خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» برگهای شیسو یا نعناع ارغوانی چیست و چگونه استفاده می شود؟

برگهای شیسو یا نعناع ارغوانی چیست و چگونه استفاده می شود؟

آیا برگ شیسو خوراکی است؟

با افزایش محبوبیت آشپزی ژاپنی در سراسر جهان ، بیشتر و بیشتر مواد اصلی این کشور در سراسر جهان برای مردم قابل شناسایی است. برگهای شیسو یک گیاه معطر از همان خانواده گیاهشناسی مانند نعناع است که به طور سنتی سوشی و ساشیمی را همراهی می کند. قرار است آنها به همراه ماده اصلی داخل بشقاب خورده شوند. نعنا شیسو ارغوانی گونه‌ای نعنا خوش‌فرم و خوشمزه به رنگ ارغوانی است که بومی مناطقی از کشور ژاپن است که با نام محلی اوبا نیز شناخته می‌شود. علاوه بر تازه خوری از خشک‌شده این گیاه نیز به عنوان ادویه استفاده می‌کنند که خواص زیادی دارد. برگهای این گیاه دندانه‌دار هستند که شیارهای ظریفی دارد، گل های این گیاه در انتهای ساقه گیاه به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شوند. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه برگها و گلهای این گیاه است.برگهای شیسو یا قرمز یا سبز هستند. شیسو قرمز اغلب با عطر و طعم انیسون توصیف می شود ، در حالی که گفته می شود انواع سبز تندتر است

شیسو یا نعناع دو رنگ با برگ های سبز جذاب و لایه قرمز زیرین .با بو و عطر نعنا اما طعم دلپذیر ریحان ! که حتی گل های آن خوراکی هستند و طعم میخک می دهند. این گیاه گرما دوست بوده و به راحتی از طریق بذر قابل تکثیر است.

شیسو یا نعناء ارغوانی یکی از گیاهان دارویی و معطر محبوب در کشورهای چین، ژاپن و کره بوده که در برخی از غذاها مورد استفاده قرار میگیرد و از خشک شده آن به عنوان ادویه استفاده می شود.

شیسو یک سبزی با قدمت در دنیا بوده ولی در ایران کمتر شناخته شده است، در طب سنتی چین بیش از دو هزار سال است که از این گیاه استفاده می شود، طول این گیاه بلند بوده و گاهی به یک متر می رسد، برگ های آن معمولاً به رنگ سبز، قرمز و ارغوانی یا ترکیب این رنگ هاست و به صورت خام نیز مصرف می شود.

گلهای شیسو نیز استفاده آشپزی دارد، از غذاهایی که این گیاه در آن استفاده می شود می توان به سوشی، تمپورا، ساشیمی اشاره کرد. در ژاپن به این گیاه اوبا نیز گفته می شود، از برگ های قرمز آن برای رنگ دهی و برخی خوراکی ها همانند ترشی آلو (اومه بوشی) استفاده می شود، گل آن نیز در اوچازوکه (مخلوط آبکی چای و برنج) بکار می‌رود. 

شیسو بصورت خشک و پودر شده در فوری کاکه‌ها (سبزی خشک برای روی برنج) نیز بکار می‌رود.

بذرهای شیسو بزرگ تر از بذر نعناع بوده ولی کاشت خیلی ساده ای ندارد و برای کاشت باید تمامی نکات رعایت شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

شیسو به عنوان گیاهی چند ساله شناخته می شود وی در برخی مناطق معتدل یا سردسیر ممکن است به صورت یکساله کاشته شود.

در زبان انگلیسی این گیاه را با نام beefsteak plant می شناسند، perilla mint، نعنا بنفش، ریحان چینی یا ریحان وحشی بنفش نیز از نام های دیگر آن است.

شیسو نسبت به هرس واکنش خوبی می دهد سرزنی برگ ها باعث تفرق و برگ دهی از اطراف شده و رشد عرضی گیاه را باعث می شود.

جوانه زنی شیسو نیز همانند نعناء خیلی راحت نیست ولی در شرایط ایده آل بین 10تا 30 روز جوانه خواهد زد،

در کاشت بذری غیرمستقیم زمانی که گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید آن را به آرامی به زمین اصلی منتقل کنید.

زمان کاشت بذر: زمان کاشت بذری این گیاه در فصل بهار است.

ارتفاع: ارتفاع این گیاه بین 40 تا 100 سانتیمتر است.

فاصله کاشت بذر: فاصله کاشت بذر 20 تا 30 سانتیمتر است.

عمق کاشت بذر: عمق کاشت بذر 5 تا 10 میلیمتر است.

خاک مناسب رشد: برای رشد به خاک حاصلخیز و غنی با زهکشی مناسب نیاز دارد.

دمای مورد نیاز: دمای مناسب برای رشد این گیاه 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

زمان گلدهی: گلدهی این گیاه چند ماه پس از کاشت بذر است.

مقدار آبدهی: به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد.

نور: برای رشد به آفتاب کامل و نیمه سایه برای رشد نیاز دارد.

برگهای این گیاه به خصوص در چین و ژاپن مصرف خوراکی دارد. روغن بدست آمده از آن در آشپزی کره ای و همچنان در صنایع کاربرد دارد. بیش از 2000 سال است که در طب سنتی چین از این گیاه به عنوان گیاهی دارویی استفاده می شود. روغن این گیاه در گذشته به عنوان سوخت چراغ استفاده می شد. امروزه نیز جایگزین مناسبی برای روغن کتان است. تنوع رنگی برگهای نعنای ارغوانی و ظاهر برگهای آن باعث می شود که به عنوان یک گیاه زینتی نیز کاربرد داشته باشد.نعنای ارغوانی برای درمان آسم کاربرد دارد. علاوه بر این، برای درمان حالت تهوع، گرمازدگی، تعریق زیاد و کاهش اسپاسم عضلات استفاده می شود. در صنعت از روغن این گیاه برای تهیه جلادهنده ها، رنگها و جوهرها استفاده می شوددر طب سنتی چین از این گیاه به عنوان پادزهر استفاده می شد. به دلیل آنتوسیانین موجود در این گیاه، نعنای ارغوانی آنتی اکسیدانت، ضد التهاب، ضد افسردگی، اشتهاآور و جلوگیری کننده از تشکیل تومور است.

بذر نعناع ارغوانی یا شیسو قرمز

بهترین خاک برای کاشت بذر نعناع ارغوانی یا شیسو قرمز خاکی با بافت ریز و تمیز و استریل می باشد، برای کاشت این بذر کوکوپیت 20 درصد + پیت ماس 40 درصد + ورمی کمپوست 40 درصد مناسب است، به همین نسبت آنها را با یکدیگر مخلوط نمایید سپس گلدان های خود را با این خاک پر نمایید.

اکنون خاک را با دست فشار دهید تا نشست کند و خاک جدید بریزید تا 4 سانت لبه گلدان پر شود، اکنون اقدام به آبیاری کنید تا آب از انتهای گلدان خارج شود.

 بعد از گذشت چند ساعت و خروج آب از انتهای گلدان سطح خاک را کاملاً صاف کنید تا بذرها بعد از کاشت یا بعد از آبیاری به زیر خاک نرود و روی خاک بماند. بذر نعناع ارغوانی یا شیسو قرمز را 12 ساعت در آب ولرم خیس نمایید سپس آنها را با فواصل 10 سانتی متر از یکدیگر بر روی خاک گلدان قرار دهید یا آنها را در سینی نشاء بکارید سپس اندکی از همان ترکیب خاک یا کمی پیت ماس بر روی بذرها بریزید به طوری که فقط بذرها مخفی شود و کامل زیر خاک نرود. اکنون با اسپری آب را بر روی خاک بپاشید تا خاک کاملاً خیس شود، بر روی گلدان یک مشما شفاف بکشید تا رطوبت بالا بماند و بذرها سریع تر جوانه بزنند.

گلدان را در محیطی روشن و به دور از نور مستقیم خورشید و حتما در دمایی کمتر از 25 درجه برای جوانه زنی قرار دهید. تا قبل از جوانه زنی گلدان نیاز به آبیاری ندارد فقط هنگامی که احساس کردید رطوبت زیر مشما پایین آمده با همان افشانه آب را بر روی خاک اسپری نمایید.

جوانه زنی گاهی ممکن است تا 30 روز نیز به طول انجامد پس منتظر باشید و اجازه ندهید رطوبت پایین بیاید و به هیچ وجه خاک خشک نشود. با شروع جوانه زنی چند سوراخ بر روی مشما ایجاد کنید تا هوا جریان پیدا کند و گیاه با رطوبت پایین سازگار شود، به مروز مشما را از روی گلدان بردارید و گیاه را با نور بیشتر سازگار کنید، گلدان را بعد از جوانه زنی مستقیماً زیر آفتاب نبرید بلکه ابتدا به محلی با نور متوسط و سپس با نور زیاد و در آخر به نور مستقیم در طول روز منتقل کنید


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده