خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مراقبت از گل بنفشه و استفاده آن در طب سنتی

مراقبت از گل بنفشه و استفاده آن در طب سنتی

خواص و فوائد بنفشه شیرین و استفاده آن در طب سنتی

گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده ویولاها ، بومی اروپا و آسیاست. این گیاه چند ساله علفی کوچک و مقاوم معمولاً به عنوان بنفشه چوبی ، بنفشه شیرین ، بنفشه انگلیسی ، بنفشه معمولی ، بنفشه گل فروشی یا بنفشه باغی شناخته می شود. به عنوان گیاه دارویی به عنوان ضماد برای درمان سردرد ، سرفه ، سرماخوردگی ، برونشیت و تب در داروهای سنتی مختلف استفاده می شود.

نام فارسی:بنفشه معطر

نام علمی: Viola odorata

نام عمومی: Sweet Violet

خانواده گیاهی: violacea

بخش مورد استفاده:اسانس حاصل از برگ ها،گلبرگ های خشک شده،بخش های هوایی،ریزوم خشک شده

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

مشخصات ظاهری گیاه: گیاهی است علفی و بوته ای.برگ ها قلبی شکل با دمبرگ دراز که اکثرا روی زمین گسترده اند و ساقه ندارند.گل ها بنفش رنگ و معطر هستند.میوه ی گیاه به صورت پوشینه و حاوی تعداد زیادی دانه زرد رنگ است.

پراکنش جغرافیایی در ایران و جهان: بومی اروپا و اسیاست اما در نواحی دیگر از جمله آمریکای شمالی و استرالیا پرورش داده میشود.در ایران در قسمت های شمالی و مرطوب ایران رویش دارد.

بنفشه معطر گیاهی است علفی و بوته ای كه پایا و چندساله می باشد. برگ های قلبی شكل گیاه دمبرگ درازی دارند كه از محل مشتركی در ناحیه یقه گیاه (تقریباَ هم سطح با زمیت) خارج می شوند. این برگ ها اكثراَ روی زمین گسترده اند و ساقه وجود ندارد. گل ها به صورت منفرد روی دمگل و گیاه قرار گرفته اند. دم گل ها در محل اتصال به گل حالت خمیده و عصا مانند دارند.

گلها معطر و اغلب بنفش رنگ و به ندرت سفید یا گلی هستند( البته در بعضی نمونه ها ممكن است قسمت های كمی از گلبرگ سفید یا گلی رنگ باشد.)میوه گیاه به صورت پوشینه و حاوی تعدادی دانه زرد رنگ است. بنفشه معطر بیشتر در نواحی سایه دار و مرطوب می روید و برای استفاده دارویی به صورت وسیع كشت می شود. همچنین، به عنوان زینتی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

گل های زیبای گیاه در اوایل بهار ظاهر می شوند و در تابستان عاری از گلبرگ است. بنفشه معطر بومی اروپا و آسیاست، ولی در نواحی دیگر، از جمله آمریكای شمالی و استرالیا پرورش داده می شود. این گیاه به نام های عمومی بنفشه انگلیسی، بنفشه باغی نیز مشهور است. این گیاه در نواحی مختلف ایران و به خصوص در قسمت های شمالی و مرطوب ایران رویش دارد.

بنفشه معطر از زمان های دور مورد استفاده دارویی داشته است.در قرون اولیه میلادی، در مكاتب بقراط و دیو سكورید و در قرون وسطی توسط اعراب در درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله رفع ورم چشم، درد گلو، دفع صفرا، رفع حالت تشنگی و به عنوان ملین و قی آور به كار می رفته است.

بر اساس افسانه های قدیمی، نام بنفشه معطر(viola) از نام دختری باكره به نام lo گرفته شده است. زئوس به این دختر عاشق شد و به خاطر محافظت از زن حسودش او را به شكل یك گوساله ماده در آورد كه در كشتزاری از بنفشه چرا می كرد. به این دلیل بنفشه قرن ها به عنوان نماد عشق معروف شد و در نمایشنامه ها از آن نام برده می شد. در نمایشنامه شكسپیر، پاک از بنفشه در تهیه معجون عشق استفاده می كند.

مهم ترین تركیبات گیاه، اسانس و مواد رنگی آن است. مواد رنگی را می توان به وسیله آب استخراج كرد. این مواد با اسیدها و قلیایی ها به رنگ های سبز، زرد و قرمز در می آیند و از آنها به عنوان معرف PH استفاده می كنند. یك گلوكزید به نام ویولاكورسیتین در گیاه و به خصوص در ریزوم آن وجود دارد كه می توان آن را با الكل گرم از گیاه تازه استخراج نمود.

این گلوكزید كه به صورت كریستال های زرد رنگ می باشد، با اسیدهای معدنی به كورسیتین و قند قابل تخمیر تبدیل می شود. طبق دارو نامه (فارماكوپه) انگلستان، به احتمال زیاد خواص مهم گیاه مربوط به این گلوكزید است. همچنین اسید سالی سیلیك در جریان تجزیه و تخمیر مواد گیاه به دست می آید. از این بنفشه عطری استخراج می شود كه بسیار گران قیمت است؛به همین دلیل بسیاری از عطرهای موجود در بازار با نام این گیاه، از مواد مصنوعی تهیه می گردند.

تركیبات دیگر بنفشه شامل موسیلاژ، آنتوسیانین و یك ماده مهم به نام ویولین می باشد. ویولین آلكالوئیدی است كه اثراتی شبیه امتین (یعنی تهوع آور) دارد.

استفاده دارویی هنوز در دارونامه ها وجود دارد. گل ها خاصیت مسهل دارند. در دارونامه انگلستان بهترین شكل استفاده از گل ها به صورت شربت است كه برای نوزادان نصف تا یك قاشق چایخوری و یا بیشتر، با مقدار مساوی روغن بادام مخلوط می شود.

در قدیم شربت بنفشه را برای رفع تورم چشم ها، رفع بی خوابی، درمان یرقان، درمان تب و لرز، برطرف كردن چرك و تورم لوزه ها و صرع استفاده می كردند. جرالد، یكی از متخصصان گیاهان دارویی می گوید، برای تسكین تورم داخلی گوش، آرامش قلب، بر طرف كردن خشكی و گرفتگی گلو، بهبود سر درد و به عنوان خواب آور می توان از بنفشه معطر استفاده كرد.

از گل های بنفشه می توان مربای شیرینی تهیه كرد كه در زمان چارلز دوم به عنوان كنسروی مطلوب، با نام قند بنفشه یا violet plate در تمام داروخانه ها به فروش می رسید و بسیار پرطرفدار بود. این فرآورده خاصیت خلط آور دارد. گل های تازه برای افزودن به سالاد بسیار خوب است. همچنین جرالد می افزاید كه از برگ ها می توان در تهیه مرهم و ضماد جهت سوختگی ها استفاده نمود. او معتقد است كه اثرات آن بهتر از گل ختمی و تركیبات جیوه می باشد.

تمام بنفشه ها دارای طبیعت سرد و مرطوب هستند. وقتی سبز و تازه اند، به عنوان سرد كننده و پایین آورنده حرارت بدن، به صورت داخلی و خارجی، به كار می روند؛ مثلاَ در كاهش ورم چشم ها می توان از جوشانده گل وبرگ و برای تسكین سر درد از مرهم آن بر روی پیشانی استفاده نمود. این مرهم را می توان با اسانس گل سرخ هم مخلوط كرد.

گل و برگ بنفشه، به صورت فرآورده خوراكی، صفرا آور بوده و به خصوص برای بچه ها مناسب است (البته اثر برگ در این مورد قوی تر است). همچنین، گل های تازه یا خشک به شكل خوراكی، در رفع مشكلات ریوی مؤثرند.

ریزوم به صورت خوراكی دارای اثرات قوی تهوع آور و مسهل می باشد و از این نظر شبیه ایپكاكوانا است. دانه ها خاصیت مسهلی و ادرار آور دارند و از آنها در مشكلات مجاری ادرار، به خصوص دفع سنگریزه در مجاری، استفاده می شود.

در هومیوپاتی مدرن از تنتور گل تازه برای سرفه های اسپاسمی همراه با تنگی نفس و روماتیسم مچ ها استفاده می كنند. خواص گلوكزید موجود در گیاه هنوز به طور كامل مورد بررسی قرار نگرفته، ولی مطالعات اولیه حاكی از اثر آنتی سپتیكی آن است.

از زمان های دور از فرآورده های بنفشه تازه به صورت خوراكی و موضعی برای افراد سرطانی، به خصوص سرطان گلو، استفاده می شد. از دم كرده برگ ها در آب جوش و به نسبت 1 به 5 به صورت موضعی(مالیدنی) و یا به صورت كمپرس در دردهای موضعی می توان استفاده كرد.

برای چرب كردن گلو، برگ بنفشه را خشك و پودر كرده و در روغن زیتون بریزید. سپس آن را به مدت 6 ساعت روی بخار بگذارید و بعد مصرف كنید. این روغن برای رفع خشكی گلو مفید است.

از اثرات دیگر بنفشه می توان تسكین سر درد، ضد میگرن، رفع بی خوابی،ضد سرفه، تسكین آسم و برونشیت را نام برد. بنفشه معطر چون خاصیت معرق دارد، در تسكین علائم سرما خوردگی مؤثر است.

از اسانس گل ها در رایحه درمانی، درمان برونشیت، خستگی زیاد و مشكلات پوستی استفاده می شود.

موارد مصرف

گل و برگ و ریزوم بنفشه خلط آور است.به صورت دمکرده یا شربت برای سرفه یا سرماخوردگی به کار میرود.

رفع تورم چشم و تسکین تورم گوش داخلی

گل و برگ صفرا آور نیز هستند و برای درمان زردی به کار میروند.

ریزوم دارای اثرات قوی مسهل و تهوع آور است.

دانه ها مسهل و مدر هستند و در مشکلات مجاری ادرار به خصوص دفع سنگریزه در مجاری استفاده میشود. گل ها نیز خاصیت مسهلی دارند.

برگ ها و گل آرامبخش هستند و برای رفع مشکل بیخوابی استفاده میشوند.

برگ ها را به عنوان پمادی برای سوختگی ها میتوان به کار برد.

عصاره برگ خاصیت ضد دیس لیپیدمی و ضد فشار خون داشته است.

مواد موثر

روغن های فرار مثل سالیسیلیک اسید متیل استر و بتانیتروپروپیونیک اسید

ساپونین ها

آلکالوئید ها مثل ویولین

فلاوانول های گلیکوزیله مانند ویولاکورسیتین به خصوص در ریزوم

موسیلاژ

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

آنتوسیانین

سیکلوتاید ها مثل Cycloviolacin

فارماکولوژی

ساپونین ها دارای اثرات خلط آور و ضد میکروب هستند.

آلکالوئید مهم بنفشه یعنی ویولین دارای اثرات تهوع آور است.

سیکلوتاید ها دارای اثرات ضد تومور و آنتی میکروبیال هستند.

خواص و مزاج روغن‌ بنفشه در طب سنتی

روغن بنفشه دارای طبعی سرد و تر و صفرا بر است. از همین رو برای افراد با طبع گرم و خشک توصیه می شود. روغن بنفشه در کاهش خارش و التهاب موثر است لذا در بسیاری از موارد به صورت موضعی مالیده می شود و خارش را تخفیف می دهد.

روغن بنفشه، اصل ضد حساسیت است و آثار سرماخوردگی را نیز تا حدی کاهش می‌دهد.

روغن بنفشه، می‌تواند یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مختلف پوستی مانند آکنه و اگزما باشد.

برای درمان عطسه‌های ناشی از حساسیت فصلی، استفاده از روغن بنفشه، روغن کدو و روغن بادام شیرین توصیه می‌شود.

این روغن  با خواص آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند به داشتن یک خواب شبانه‌ی آرام و باکیفیت کمک کند.

 این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است که مهم‌ترین عامل آن حرارت و گرمای موجود در شیر مادر است.

دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد می باشد که می تواند تورم رگ های خونی و بافت های متورم را کاهش دهد و به درمان بواسیر یا هموروئید کمک کند.

روغن بنفشه، می‌تواند گردش خون به عضلات را بهبود ببخشد که این امر نیز به کاهش درد ناشی از گردش خون نامناسب به این نواحی حیاتی بدن کمک می‌کند

روغن بنفشه، می‌تواند برای درمان درد ناشی از سردرد و میگرن به‌کار رود و سرگیجه را نیز برطرف کند. بنابراین این روغن دارای خواص کامل و همه‌جانبه‌ای در تسکین درد است.

دارای خواص ضداحتقان و خلط‌آور است؛ این بدان معناست که به شل کردن مخاط اضافی و خلط (بلغم) که در بینی و دستگاه تنفسی شما جا خوش کرده‌اند، کمک می‌کند

در درمان خارش بسیار موثر است. برای تاثیر این روغن بایستی ابتدا محل دچار خارش را خوب بشویید و روغن بمالید. سپس از گذشت چند ساعت، آن را با آب ولرم بشویید.

روغن‌ بنفشه خشکی پوست ‌بچه را از بین می‌ برد. صفرا و سودا باعث خشکی پوست می‌ شود. علاوه بر درمان سودا و صفرا، روغن‌ بنفشه به سر و ابروهای بچه مالیده‌ گردد و داخل ناف او ریخته‌ شود.این کار پوست بدن بچه را لطیف می‌ کند.

برطرف کننده لک صورت، تقویت قوای مغزی، تب بر، بر طرف کننده چروک، درمان سر درد میگرنی

خواص روغن بنفشه با پایه بادام شیرین (خوراکی و مالشی)

برطرف کننده لک صورت و کک و مک

بهترین درمان برای سردرد میگرنی، تنشی و سینوزیت با چکاندن آن در بینی

تقویت قوای مغزی

پایین آورنده تب

درمان برفک دهان

رفع بیخوابی

رفع اگزما و آکنه و چروک پوست

روغن بنفشه برای سلامت پوست

التهابات پوستی مانند آکنه، اگزما و خشکی پوست با روغن بنفشه قابل بهبود است. از طرفی هم به دلیل خاصیت معتدل و نرمی که دارد باعث بیشتر شدن لطافت پوست می شود. در استفاده دراز مدت هم می تواند در از بین بردن لک های قهوه ای صورت موثر باشد.

گاهی پس از حمام کردن و استفاده بیش از شامپو ها و شوینده ها، پوست چربی خود را از دست می دهد و خشک می شود. اگر خشکی پوست ادامه پیدا کند در نهایت می تواند سبب بروز چروک های ریز در پوست شود. استفاده از روغن بنفشه پس از حمام، از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و باعث لطافت پوست می شود

روغن بنفشه برای سلامت مو

بسیاری از خانم ها از مشکلی به نام موخوره شاکی هستند. موخوره عارضه ای است که در آن انتهای مو به دو شاخه تبدیل می شود که اگر دو شاخه شدن به ریشه مو برسد باعث نازک شدن، ریزش مو و کم پشتی موی سر می شود. بروز موخوره در مو به دلیل خشکی زیاد و استفاده از سشوار و اتو مو به دفعات زیاد است. لذا برای درمان موخوره بهتر است مو ها را کمتر سشوار و اتو مو بکشید و از روغن بنفشه پایه کنجد برای مرطوب کردن موها به ویژه قسمت هایی که دچار موخوره شده اند، استفاده کنید.

روغن بنفشه در درمان شوره سر که بسیاری از آقایان درگیر آن هستند هم موثر است. شوره سر در واقع پوست سر است که در اثر شستشو با آب داغ و شامپوی نامناسب و یا سخت شانه کردن مو به صورتی که پوست سر آسیب ببیند به وجود می آید. برای بهبود این وضعیت می توانید از آن به پوست سر بزنید سپس ماساژ دهید.

تاثیرات روغن بنفشه در تسکین درد

روغن بنفشه، یا گیاه بنفشه به طور کلی دارای خاصیت ضد التهابی است. این خاصیت به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان است. روغن بنفشه در کاهش درد های ناشی از التهاب مانند درد های روماتیسمی مفید است. مالیدن آن بر روی مواضعی از بدن که درگیر بیماری هایی مانند آرتروز و روماتیسم هستند، در تخفیف درد تاثیر فراوانی دارد.

در هنگام سردرد، چه سردرد های میگرنی و چه سردردهای سینوزیتی مالیدن روغن بنفشه به موضع، تسکین درد را سرعت می بخشد. سردرد ها بیشتر به دلیل التهاب بخشی از سر به وجود می آیند که با خواص ضد التهابی روغن بنفشه، این التهابات کاهش پیدا می کند و در نتیجه سردرد هم بهبود میابد. بهتر است برای بهبود سردرد ها از روغن بنفشه پایه کنجد استفاده کنید.

خواص روغن بنفشه در سلامت روان

فواید روغن بنفشه به درد های جسمی محدود نمی شود و مانند بسیاری از روغنهای دیگر تاثیر زیادی در کاهش استرس و اضطراب دارد. معمولا از این روغنها در سالن های ماساژ برای انواع ماساژ بدن استفاده می شود تا هم درد جسمی کاهش پیدا کند و هم استرس و اضطراب را کاهش دهد. در برخی مواقع استفاده از روغن های گیاهی به جای داروهای شیمیایی در درمان بیماری های روحی، تاثیرات بیشتری دارد و در عین حال عوارض آن دارو ها را هم ندارد.

روغن بنفشه و تاثیر آن بر خواب

امروزه به دلیل مشغله های فکری زیاد و استرسی که در زندگی روزمره وجود دارد؛ در خواب و کیفیت آن اخلال وارد شده است و انواع بیماری های مرتبط با خواب شایع شده اند. مالیدن روغن بنفشه به بدن و صورت پیش از خواب می تواند در سریع تر به خواب رفتن تاثیر زیادی داشته باشد. علاوه بر این استفاده از بخور بنفشه هم به دلیل پخش شدن عطر ملایم آن در هوایی که تنفس می کنیم، میتواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. استفاده از بخور گلاب و بنفشه هم در بهتر شدن کیفیت خواب و کم شدن بی خوابی تاثیر زیادی دارد.

درمان نفخ و مشکلات گوارشی با روغن بنفشه

بسیار از مشکلات گوارشی مانند احتباس باد و یبوست را می توان در خانه با درمان های خانگی برطرف کرد. مقداری از روغن بنفشه را روی شکم خود بریزید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. این ماساژ باعث بهبود حرکات روده ای می شود و در رفع یبوست و نفخ روده تاثیر زیادی دارد. اگر از روغن بنفشه پایه زیتون استفاده شود بهتر است.

استعمال روغن بنفشه در التیام درد ها هم موثر است و داروی سردرد میگرنی تلقی می شود.

در درمان سرماخوردگی و باز شدن بینی از بخور آن استفاده می کنند. برای درمان بیماری های پوستی و سوختگی ها از ضماد بنفشه یا پارچه تمیز آغشته به عصاره بنفشه استفاده می شود.

از روغن بنفشه برای تقویت مو، ناخن و پوست استفاده می شود. با مالیدن روغن بنفشه به پوست، لک و جوش ها از بین می روند. همچنین برای درمان اگزما و خارش پوست از دمکرده بنفشه و استعمال آن بر موضع استفاده می شود.

از چای بنفشه برای درمان بیماری های زنان استفاده های زیادی می شود. کسانی که مبتلا به بیماری های زنان از جمله عفونت رحم و خارش واژن هستند برای بهبود و تسکین خارش بهتر است از روغن بنفشه به صورت موضعی استفاده کنند.

مالیدن روغن بنفشه به سینه به کاهش درد قفسه سینه در بیماری های عفونت ریه و تنگی نفس می انجامد. و در بهبود سرخک هم تاثیر دارد.

بنفشه خاصیت ملین دارد و در بهبود اسهال های صفراوی و یبوست موثر است. از این گیاه پرخاصیت هم می توان به صورت دم کرده و هم به صورت روغن در درمان این بیماری ها استفاده کرد.

نشستن در محلول آب بنفشه باعث بهبود خارش مقعد ناشی از بواسیر و شقاق یا بیماری های زنانه مانند خارش واژن می شود.

از مخلوط دم کرده گل بنفشه، گلاب و آب برای از بین بردن تب می توان استفاده کرد. همچنین این محلول را می توان در هوای اتاق اسپری کرد.

از بنفشه می توان در تهیه غذا هم استفاده کرد، از آنجایی که همه ادویه ها خاصیت گرم دارند بهتر است. گاهی برای تنوع و برای کسانی که طبع گرمی دارند و خوردن ادویه آنها را اذیت می کند، از ادویه های خنک تر مانند بنفشه در غذا ها استفاده کرد.

زیاده روی در مصرف آن، باعث ضعف قلب، سنگینی معده و تهوع می شود مخصوصا در افرادی که مزاج سرد دارند باید از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد

روش های مصرف

2 قطره روغن بنفشه را با 2 قطره روغن یاسمن ترکیب کنید و بگذارید تا بوی آن در اتاق خواب شما پخش شود

2 قطره اروغن بنفشه را با 2 قطره روغن اسطوخدوس ترکیب کنید و آن را به آب وان خود اضافه کنید.

نکته

روغن بنفشه، یک نوع روغن ملایم، غیرسمی و غیرحساسیت‌زاست اما مانند تمام روغن‌های ضروری دیگر نباید از آن به‌صورت داخلی استفاده کنید و قبل از استفاده‌ی موضعی روی نواحی موردنظر حتما باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید.بیمارانی که مبتلا به بیماری صرع هستند نباید از این گیاه استفاده کنند همچنین چای تهیه شده از آن سبب التهاب معده و لب می شود.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده