خرید از سراسر دنیا


» سمیت ویتامین D چیست؟ آیا نگران مصرف مکمل ها باشم؟

سمیت ویتامین D چیست؟ آیا نگران مصرف مکمل ها باشم؟

رایج ترین علائم مسمومیت ویتامین D کدامند؟ 

ویتامین D برای سلامتی بسیار مهم است.

این چندین نقش در سالم نگه داشتن سلولهای بدن شما و عملکرد آنگونه که باید بازی می کند.

بیشتر افراد ویتامین D کافی دریافت نمی کنند ، بنابراین مکمل ها معمول هستند.

با این حال ، تجمع این ویتامین و رسیدن به سطح سمی در بدن نیز ممکن است - اگرچه نادر است.

در این مقاله 6 عارضه جانبی بالقوه دریافت مقادیر زیاد این ویتامین مهم مورد بحث قرار می گیرد.

کمبود و سمیت

ویتامین D در جذب کلسیم ، عملکرد ایمنی بدن و محافظت از سلامت استخوان ، عضله و قلب نقش دارد. به طور طبیعی در غذا دیده می شود و همچنین هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار دارد می تواند توسط بدن تولید شود.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

با این وجود ، جدا از ماهی های چرب ، غذاهای کمی غنی از ویتامین Dوجود دارد . علاوه بر این ، بیشتر افراد در معرض آفتاب کافی نیستند تا ویتامین D کافی تولید کنند.

بنابراین ، کمبود بسیار شایع است. در حقیقت ، تخمین زده می شود که حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان به اندازه کافی از این ویتامین استفاده نمی کنند

مکمل ها بسیار رایج هستند و ویتامین D2 و ویتامین D3 را می توان به صورت مکمل مصرف کرد. ویتامین D3 در پاسخ به قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید می شود و در محصولات حیوانی یافت می شود ، در حالی که ویتامین D2 در گیاهان وجود دارد.

مشخص شده است که ویتامین D3 میزان خون را به میزان قابل توجهی بیشتر از D2 افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است که هر 100 IU ویتامین D3 اضافی که روزانه مصرف می کنید ، سطح ویتامین D خون شما را به طور متوسط ​​1 نانوگرم در میلی لیتر (2.5 نانومول در لیتر) افزایش می دهد

با این حال ، مصرف مقادیر بسیار زیاد ویتامین D3 برای مدت طولانی ممکن است منجر به تجمع بیش از حد در بدن شما شود.

مسمومیت با ویتامین D زمانی اتفاق می افتد که سطح خون از 150 نانوگرم در میلی لیتر (375 نانومول در لیتر) افزایش یابد. از آنجا که این ویتامین در چربی بدن ذخیره می شود و به آرامی در جریان خون آزاد می شود ، اثرات سمیت ممکن است چندین ماه پس از قطع مصرف مکمل ها ادامه داشته باشد

نکته مهم ، مسمومیت معمول نیست و تقریباً به طور انحصاری در افرادی رخ می دهد که مکمل های طولانی مدت و با دوز بالا و بدون نظارت بر سطح خون آنها استفاده می کنند.

همچنین ممکن است با مصرف مکمل هایی که حاوی مقادیر بسیار بیشتری از آنچه در برچسب ذکر شده است ، ناخواسته ویتامین D بیش از حد مصرف شود.

در مقابل ، شما فقط با رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض آفتاب نمی توانید به میزان خطرناکی در خون برسید.

در زیر 6 عارضه جانبی اصلی ویتامین D زیاد وجود دارد.

1. افزایش سطح خون

دستیابی به مقادیر کافی ویتامین D در خون ممکن است به تقویت ایمنی بدن و محافظت از شما در برابر بیماری هایی مانند پوکی استخوان و سرطان کمک کند

با این حال ، در مورد محدوده مطلوب برای سطوح مناسب توافق نشده است.

اگرچه سطح ویتامین D 30 نانوگرم در میلی لیتر (75 نانومول در لیتر) به طور معمول کافی در نظر گرفته می شود ، شورای ویتامین D حفظ سطح 40-80 نانوگرم در میلی لیتر (100-200 نانومول در لیتر) را توصیه می کند و بیان می کند که هر چیزی بیش از 100 نانوگرم در لیتر است / میلی لیتر (250 نانومول در لیتر) ممکن است مضر باشد

در حالی که تعداد فزاینده ای از افراد با ویتامین D مکمل می شوند ، به ندرت می توان کسی را پیدا کرد که دارای مقادیر بسیار بالای خون از این ویتامین باشد.

یک مطالعه اخیر داده های بیش از 20،000 نفر را در طی یک دوره 10 ساله بررسی کرده است. این مطالعه نشان داد که فقط 37 نفر دارای سطوح بالای 100 نانوگرم در میلی لیتر (250 نانومول در لیتر) هستند. فقط یک نفر با 364 نانوگرم در میلی لیتر (899 نانومول در لیتر) مسمومیت واقعی داشت

در یک مطالعه موردی ، یک زن پس از مصرف مکمل 476 نانوگرم در میلی لیتر (1،171 نانومول در لیتر) داشت که به وی 186،900 IU ویتامین D3 در روز به مدت دو ماه داده بود

این میزان 47 برابر حد مجاز توصیه شده معمول 4000 IU در روز بود.

این زن پس از خستگی ، فراموشی ، حالت تهوع ، استفراغ ، اختلال گفتار و سایر علائم در بیمارستان بستری شد

اگرچه فقط دوزهای بسیار زیاد می توانند به سرعت باعث مسمومیت شوند ، حتی حامیان قوی این مکمل ها حد بالای 10،000 IU در روز را توصیه می کنند

2. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می کند کلسیم غذایی را که می خورید جذب کند. در واقع ، این یکی از مهمترین نقش های آن است.

با این حال ، اگر مصرف ویتامین D بیش از حد باشد ، کلسیم خون ممکن است به سطوحی برسد که می تواند علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هیپرکلسمی یا افزایش سطح کلسیم خون شامل موارد زیر است:

ناراحتی گوارشی ، مانند استفراغ ،

حالت تهوع و درد معده

خستگی ، سرگیجه و گیجی

تشنگی بیش از حد

تکرر ادرار

دامنه طبیعی کلسیم خون 8.5–10.2 میلی گرم در دسی لیتر (2.1–2.5 میلی متر در لیتر) است.

در یک مطالعه موردی ، یک مرد مسن مبتلا به زوال عقل که به مدت 6 ماه روزانه 50،000 IU ویتامین D دریافت می کرد ، مکرراً با علائم مربوط به سطح بالای کلسیم در بیمارستان بستری شد

در دیگری ، دو مرد از مکمل های نامناسب ویتامین D استفاده کردند که منجر به سطوح کلسیم خون 15/13 میلی گرم در دسی لیتر (3/3–7/7 میلی مول در لیتر) شد. علاوه بر این ، بعد از قطع مصرف مکمل ها ، یک سال طول کشید تا سطح آنها نرمال شود

به گزارش اکسپرس، کمبود ویتامین D یکی از مشکلاتی است که به صورت رایج در افراد کهنسال و نیز زنان دیده می‌شود. به طور معمول دلیل این امر نداشتن رژیم غذایی مناسب و نیز کمتر قرار گرفتن در مقابل بانور آفتاب است.

ویتامین D نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند و در کارکرد مناسب سلول‌ها و نیز عملکرد عمومی بدن مورد نیاز است. 

مسمومیت با ویتامین D به ندرت دیده می‌شود، اما این موضوع می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به سلامت بدن شود.

رایج‌ترین علائم مسمومیت

بی حسی

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

استفراغ‌های پیاپی

درد شکم

پلی اوریا (اختلال باعث افزایش شدید ادرار تا 3 لیتر در روز )

عطش شدید و بیش از حد

کم آبی بدن

یبوست

ضعف عضلات

دلیل بروز مسمومیت با ویتامین D مصرف بیش از اندازه قرص حاوی آن با دوز بالا در ماه است. این در حالی است که فرد به هر میزانی که مواد غذایی حاوی ویتامین D بخورد و یا به مدت طولانی در مقابل نور آفتاب قرار داشته باشد، مسمومیت با این ویتامین بروز نمی‌کند.

به همین دلیل هم مسمومیت با ویتامین D غالباً در افرادی دیده می‌شود که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، اما زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مسمویت در آن‌ها می‌شود. عوارض مسمومیت با این ویتامین همانند عوارض مسمومیت با هایپرکلسمی یا زیاد بودن کلسیم در خون است و می‌تواند شامل مشکلات اعصاب و روان مانند دشواری در تمرکز کردن، گیجی، خواب آلودگی، افسردگی، روان پریشی، کند ذهنی، و حتی کما شود.

برای جلوگیری از مسمومیت با ویتامین D باید بدانید که نیاز روزانه بدن به این ویتامین تنها 10میلیگرم است. در روز‌های آفتابی تابستان بدن به راحتی می‌تواند در مقابل نور خورشید نیاز خود به این ویتامین را تامین کند.

در روز‌های سرد سال به دلیل آنکه طول روز کوتاه‌تر است، و نیز به دلیل آنکه مردم به خاطر سرما از لباس‌های بیشتری استفاده می‌کنند

مصرف مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، جگر، و ماهی‌های چرب توصیه می‌شود. مزیت داشتن یک رژیم غذایی حاوی ویتامین D این است که بدن به راحتی می‌تواند میزان مورد نیاز از این ویتامین را که می‌خواهد از روده‌ها جذب کرده و از جذب اضافه آن خودداری کند.

قرص‌های مکمل ویتامین D به سرعت جذب شده و زیاده روی در مصرف آن‌ها می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. بطور عمومی پزشکان قرص ویتامینی را به افراد کهنسال تجویز می‌کنند که ماهی تنها باید یکبار مصرف شود. در زنان در دوره بارداری نیز دز پایین ویتامین D تجویز می‌شود که باید روزانه یک عدد خورده شود.

مسمومیت با ویتامین D که به آن هیپرویتامینوز D نیز گفته می شود ، یک بیماری نادر اما بالقوه جدی است که هنگامی رخ می دهد که مقادیر بیش از حد ویتامین D در بدن خود داشته باشید.

سمیت ویتامین D معمولاً به دلیل دوزهای زیاد مکمل های ویتامین D ایجاد می شود - نه به دلیل رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض آفتاب. دلیل آن این است که بدن شما میزان ویتامین D تولید شده در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب را تنظیم می کند و حتی غذاهای غنی شده نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین D نیستند.

نتیجه اصلی سمیت ویتامین D ، تجمع کلسیم در خون (هایپرکلسمی) است که می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ ، ضعف و تکرر ادرار شود. مسمومیت با ویتامین D ممکن است به درد استخوان و مشکلات کلیوی مانند تشکیل سنگهای کلسیم پیشرفت کند.

درمان شامل توقف مصرف ویتامین D و محدود کردن کلسیم در رژیم غذایی است. پزشک همچنین ممکن است مایعات و داروهایی از راه وریدی مانند کورتیکواستروئیدها یا بی فسفونات ها را برای شما تجویز کند.

نشان داده شده است که مصرف 60،000 واحد بین المللی (IU) در روز به مدت چند ماه در روز ویتامین D باعث ایجاد مسمومیت می شود. این سطح چندین برابر بیشتر از میزان توصیه شده رژیم غذایی (RDA) در ایالات متحده برای بزرگسالان با 600 IU ویتامین D در روز است.

از دوزهای بالاتر از RDA گاهی اوقات برای درمان مشکلات پزشکی مانند کمبود ویتامین D استفاده می شود ، اما این موارد فقط تحت مراقبت پزشک برای یک بازه زمانی مشخص داده می شوند. هنگامی که فردی دوزهای بالایی از ویتامین D را مصرف می کند ، باید سطح خون کنترل شود.

مثل همیشه ، قبل از مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی با پزشک خود صحبت کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده