دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» گیاه پنجه شیطان: فواید سلامتی ، موارد استفاده ، عوارض جانبی

 گیاه پنجه شیطان: فواید سلامتی ، موارد استفاده ، عوارض جانبی

پنجه شیطان یک گیاه گلدار Harpagophytum procumbens و بومی آفریقای جنوبی است. این نامبومی قاره آفریقا و از تیره کنجد است و علت نامگذاری آن، چنگال‌های پنجه‌ای شکل موجود بر روی میوه گیاه است. بخش مورد استفاده دارویی این گیاه، قسمت توپر میوه است که مزه تلخی دارد. این یک گیاه پربرگ بادوام با ریشه‌ها و جوانه‌های شاخ‌دار است.

پنجه شیطان یک مکمل گیاهی است که در درجه اول به عنوان یک درمان جایگزین برای آرتروز و درد استفاده می شود. انواع آن از جمله عصاره غلیظ ، کپسول ، پودر و دمنوش های گیاهی وجود دارد.

فرآورده‌های دارویی گیاه پنجه شیطان از برش‌ها یا دکمه‌های خشک سائیده شده، تهیه می شوند. همچنین از ریشه خشک این گیاه که قابل دسترسی نیز است، در برخی کشورهای آفریقایی چای و دمکرده تهیه می‌شود. امروزه نیز در صنعت داروسازی، از ریشه خشک شده یا تازه پنجه شیطان، کپسول، قرص، عصاره مایع و پماد موضعی تهیه می‌شود.

ریشه آن چندین ترکیب گیاهی فعال را در خود جای داده و به عنوان مکمل گیاهی استفاده می شود. به طور خاص ، پنجه شیطان حاوی گلیکوزیدهای ایریدوئید است ، دسته ای از ترکیبات که اثرات ضد التهابی را نشان داده است چندین ترکیب فعال گیاهی در ریشه این گیاه دارویی است و یک مکمل گیاهی مورد استفاده قرار میگیرد و در طب سنتی از ریشه های این گیاه برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مانند تب، درد، ورم مفاصل، سوء هاضمه، آترواسکلروز، آرتروز، نقرس، درد عضلانی، کمر درد، فیبرومیالژیا، تاندونیت، درد قفسه سینه، مشکلات دستگاه گوارش، ناراحتی یا سوزش قلب، تب، سردردهای میگرنی، مشکلات مربوط به زایمان، مشکلات قاعدگی، واکنش های آلرژیک، بیماری های کلیوی و مثانه استفاده می شود.

پنجه شیطان حاوی گلیکوزیدهای ایریدوئید، دسته ای از ترکیبات است که اثرات ضد التهابی دارد. ک مسکن طبیعی و قوی گیاهی است که مصرف آن عوارضی ندارد. پنجه شیطان بومی کشور آفریقاست و یک ضد التهاب قوی محسوب می‌شود. میزان مصرف این گیاه بر حسب شدت بیماری متفاوت است. پنجه شیطان اثرات ضد التهابی دارد و استفاده از آن سبب کاهش علایم درد ناشی از التهاب مفاصل می‌شود.

مکمل های حاوی پنجه شیطان به عنوان داروی احتمالی برای شرایط مرتبط با التهاب مانند آرتریت و نقرس مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر این، برای کاهش درد پیشنهاد شده و ممکن است باعث کاهش وزن شود.

کاهش التهاب بدن

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

پاسخ طبیعی بدن شما به آسیب و عفونت التهاب است.درحالیکه برخی از التهاب ها برای دفاع از بدن در برابر آسیب لازم است، التهاب مزمن می تواند برای سلامتی مضر باشد. نمونه ای از التهاب مزمن در بیماری های قلبی، دیابت و اختلالات مغزی مشاهده می شود. البته، شرایطی وجود دارد که به طور مستقیم با التهاب مشخص می شود، مانند بیماری التهابی روده (IBD)، آرتروز و نقرس  

پنجه شیطان به عنوان داروی احتمالی برای شرایط التهابی پیشنهاد شده است زیرا حاوی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزیدهای ایریدوئید، به ویژه هارپاگوساید است. 

بهبود استئوآرتریت

شایعترین نوع آرتروز استئوآرتریت است و زمانی اتفاق می افتدکه پوشش محافظ در انتهای استخوان های مفصل شما (غضروف) از بین برود، استخوان ها بر هم ساییده شوند و در نتیجه تورم، سفتی و درد ایجاد شود.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما تحقیقات فعلی نشان می دهد که پنجه شیطان ممکن است در کاهش درد همراه با آرتروز به اندازه دیاسرین (تسکین دهنده درد) موثر باشد.

کاهش علائم نقرس

نقرس نوع دیگری از ورم مفاصل است که با تورم دردناک و قرمزی در مفاصل، معمولاً در انگشتان پا، مچ پا و زانوها مشخص می شود. این بیماری ناشی از تجمع اسید اوریک در خون است که با تجزیه پورین ها ایجاد می شود.

داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به طور معمول برای کاهش درد و تورم ناشی از نقرس استفاده می شوند.به دلیل تأثیرات ضد التهابی و کاهش درد، پنجه شیطان به عنوان یک درمان جایگزین برای مبتلایان به نقرس پیشنهاد شده است.

تسکین کمردرد

برای بسیاری از افراد مشکل زا است. 80% از بزرگسالان آن را یک یا چند بار در طول زندگی خود تجربه می کنند. همراه با اثرات ضد التهابی، پنجه شیطان به عنوان یک داروی تسکین دهنده درد، به ویژه برای کمردرد موثر بوده این تاثیر گذاری مربوط به هارپاگوساید، ترکیب فعال در پنجه شیطان است.

کاهش وزن

علاوه بر کاهش درد و التهاب، پنجه شیطان ممکن است در تعامل با گرلین (هورمون گرسنگی)، اشتها را سرکوب کند. 

گرلین از معده ترشح شده و با سیگنال دادن به مغز و سپس افزایش اشتها، زمان غذا خوردن را اعلام می کند.

اثرات جانبی 

عوارض جانبی خفیف هستند که شایعترین آنها اسهال است. عوارض جانبی نادر شامل واکنش های آلرژیک، سردرد و سرفه است.

با این حال، برخی از شرایط ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای واکنش های جدی تر قرار دهد.

بارداری و شیردهی

در زمان بارداری از مصرف محصولات حاوی پنجه شیطان خودداری شود،چون قابل اطمینان نیست و ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند.

همچنین بهتر است در هنگام شیردهی از مصرف پنجه شیطان خودداری کنید. هنوز درباره ایمن بودن آن برای دوران شیردهی اطلاعات کافی وجود ندارد.

مشکلات قلبی، فشار خون بالا و پایین

ضربان قلب و فشار خون را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است به افراد مبتلا به اختلالات قلب و سیستم گردش خون آسیب برساند. اگر یکی از این شرایط را دارید، قبل از شروع مصرف مکمل پنجه شیطان با پزشک خود مشورت کنید.

دیابت

قند خون را کاهش دهد. استفاده از آن به همراه داروهایی که قند خون را پایین می آورند ممکن است باعث پایین آمدن بیش از حد قند خون شود. سطح گلوکز خون را مرتب کنترل کنید. ممکن است پزشک شما دوز داروهای مورد استفاده ی شما را تغییر دهد.

افزایش سنگ های صفراوی

این گیاه می تواند تولید صفرا را افزایش دهد. این مسئله می تواند برای افرادی که سنگ های سنگ صفرا دارند مشکل ایجاد کند. پس این افراد از مصرف مکمل های خوراکی حاوی پنجه شیطان خودداری کنند.

مقادیر کم سدیم در بدن

باعث کاهش سطح سدیم در بدن شود. این مسئله در افرادی که سطح سدیم پایینی دارند می تواند مشکل زا باشد. 

بیماری زخم معده (PUD)

ممکن است تولید اسید معده را افزایش دهد این ممکن است به افراد مبتلا به زخم معده آسیب برساند. پس این افراد نیز باید از مصرف مکمل های خوراکی حاوی پنجه شیطان خودداری کنند. 

تداخل دارویی

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند.

پنجه شیطان ممکن است سرعت تجزیه ی برخی داروها توسط کبد را کاهش دهد.

مصرف مکمل های پنجه شیطان با داروهایی که توسط کبد تجزیه می شوند ممکن است عوارض جانبی داروها را افزایش دهد.

برای بیشتر افراد ، خطر عوارض جانبی برای پنجه شیطان کم است. با این حال ، ممکن است برای افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند و افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند مناسب نباشد.

دوزهای توصیه شده

پنجه شیطان را میتوان به عنوان عصاره غلیظ ، کپسول ، قرص یا پودر یافت. همچنین از آن به عنوان ماده موادی درچای های گیاهی استفاده می شود. 

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

هنگام انتخاب یک مکمل ، به دنبال غلظت هارپاگوزید ، یک ترکیب فعال در پنجه شیطان باشید.

روزانه از دوزهای 600-2،610 میلی گرم پنجه شیطان در مطالعات مربوط به آرتروز و کمر درد استفاده شده است. بسته به غلظت عصاره ، این مقدار معمولاً مربوط به 50 تا 100 میلی گرم هارپاگوزید در روز است

علاوه بر این ، مکملی به نام AINAT به عنوان درمانی برای پوکی استخوان استفاده شده است. AINAT حاوی 300 میلی گرم پنجه شیطان و همچنین 200 میلی گرم زردچوبه و 150 میلی گرم بروملین است - دو عصاره گیاهی دیگر که احتمالاً اثرات ضد التهابی دارند

برای سایر شرایط ، مطالعات کافی برای تعیین دوزهای موثر در دسترس نیست.با این حال ، به نظر می رسد پنجه شیطان در دوزهای حداکثر 2610 میلی گرم در روز برای اکثر افراد بی خطر است

به خاطر داشته باشید که برخی شرایط خاص ، مانند بیماری های قلبی ، دیابت ، سنگ کلیه و زخم معده ، ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را هنگام مصرف پنجه شیطان افزایش دهد.

همچنین ، هر دوز پنجه شیطان ممکن است در داروهای مصرفی شما تداخل ایجاد کند. این شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) ، رقیق کننده خون و کاهنده اسید معده است.

به نظر می رسد پنجه شیطان در دوزهای 600 تا 2610 میلی گرم در روز مفید باشد. برای تعیین اینکه این دوزها در طولانی مدت مثر و بی خطر هستند ، مطالعات بیشتری لازم است.

خط پایین

پنجه شیطان ممکن است درد ناشی از شرایط التهابی مانند آرتروز را تسکین دهد و ممکن است هورمون های گرسنگی را سرکوب کند.

دوزهای روزانه 600-2610 میلی گرم بی خطر به نظر می رسد ، اما هیچ توصیه رسمی وجود ندارد.

عوارض جانبی به طور کلی خفیف است ، اما پنجه شیطان ممکن است برخی از مشکلات سلامتی را بدتر کرده و با داروهای خاص تداخل کند.

مانند تمام مکمل ها ، از پنجه شیطان نیز باید با احتیاط استفاده شود. قبل از مصرف حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده