لینوئیک و مقدری فسفو لیپید و ویتامین E می باشد بهمین دلیل چربی خون را پائین آورده و کلسترول را تنظیم می کند .

گیاه آفتابگردان مزایای اضافی علاوه بر زیبایی خود ارائه می‌دهد. روغن آفتابگردان برای داشتن خواص ضد التهابی پیشنهاد می‌شود. این گیاه حاوی لینولیک اسید است که می‌تواند به آراشیدونیک اسید تبدیل شود. هر دو از اسیدهای چرب هستند و می‌توانند به کاهش اتلاف آب بدن و بهبود سدهای پوستی کمک کنند.

دو نوع دانه آفتابگردان

حقایق آفتابگردان ها همچنین می‌توانند ورزشی باشند. آن‌ها یک اسنک بسیار محبوب در میان هواداران بیسبال هستند. دفعه بعد که خانواده خود را به یک بازی بیسبال می‌برید، از گل‌های آفتابگردان برای اسنک نمکی و ترد خود تشکر کنید! دو نوع رایج از دانه گل آفتابگردان وجود دارد: دانه روغنی و غیر روغنی.

دانه روغنی، معمول ترین دانه گل آفتابگردان است که به طور معمول برای پرورش استفاده می‌شود. پوسته دانه ها با پوسته سیاه جامد پوشانده شده‌اند. دانه های روغنی سیاه نوع رایجی از غذای پرندگان هستند زیرا دارای پوسته نازک و حاوی چربی بالا هستند. این ها به طور معمول برای اهداف استخراج روغن تولید می‌شوند؛ بنابراین بعید است که شما دانه های روغنی سیاه را برای مصرف انسانی بسته‌بندی کنید.

دانه های غیر روغنی، از تولیدات دانه گل آفتابگردان برای مصرف انسان هستند. این دانه‌ها توسط پوسته راه‌راه محافظت می‌شوند. دانه های غیر روغنی در قسمت گل گیاه آفتابگردان رشد می‌کنند. Healthline اشاره می‌کند که دانه‌های آفتابگردان غنی از ویتامین E و سلنیوم هستند که به جلوگیری از بیماری مزمن کمک می‌کنند.

کاهش سطوح کلسترول روغن آفتابگردان

چربی‌های اشباع‌نشده می‌توانند سطح کلسترول را کاهش دهند. روغن آفتابگردان، غذایی حاوی چربی اشباع‌نشده چند گانه، جایگزین خوبی برای کره است و مزایای متعددی برای سلامتی دارد. چربی‌های اشباع‌شده همچنین بدن را با اسیدهای چرب بلند زنجیر تامین می‌کنند که چربی‌های ضروری برای بدن انسان هستند.

به بادام زمینی آلرژی دارید، کره دانه گل آفتابگردان،در رژیم غذایی شما به یک ماده اصلی تبدیل شود. یک واقعیت جالب در مورد کره دانه گل آفتابگردان این است که چربی اشباع‌شده کمتری نسبت به کره بادام‌زمینی دارد.

روغن آفتابگردان مواد معدنی بیشتری نسبت به بادام‌زمینی و بادام دارد. داشتن آلرژی به بادام زمینی نیز مزیت های خاص خود را دارد! هزاران گل کوچک، سر آفتابگردان را ایجاد می‌کنند.سر گل آفتابگردان ترکیبی از هزاران گل کوچک است. در واقع، هر گلبرگ در قسمت سر یک گل آفتابگردان، خود یک گل است. این گلبرگ‌های رنگارنگ به عنوان پرتوهای فلش شناخته می‌شوند.

منبع غذایی آفتابگردان

به عنوان یک منبع غذایی پرورش می دادند. طبق گزارش دانشگاه آریزونا، کاشت آفتابگردان بیش از 8000 سال پیش آغاز شده‌است. برخی حتی فکر می کنند که کاشت آفتابگردان قبل از ذرت و لوبیا آغاز شده است. پرورش گل آفتابگردان از آن زمان به بعد فراتر از مصارف غذایی رفته‌است. امروزه بسیاری از مردم از گل آفتابگردان به عنوان الهامی برای مد، هنر و دکوراسیون منزل استفاده می‌کنند.

گرده افشانی آفتابگردان

برای گرده‌افشانی گل های آفتابگردان، توسط جذب زنبورها است که گرده ها را به کلاله منتقل می کنند. در صورتی که کلاله هیچ گرده را دریافت نکند، یک گیاه آفتابگردان می‌تواند برای تولید مثل خود گرده‌افشانی می‌کند. کلاله می‌تواند به اطراف بچرخد تا به گرده های خود برسد.

خواص داروئی

اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخم ها و پائین آوردن فشار خون بکار می رود . اسانس برگ های آفتابگردان خاصیت میکروب کشی درد . در طب قدیم و در طب چینی از تمام قسمت های گیاه آفتاب گردان استفاده می شود .

در موردزیر می توان از این گیاه استفاده کدر و از خواص درمانی آن برخوردار شد .

زنگ زدن گوش : مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش بریزید و مانند چائی دم کنید و روزی 3 فنجان بنوشید .

تقویت معده و پائین آوردن فشار خون : 30 گرم برگهای خشک آفتاب گردان را دم کنید و 3 فنجان در روز بنوشید .

سرگیجه و ورم صورت ، 20 گرم از گلهای خشک آفتاب گردان را در آب جوش دم کنید و روزی 3 فنجان از این دم کرده را بنوشید

درد معده وبیماریهای، یبوست :ریشه خشک شده آفتاب گردان را در آب جوش بریزید و مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد 1فنجان از آنرا 3 بار در روز بنوشید .

آرتروز و ورم پستان : هنگامیکه آفتاب گردان گل می دهد قسمت پائیت گل که مانند بشقابی است را جدا کرده و در آب جوش قرار داده و بجوشانید که شیره چسبناکی باقی بماند و سپس این شیره را روی مفصل های دردناک بمالید و ماساژ دهید درد آرتروز برطرف می شود .

برای درمان ورم پستان در زنان شیرده هنگامیگه دانه ها را از گل جدا کنید و در زیر آفتاب خشک کرده و سپس تکه تکه کرده و بو دهید تاکاملا قهوه ای شود و بعد آنرا پودر در دارو و آب جوش که کمی شکر به آن اضافه و این شربت را به بیمار بدهید

اسهال خونی : برای درمان اسهال خونی تخم آفتاب گردان را به مقدر 30 گرم در آب بریزید و حدود 1ساعت با حرارت ملایم بپزید سپس آن را شیرین کرده و به بیمار بدهید .

سردردی همراه با سرما خوردگی : 30 گرم تخم آفتاب گردان را در 2 لیوان بریزید و بگذارید بجوشد تا 1/2 لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دوبار در روز بنوشید .

سنگ کلیه : حدود یک متر از مغز ساقه آفتاب گردان را در 2 لیوان آب بریزید و بگذارید آهسته بجوشد تا مقدار آن به 1/2لیوان تقلیل یابد آنگاه بمدت 1 هفته و روزی یکبار آنرا بنوشید

زخم ، بریدگی و جراحت : مغز ساقه آفتاب گردان را باید له و مثل پماد روی زخم جراحت گذاشت تا خونریزی را بند آورد و بهبودی را تسریع می کند.


نوعی گل آفتابگردان وجود دارد که ممکن است حیوان شکم پر را به دلیل نامش اشتباه بگیرید. به آن آفتابگردان خرس عروسکی می گویند.

آفتابگردان خرس عروسکی

آفتابگردان های خرس عروسکی ، بوته ای و کروی هستند. این نوع گل آفتابگردان شکوفه های دوتایی ایجاد می کند ، که مانند یک خرس شکم پر پر و کرکی به آنها می دهد. آناتومی غیرمعمول آنها باعث شد که این گیاه جایزه باغ لیاقت را از انجمن باغبانی سلطنتی در سال 2015 دریافت کند. علاوه بر این برخی از مردم از آفتابگردان های خرس عروسکی در غذاها به عنوان تزیین سالاد یا تزیین کیک استفاده می کنند. 

آفتابگردان فراتر از زرد و بلند بودن است. آفتابگردان چه از مزایای تغذیه ای ، چه از نظر رکوردشکنی و چه از ریتم شبانه روزی باشد ، گیاهان پویایی هستند. 

بگذارید یکبار دیگر بپرسیم: وقتی یک آفتابگردان را تصور می کنید ، چه چیزی می بینید؟

اکنون که آفتابگردان عالی خود را به تصویر کشیده اید ، زمان آن رسیده است که آنها را به خانه خود اضافه کنید

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده