دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» شناخت ادویه و خوراکیها براساس طبع بدن خود

شناخت ادویه و خوراکیها براساس طبع بدن خود

در فصل سرد و گرم سال می توانید از ادویه های مختلف استفاده کنیدو در فصل سرد باید از ادویه های گرم استفاده کنید و در فصل گرم سال از ادویه های سرد بهره ببرید. در فصل سرما، سوخت و ساز بدن به طور چشمگیری کند می شود، میزان نیاز به خواب افزایش پیدا می کند و میزان انرژی نیز افت می کند. در این فصل بدن به گرما نیاز دارد اما چه ادویه ای این گرما را در بدن ایجاد می کند: (البته میزان مصرف ادویه بر حسب مزاج فرد متغیر است.)با رنگ های جذاب و گوناگون، از دیرباز چاشنی خوراک انسان بوده اند. ادویه ها، این گیاهان رنگارنگ و خوشبو هستند که خداوند آنها را برای لذت بیشتر از غذا و درمان بسیاری از بیماری ها و ناخوشی ها به ما انسان ها هدیه کرده است.هریک از این ادویه های رنگارنگ و معطر، با رایحه خاص خود، دارای خواص متفاوتی هستند. تمام انواع ادویه جات، علاوه بر طعم و رایحه، خاصیت دارویی دارند.

در بسیاری از مناطق، انتخاب ادویه جات به عنوان چاشنی غذا، بر اساس اقلیم جغرافیایی، وضعیت آب و هوا و طبیعت منطقه صورت می گیرد. برای مثال مصرف ادویه جاتی با طبیعت گرم و خشک، در مناطقی با اقلیم سرد یا مرطوب، می تواند بسیار مفید باشد.

از منظر طب سنتی، مصرف ادویه جات گرم، برای افرادی که دچار سردی عارضی (بلغم یا سودا) هستند، مفید است و عوارض ناشی از سردی را کاهش می دهد. اضافه وزن و وجود چربی های انباشته شده، سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، کسالت و خواب آلودگی غیرعادی، از جمله عوارض ناشی از غلبه سردی هستند و مصرف ادویه جات گرم می تواند برای رفع چنین عوارضی بسیار مفید باشد.

تخم گشنیز

تخم آن، خیلی بیشتر از خود گشنیز زمینی، طعم و عطر به غذا می بخشد. تخم های گشنیز را به مدت چند دقیقه در ماهی تابه سرخ کنید تا طعم و عطر آن قبل از افزودنش به غذا یا ریختن پودرش به غذا، به عنوان یک چاشنی مطبوع عمل کند. تخم های گشنیز را در دستور غذایی جهت پخت گوشت بره امتحان کنید.

برای طعم دادن به اغذیه روبه رو از آن استفاده کنید: سبزی های سرخ شده، طبخ گوشت بره، خوک، میگو، در کنار کلم برگ، انواع و اقسام سرخ کردنی ها، پنیر فتا و زیتون. بهتر است به همراه زیره سبز، دارچین، فلفل سیاه، ریحان، هل و دانه های سایر فلفل ها استفاده گردد.

برگ های خشک شده شنبلیله

نسبت به تخم این گیاه، برگ خشک شده اش یک طعم خفیف تری دارد که کمی شیرین است. (تخم آن، بوی شربت افرا را تشکیل می دهد) شنبلیله خشک یک جزء ترکیبی است که در صورت استفاده از آن، به طرز مرموز و بدون هرگونه جلب توجه ای، باعث لذیذ شدن غذا خواهد شد. میت بال های درست شده از گوشت بره را در سس نارگیل و شنبلیله امتحان کنید.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

از این گیاه جهت خوش طعم کردن غذاهای روبه رو استفاده بکنید: تمام غذاهای هندی، خاورمیانه ای و شمال آفریقایی و همینطور در سس گوجه فرنگی، سوپ یا شیر نارگیل، سبزیجات ریشه ای مانند گوجه فرنگی، بادمجان و همچنین سبزیجات با برگ تیره، گوشت بره، گوشت گوساله و گوشت مرغ در کنار طعم دهنده های غذایی زیره سبز، گشنیز، هل، رازیانه و زردچوبه هم کاربرد زیادی دارد

دانه خردل

دانه های خردل ترشی جات را طعم دار می کنند و برای تهیه خردل پرورش داده می شوند. این دانه ها هم چنین به غذاها طعم بسیار تندی می دهند. تخم ها را به مدت 1 تا 2 دقیقه یا در روغن سرخ کردنی یا با کره در ماهی تابه سرخ کنید تا شروع به شکفتن بکنند (مانند ذرت)، سپس بر روی یک غذای آماده سرو یا یک سالاد بریزید. حواستان به رنگ دانه ها نیز باشد: رنگ سفید تا زرد: طعم ملایم ؛ رنگ قهوه ای: تندتر

برای خوش طعم کردن خوراکی های روبه رو به کار ببرید: سالاد، سیب زمینی، گل کلم، سبزیجات سرخ شده، پیازها، سبزیجات با برگ های تیره، مرغ، خوک، ماهی، خامه ترش یا ماست برای غذاهای سرد از این ادویه ها استفاده شود.دانه های زیره سبز، تخم گشنیز، زردچوبه و پودر کاری.

فلفل صورتی

همچنین با رنگ زیبا و یک تندی مطبوع را به غذا می دهد. طعم مرکبات اغلب به غذا می دهد، که البته منطقی تر به نظر می آید، زیرا در حقیقت، “بری” های خشک شده هستند نه فلفل. در مقادیر کم جهت افزودن طعمی مطبوع و رنگی خوشایند کاربرد دارند. می توان آنها را کامل خورد یا با لبه کند چاقو له کرد؛ چراکه به اندازه کافی بافتشان سست است.

توجه! فلفل صورتی ممکن است واکنش های ازدیاد حساسیت را در برخی افراد که به مغزهای گرفته شده آلرژی دارند، سبب شود.

به عنوان چاشنی در: سالاد، گوشت، ماهی و آجیل یا سالاد میوه مورد استفاده قرار گیرد.با طعم دهنده های غذایی از قبیل زنجبیل و سرده (علف لیمو) ترکیب مناسبی می دهد.

سماق

اثری که سماق بر روی طعم غذا می گذارد قابل چشم پوشی نیست. این ماده افزودنی ارزشمند به هر نقطه ای از غذا که تماس داشته باشد، رنگ قرمز و طعم لیمویی اعطا می کند. طعمی به غذا می دهد همانند لیموی تازه است که به آن عطر و طعم تازگی می دهد. اغلب پس از طبخ کامل غذا یعنی هنگام سرو شدن، به خوراک اضافه می گردد. توجه داشته باشید که سماق یک مقداری اعتیادآور است. از سماق جهت تزیین ماست یا کباب بوقلمون استفاده ببرید.سبزیجات خام و پخته شده ، چغندر، تزیینات ماست، بره، غذاهای دریایی.برگ آویشن، گشنیز، زیره سبز، فلفل قرمز تند، نعنا، مرزنجوش

بادرنجبویه

عطر و طعم لیمویی و نعنایی این گیاه اکثر اوقات در تهیه چای مورد استفاده قرار می گیرد؛ کافی است آب داغ را بر روی برگ هایش بریزید. در نهایت، بادرنجبویه خرد شده می تواند به مرغ، غذاهای دریایی و سالادها طعم دلچسبی هدیه بدهد. بادرنجبویه نه تنها دارای مزه خوبی است، بلکه از مدت ها پیش جهت کاهش استرس و تنش مورد استفاده قرار گرفته است.

این گیاه حتماً را با خوردنی های زیر مصرف کنید: غذاهای دریایی، سبزیجات، مرغ، چای.

با نعناع، ریحان و کرفس ترکیب مطلوبی می دهد.

ریحان تایلندی

در طعم، با ریحان شیرین مشابه است ولی به طور قطع با آن متفاوت است. بیشتر طعمش مانند شیرین بیان است، اما تاحدودی به مرکبات هم می خورد. اغلب در غذاهای آسیای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر خام و در حالی که کمی پژمرده باشد، به غذا افزوده شود، بسیار مطبوع است. بهترین زمان برای افزودنش، در انتهای پختن غذا می باشد.

به همراه غذاهای ویتنامی و سایر غذاهای آسیای جنوبی، سرخ کردنی ها، شیر نارگیل (سوپ ها، سس ها)، فلفل های شیرین، سالاد، ماهی و گوشت گوساله صرف می شود.با گشنیز، زیره سبز، ماهی، انواع سس ها، زنجبیل، سرده (علف لیمو)، نعنا و زردچوبه ترکیبات جالبی را تشکیل می دهد.

تاریخچه فلفل سیاه

در خاک هند است. فلفل سیاه از ادویه جات بومی جنوب هند و سایر بخش های جنوب آسیا است و از 2000 سال قبل از میلاد در آشپزی هند استفاده میشده است.

از دیرباز تجارت فلفل سیاه یک تجارت مهم بوده و به همین دلیل مردم جنوب هند و کشورهای جنوب آسیا به آن “طلا سیاه” نیز می گفتند و در قدیم به شکل ارز نیز از آن استفاده می کردند. فلفل در جاوا، سوماترا، ماداگاسکار و در بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی کشت میشد.

فلفل سیاه باید در مقادیر متوسط ​​مصرف شود و باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز شود. هنگامی که فلفل سیاه با مواد دیگری مانند زردچوبه، زغال اخته، دارچین و زیره سبز استفاده می شود، ترکیبی عالی از ادویه ها را تشکیل می دهد.فلفل سیاه همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی است. حاوی انواع آنتی اکسیدان هاست. افزایش دهنده ایمنی بدن است و به کاهش تب نیز کمک میکند. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان فلفل می تواند به افرادی که سیگار را ترک می کنند نیز کمک کند و در درمان های ترک سیگار استفاده می شود.فلفل سیاه می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و چربی های اضافی و انباشته شده در بدن را بسوزاند.

طبع مغزها

بادام هندی: گرم و خشک 

گردو: گرم و خشک

 بادام درختی: کمی گرم و تر

 پسته: گرم و خشک

 بادام زمینی: گرم و تر

 بادام کوهی: گرم و خشک

کنجد: گرم و تر

 شاهدانه: گرم و خشک

 تخمه آفتابگردان: گرم و تر

 تخمه کدو: سرد و تر

 تخمه هندوانه: سرد و تر

 تخمه خربزه: گرم و تر

 چلغوز: خیلی گرم و خشک

طبع سبزیجات

خربزه: گرم و تر

 هندوانه: سرد و تر

 طالبی: گرم و تر

 گرمک: سرد و تر

 دستنبو: گرم و تر

 خیار: سرد و تر

کدو حلوایی: گرم و تر

 گوجه فرنگی: سرد و تر

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

 فلفل دلمه‌ای: گرم و خشک

 فلفل سبز: گرم و خشک

 کدو خورشتی: سرد و تر

بادنجان: گرم و خشک

مزاج ریشه

شلغم: گرم و تر 

ترب سیاه: گرم و خشک

 ترب سفید: گرم و خشک

 پیاز: گرم و خشک

 سیر: گرم و خشک

سیب‌زمینی: سرد و تر

سیب‌زمینی ترشی: کمی گرم و تر

 هویج فرنگی: گرم و تر

 زردک: گرم و تر

 کلم قمری: گرم و تر

 موسیر: گرم و خشک

 چغندر: معتدل و کمی گرم

مزاج انواع سبزیجات

 تره: خیلی گرم و کمی خشک

کلم برگ: گرم و خشک

 گل کلم: گرم و خشک

ریحان: کمی گرم و خشک

جعفری: خیلی گرم و خشک

 شنبلیله: گرم و خشک

 گشنیز: سرد و خشک

ریواس: سرد و کمی خشک

 مارچوبه: گرم و تر

 قارچ: سرد و تر

 لوبیاسبز: سرد و تر

خرفه: خیلی سرد

 تربچه: گرم و خشک

پیازچه: گرم و خشک

 نعناع: نسبتا گرم و خشک

ترخون: خیلی گرم و خشک

 مرزه: نسبتاً گرم و خشک

پونه: گرم و خشک

شاهی: گرم و نسبتاً خشک

 شوید: گرم و خشک

 اسفناج: کمی سرد و تر

 کرفس: گرم و خشک

مزاج انواع گوشت

اردک: گرم و خشک

مصلح: پختن با سرکه، کرفس‌، پونه‌، نخود‌، شوید‌، تره‌، دارچین‌، سکنجبین

بوقلمون: گرم و تر

مصلح: گشنیز و سماق

بلدرچین: گرم و خشک

مصلح: روغن کنجد و زیتون، روغن بادام ، آب انار

بز: سرد و خشک

مصلح: نمک‌، فلفل‌، پیاز، دارچین‌، زیره‌، بادام‌، خرما

پاچه: گرم و تر

مصلح: گلپر‌، سرکه‌، مرزه‌، زنجبیل‌، دارچین

تخم مرغ: زرده گرم و سفیده سرد است

مصلح: نمک و ادویه گرم

جگر سفید: گرم و تر

مصلح: دارچین‌، خیساندن در سرکه وسپس کباب کردن

جگر سیاه: گرم و تر

مصلح: نمک‌، دارچین‌، گشنیز‌، سرکه

خروس: گرم و خشک

مصلح: سرکه‌، آبغوره‌، سکنجبین

دل: گرم و خشک

مصلح: آویشن‌، زیره‌، فلفل‌، گلپر‌، خواباندن در روغن کنجد و سپس کباب کردن

زبان: گرم و تر

مصلح: طبخ با سرکه ویا گشنیز خشک‌، زیره‌، مرزه

سیرابی: سرد و خشک

مصلح: گلپر‌، سرکه، مرزه‌، زنجبیل‌، دارچین

شتر: گرم و خشک

مصلح: پختن با نمک و شوید‌، فلفل‌، سرکه‌، زیره

شترمرغ: گرم و خشک

مصلح: سرکه

غاز: گرم و خشک

مصلح: آب انار‌، زیره، دارچین‌، فلفل، زنجبیل

گاو: سرد و خشک

مصلح: دارچین‌، فلفل‌، زنجبیل‌، پیاز، سکنجبین‌، گلپر، سیر‌، زیره

گوساله: سرد و تر

مصلح: گشنیز‌، سماق‌، مرزه

گوسفند: گرم و تر

مصلح: گشنیز‌، سماق‌، مرزه

گنجشک: گرم و خشک

مصلح: آب انار‌، آبغوره‌، دارچین‌، هل

کبک: گرم و خشک

مصلح: سکنجبین

قلوه: سرد و خشک

مصلح: کباب کردن با روغن زیتون‌، نمک و فلفل‌، دارچین

مغز: گرم و تر

مصلح: نمک‌، آویشن‌، دارچین‌، زیره

مرغ محلی: سرد و تر

مصلح: سکنجبین‌، ادویه گرم

ماهی: سرد و تر

مصلح: پختن با دنبه یا کنجد‌، زنجبیل‌، آویشن‌، عسل، ادویه گرم

میگو: گرم و تر

مصلح: سرکه‌، نعناع

زردچوبه

در طب سنتی طبیعتی گرم و خشک دارد. زردچوبه خواص بسیاری دارد که از جمله آن می توان به خاصیت آنتی اکسیدان و ضد سرطان، ضد پیری، ضد آلزایمر و ضد التهاب اشاره کرد.مصرف زردچوبه به عنوان ماسک، می تواند پوست بدن را پاکسازی کرده و آن را روشن و شفاف نماید.این ادویه نیز مانند دارچین سرشار از تانن‌های قابض است که به سفت کردن بافت‌ها و جذب آب بیشتر از بدن کمک می‌کند.

این کار به یک اثر خشک کنندگی منجر می‌شود که دمای کلی بدن ما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این زردچوبه حاوی ترکیبی فعال به نام کورکومین است که بر اساس مطالعات در طبیعی ساختن گردش خون و افزایش سلامت رگ‌های خونی مؤثر است.

آویشن و طبیعت گرم و خشک

آویشن یکی از گیاهان معطر و از خانواده نعناعیان است. بوی آشنا و مجذوب کننده ذرت مکزیکی، ناشی از وجود آویشن در ترکیبات این خوراکی است.

آویشن از منظر طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است و از این رو می تواند به عنوان مصلح برای خوراکی هایی با مزاج سرد و تر مورد استفاده قرار بگیرد.

عطر و بوی بی نظیر آویشن به دلیل وجود ماده ای به نام تیمول یا thymol است. این ماده مؤثر با خاصیت ضد قارچ و ضد میکروب، در درمان بسیاری از بیماری های عفونی و التهابی به کار می رود.

در ساخت محصولاتی مانند دهانشویه، پماد ضد درد و خمیر دندان، از تیمول استفاده می شود.

همچنین عصاره کارواکرول Carvacrol موجود در آویشن، با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان، می تواند با رشد تومورهای سرطانی مقابله کند. آویشن، یک ادویه شادی آور و آرام بخش محسوب می شود، چرا که می تواند میزان هورمون های دوپامین و سروتونین را در خون افزایش دهد.

طبع گلپر

گلپر در طب سنتی دارای خاصیت گرم و خشک است. گلپر دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروب، ضد قارچ و ضد تشنج است. همچنین گلپر دارای خاصیت ضد التهاب است و مصرف آن می تواند دردهای آرتریتی و مفصلی را بهبود دهد.

زیره ادویه ای گرم و خشک

زیره در دو نوع سبز و سیاه قابل تهیه است، اما هر دو نوع آن از منظر طب سنتی دارای خاصیت گرم و خشک هستند. رایج ترین مصرف زیره، استفاده از آن در کنار برنج است، چرا که زیره با طبع گرم خود، می تواند سردی برنج را خنثی کند. برنج یکی از پرمصرف ترین غذاهای خانواده های ایرانی است و بسیار پسندیده است که برای پیشگیری از تأثیرات منفی مصرف زیاد آن، از زیره در کنار آن استفاده شود.

زیره می تواند سیستم گوارش را تقویت کرده و هضم غذا را آسان نماید. زیره اثر ضد نفخ قوی دارد. به همین دلیل مصرف زیره به مادران شیردهی که نوزادان آنها دچار کولیک و نفخ شکم هستند، توصیه می شود.

زیره، مانند سایر ادویه های گرم و خشک، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می کند. زیره دارای خاصیت ادرار آور، ضد سنگ کلیه و مجاری ادراری، آنتی اکسیدان و ضد سرطان است.

بادیان رومی یا انیسون

انیسون گیاهی است که مصرف آن به عنوان چاشنی غذا و دارو از زمان های گذشته متداول بوده است. معروف ترین اثر دارویی انیسون، درمان مشکلات گوارشی و التهابات معده است. دمنوش و عرق انیسون به عنوان تقویت کننده دستگاه گوارش، مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین انیسون خاصیت ضد باکتری است و می تواند در درمان عفونت ها تأثیر مثبتی داشته باشد. خاصیت ضد التهاب انیسون موجب می شود که از این گیاه در درمان التهابات مفصلی و دردهای عضلانی استفاده شود.

انیسون از دیدگاه طب سنتی ، طبع گرم و خشک دارد.

طبیعت برگ بو

برگ بو ، برگ های خشک شده گیاهی درختچه ای هستند که در آشپزی کاربرد بسیاری دارند.

ادویه برگ بو، از دید طب سنتی طبیعتی گرم و خشک دارد و می تواند به همراه غذاهای سرد و تر مصرف شود.

روغن برگ بو، دارای خاصیت آنتی باکتریال، آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد تورم است. همچنین از دمنوش این گیاه گرم و خشک، برای تقویت اشتها، سیستم گوارش و سیستم دفع ادرار استفاده می شود.

جوز هندی با طبیعتی گرم

جوز هندی یا جوز بوریا، میوه خشک شده گیاهی به همین نام است. جوز هندی از منظر طب سنتی، طبیعتی گرم دارد و مصرف آن به افراد سرد مزاج توصیه می شود. البته در مصرف این گیاه باید احتیاط نمود، زیرا مصرف مداوم آن به مقدار زیاد باعث بروز مسمومیت می شود.

از جمله خواص این ادویه معطر می توان به خاصیت آرامش بخش، تقویت کننده سیستم دفع ادرار و کلیه ها، تقویت کننده سیستم گوارش و خاصیت ضد افسردگی اشاره کرد. همچنین ماساژ عضلات دردناک با روغن جوز هندی، می تواند درد و التهاب را بهبود دهد.رایحه دلپذیر و طعم خاص کلوچه فومن به دلیل وجود جوز هندی در ترکیبات آن است.

طبع خردل

خردل گیاهی با طبیعت گرم و خشک است که هم به شکل سس و هم به شکل ادویه پودری، به عنوان چاشنی و طعم دهنده خوراک به کار می رود.

مصرف خوراکی خردل، می تواند کلسترول خون را کنترل کرده و سیستم دفع ادرار را ضدعفونی کند. از این رو مصرف خردل برای درمان عفونت های ادراری توصیه می شود. خردل تقویت کننده سیستم تنفسی است و مصرف آن می تواند گرفتگی بینی و زکام، را بهبود دهد.سس خردل نیز از دانه های آسیاب شده خردل و ترکیب آن با افزودنی هایی همچون آبلیمو، سرکه تهیه می شود.

هل

هل در طب سنتی، دارای طبیعتی گرم و خشک است. مصرف هل و استشمام رایحه بی نظیر آن، می تواند به عنوان دارویی آرامش بخش و شادی آور عمل کند. هل می تواند سیستم گردش خون و قلب را تقویت کند. هل دارای اثر ادرار آور است و مصرف آن به افراد مبتلا به سنگ کلیه توصیه می شود.

همچنین هل میزان باکتری های موجود در دهان و جرم دندان را کاهش می دهد. همچنین هل، آرام بخش سیستم تنفسی است و مصرف آن در هنگام گلودرد و التهاب لوزه ها، می تواند آرامش بخش باشد. دانه‌های خوشبو و معطر این گیاه محبوب که بومی هند جنوبی و سری لانکا است بیش از همه به دلیل تراکم بالای سینئول طبیعی موجود در آن شناخته شده است. سینئول به عنوان یک عامل خلط آور اثری تحریک کننده برای ریه‌ها دارد و به تلطیف احتقان ماده مخاطی ریه و مجاری تنفسی کمک می‌کند و به دنبال آن درجه حرارت بدن را بالا می‌برد. هل همچنین تحریک کننده سیستم هاضمه است و به دفع گازهای بدن کمک می‌کند.

فلفل قرمز دارای مزاج گرم و خشک

فلفل قرمز از پودر کردن فلفل چیلی قرمز به دست می آید. فلفل قرمز با طعم تند و آتشینش، دارای مزاج گرم و خشک است.بنابراین مصرف فلفل قرمز برای افراد مبتلا به اضافه وزن، مفید است و در کنار ورزش و رژیم غذایی، می تواند به کاهش وزن آنان کمک کند.همچنین فلفل قرمز دارای خاصیت ضد سرطان، ضد سردرد و ضد سرماخوردگی است.

فلفل کائن که به نام ادویه گینه نیز شناخته می‌شود عضوی از خانواده تاجریزان است و معمولاً به شکل پودر مصرف می‌شود. گرمای ویژه و اثرات گرمابخشی این ادویه را که از تمامی دیگر فلفل‌های قرمز بیشتر است به سطح بالای ترکیب فعالی به نام کپسایسین نسبت می‌دهند. به طوری که محققان مصرف آن را با افزایش میزان سوخت و ساز و دمای بدن مرتبط دانسته‌اند.

مزاج دارچین

دارچین در طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است. ادویه های گرم و خشک می توانند سوخت و ساز بدن را تا حدودی افزایش دهند. مصرف دارچین به همراه عسل برای بانوانی که دچار اختلال در عادات ماهانه هستند، البته مصرف زیاد دارچین برای خانم های باردار، به دلیل ایجاد خطر برای جنین، ممنوع است.

دارچین می تواند سطح قند خون را کنترل کند؛ از این رو مصرف آن به شکل دمنوش یا به همراه غذا برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.دارچین ضد آلزایمر است و عملکرد مغز را تقویت می کند.فعل و انفعالات قابض تانن‌های موجود در دارچین اثری خشک کننده و تقویت کننده بر غشاهای مخاطی بدن ما دارند که منجر به بالا رفتن درجه حرارت می‌شوند. علاوه بر این دارچین یک ضد انعقاد طبیعی است که میتواند گردش خون را افزایش دهد و فعالیت سوخت و سازی را بالا ببرد.

زنجبیل

زنجبیل از منظر طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است. زنجبیل درمانی بسیار مؤثر برای گرفتگی گلو، عطسه، آبریزش بینی و سرماخوردگی است. مصرف دمنوش زنجبیل به همراه لیمو ترش و عسل، می تواند در درمان علائم سرماخوردگی، مفید باشد.

زنجبیل خاصیت آنتی اکسیدان دارد و با سلول های سرطانی مقابله می کند.مصرف موضعی روغن زنجبیل و ماساژ دادن عضلات دردناک با آن، می تواند آرام بخش و بهبود دهنده باشد.این گیاه بیش از همه به دلیل درمان حالت تهوع و ناراحتی معده مشهور است ساقه زیر زمینی گیاه زنجبیل به دلیل تراکم بالای روغن‌های گرما زا به نام گینجرول تأثیر گرمابخشی قابل توجهی دارد. زنجبیل هم به دلیل هم خانواده بودن با دارچین و زردچوبه گردش خون را به تمامی بخش‌های بدن افزایش می‌دهد.

سماق با طبیعت سرد و خشک

سماق ادویه ای با طبیعت سرد و خشک است، از این رو مصرف آن به همراه غذاهای گرم توصیه شده است. رایج ترین کاربرد سماق استفاده در کنار گوشت قرمز به منظور کاهش عوارض آن است.

سماق دارای خاصیت ضدمیکروب، ضد قارچ، ضد سرطان و آنتی اکسیدان است. مصرف سماق برای افراد مبتلا به دیابت مفید است

طبیعت زعفران

زعفران در طب سنتی دارای خاصیت گرم و خشک است. مصزف مقدار بسیار کمی از این ادویه گرانبها می تواند بدن را از خواص بی نظیر آن بهره مند سازد.

زعفران خاصیت آرامش بخش و ضد اضطراب دارد. زعفران می تواند در درمان بیماری های مفصلی و آرتریتی ، نقرس و التهاب و درد مفاصل، بسیار مفید باشد.زعفران سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و تقویت کننده سیستم گردش خون و قلب است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده