خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» گیاهان سنتی و آنچه درباره شاتره نمیدانید

گیاهان سنتی و آنچه درباره شاتره نمیدانید

گیاه شاه تره یکی از گیاهان دارویی

گیاه بومی ایران است و در زبان عربی به ان شاه ترج می گویند.شاتره از جمله گیاهان دارویی است و دارای خواص شفابخش درمانی است. نام‌های دیگر شاتره عبارتند از: بقله‌الملک و پیت پاپارا

علفی یکساله با ساقه‌ای شکننده، کوتاه و شاخه‌دار است که گل‌های نامنظم و برگ‌های بریده‌ای دارد. چنانچه این گیاه را با دست نرم کنند، بوی دود می‌دهد. همچنین دارای طعم تلخی است.

این گیاه در ایران عموما در دامنه‌های زاگرس بخصوص در مناطق دشتی (بیجار کردستان) و (اقلید فارس) دیده می‌شود.

گیاه در آغاز زمان گل دهی چیده می‌شود و در چای‌ها، قرص، کپسول، لوسیون‌های چشم و عصاره‌ها استفاده می‌شود. این گیاه در فرانسه، اسپانیا، استرالیا، اتریش، آمریکا، آفریقا و انگلستان شایع‌تر و معمول‌تر است.

خواص درمانی عرق شاتره عبارتند از:

 برای دفع سموم بدن میتوان از عرق شاتره یا دم کرده آن روزی سه استکان همراه با آب مصرف نمود.

برای تقویت مزاج یک هفته از دم ‎كرده شاتره استفاده شده است

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

به این منظور 30 گرم از گیاه خشک شده را در 500 سی‎ سی آب جوشانده، تبخال را با آن شستشو دهید.

برای درمان و معالجه بیماری یرقان میتوان استفاده نمود.

پوست را پاکسازی میکند و در نتیجه باعث زیبایی و درخشندگی پوست میشود.

نفخ،درد شکم،اسهال ،یبوست و کلا مشکلات گوارشی درمان میکند.

از مخلوط برگ شا‎ه تره با عسل و تمبر هندی برای تقویت معده و روده استفاده نمایید.

استفاده از آن فشار خون را پائین می آورد و باعث منظم شدن ضربان قلب میشود.

شاه ‎تره و سدر را با ماست مخلوط و بدن را با آن بشورید این مخلوط برای درمان کهیر بسیار مفید می باشد.

آنرا در سرکه ریخته تا مدتی بماند سپس صاف، خشک و مصرف کرد که برای رفع تهوع و استفراغ خوب خواهد بود.

خیسانده و یا آب آن را بر موها و ریش ریخته که برای دفع شپش مناسب و مفید است با توجه به این که امروزه نیز میزان شپش در مدارس زیاد شده است.

عرق شاتره در رفع تمام اختلالات کبدی، یرقان، تهوع، انسداد طحال، سودازدگی و بیماری‌های صفراوی مفید است.

شاتره مدر بوده، پزشکان طب سنتی معتقدند،شا‎تره مسهل اخلاط سه‎ گانه می‎باشد، خصوصاً سودا و تلخی صفرا سودای سوخته را از بین می‎برد.

التیام بواسیر از دیگر خواص شاتره بوده، به این منظور برگ شاتره را با برگ گردو مخلوط نموده، استفاده شود.

ضداسهال است و برای بیماری‌های صفراوی، سوداوی و غلظت خون

به ترشح آنزیم‌های گوارشی کمک کرده و تا غذا به راحتی هضم شود. همچنین برای باز شدن اشتها یک لیوان از آن را میل نمایید. زیرا این عرق با خواص خوبی که بر روی دستگاه گوارش می‌گذارد، اشتها آور بسیار خوبی است.

شاتره برای افراد مختلف

عرق شاتره در بزرگسالان: روزی سه بار یک استکان عرق شاه تره قبل از غذا میل شود.

عرق شاتره در کودکان: روزی سه بار نصف استکان عرق شاه تره قبل از غذا میل شود.

عرق شاتره عملکرد کبد را تنظیم میکند و استفاده از روغن شاتره باعث زردی پوست، دفع سموم بدن، تنظیم هورمون‌ها، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها، رفع التهاب بدن، آشفتگی‌های روحی و آرامش بخش وجود شما می شود.

گرمای هوا و رژیم غذایی نامناسب طبع شما را تحت‌تاثیر قرار داده و جوش‌های درمان شده را به باز گردانده یا موجب بروز جوش‌های جدید روی صورتتان شده، از عرق شاتره کمک بگیرید.

این عصاره نه تنها به تسریع درمان پوست‌های پر از جوش کمک می‌کند، آرامش را به شما برمی‌گرداند و تپش شدید و آزاردهنده قلب‌ تان را کم می‌کند. تاثیر شا‌ه‌تره در آرامش آنقدر زیاد است که می‌تواند بی‌اشتهایی مفرط که باعث نا آرامی روانی است درمان می کند و با ایجاد تعادل در ترشح آنزیم‌های گوارشی، اشتهای رو به کاهش شما را به وضعیت طبیعی برمی‌گرداند.

مخلوط کردن همه عرق‌ها با هم مجاز نیست. اما شما می‌توانید برخی از آنها مانندعرق کاسنی و شاه‌تره را با هم مخلوط کنید. تهیه شربتی که نصف لیوان آن را این دو عرق و نیمی از آن را آب پر کرده، هم می‌تواند حال‌تان را در گرمای این روزها جا بیاورد و هم خواص گفته شده را به بدنتا‌ن برساند.

به خوردن عرقیات تمایلی ندارید و آفت‌های دهانی شما را اذیت میکند ، جوشانده شاتره را غرغره کنید. با این روش زخم‌های دهانی و التهاب زبان‌تان را از بین میبرد.

برای افزایش اشتها و چاقی شان از این عرق استفاده کنند.برای درمان عفونت های‌ پوستی ؛ قارچ های‌ جلدی ، اگزما از عرق شاتره استفاده می‌کنند.از خواص عرق شاتره اینست که عرق شاه تره ضد یرقان رفع کننده حرارت بدن ، درمان کننده جذام ،رفع کننده زخم های‌ دهان ،درمانگر صفرا است .غلظت خون دارید حتما عرق شاتره بخورید . این عرق گیاهی خونتان را رقیق میکندو آلودگی های‌ آن را پاک می نماید. روشن کننده پوست است و پوست شما را روشن و شفاف می کند.عرق شاتره برای نشاط و آرامش اعصاب مناسب است .اگر عرق شاتره را با عرق کاسنی ترکیب کنید تاثیر آن دو چندان می شود

محصولات شاتره

به صورت خشک شده و عرقیجات در عطاری ها موجود است. از گیاه شاتره به دو صورت استفاده می‌شود. تهیه دمنوش و جوشانده شاتره، دیگری گرفتن عرق از گیاه شاتره. برای تهیه دمنوش شاتره به خشک شده آن که شامل گل،ساقه و برگ شاتره می‌شود، به میزان تقریبی 4 گرم از شاتره خشک شده را در 1 لیوان آب جوش ریخته و پس از 15 دقیقه قابل استفاده است و عرق شاتره نیز گیاه تازه شاتره را در آب جوشانده و پس از سرد شدن و با استفاه از عملیات تقطیر، عرق شاتره حاصل می‌شود.

عرق شاتره

دم‌کرده گیاه شاتره در مقایسه با عرق شاتره آن خواص درمانی بیشتری دارد، اما عرق شاتره به دلیل دسترسی آسان‌تر مصرفش را توصیه شده و این عرق به دلیل آنکه به ترشح آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند، غذا را براحتی هضم کرده و اشتهاآور خوبی است. نوشیدن این عرق استفراغ را متوقف می‌سازد.

تحقیقات اخیر نشان داده است این عرق علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌کننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوی معده است و در بهبود بیماری‌ های قلبی ، عروقی موثر است.

ضد التهاب

برای درمان اگزما و پسوریازیس به خوبی کار می کند

برای سم زدایی از خون و کبد به خوبی کار می کند

از تشکیل سنگ های کیسه صفرا جلوگیری می کند

برای درمان تحریکات اسهال استفاده می شود

نتیجه نهایی

شاتره یک گیاه علفی است که از خانواده شاه ترگان و از تیره شقایقیان است. شاتره در دسته گیاهان علفی قرار گرفته است که ساقه‌های بسیار شکننده و ظریف دارد. ارتفاع این گیاه به 80 سانتیمتر خواهد رسید و گیاهی یکساله محسوب می‌شود. گل‌های شاتره نامنظم با برگ‌های کوچک و خوشه‌ای هستند و اغلب به رنگ‌ سفید و به ندرت صورتی وارغوانی هستند. شاه تره به طور خودرو درمزارع باغها، اماکن سایه دار و مرطوب و گودالها یافت می شود.

قسمت مورد استفاده: قسمت مورد استفاده کلیه اندامهای گیاه مخصوصاً سرشاخه های گلدار گیاه می باشد.درمناطق مرطوب و نیمه مرطوب نواحی شمالی ایران مانند : گیلان، مازندران، گرگان، آذربایجان، فارس: شیراز، کازرون، جزیره خارک. کرمان: بم، جیرفت، خراسان: مشهد در ارتفاعات 900 متری، کپه داغ، بالای قوچان 50 کیلومتری فریمان، مشرق نیشابور، اطراف تهران: ورامین، و بختیاری

تمام قسمت‌های گیاه شاتره قابل استفاده هستند. مخصوصاً قسمت گل‌دار و هوایی آن که دارای آلکالوئید است. شاتره حاوی مقادیری آلکالوئیدهای فومارین، سیناکتین و فوماریلین است. همچنین اسید فوماریک و موسیلاژ نیز در این گیاه یافت می‌شود. از دیگر ترکیبات شاتره می‌توان به تانن و پنتاتریاکونتان اشاره کرد که ترکیباتی غیر آلکالوئیدی هستند. در طب سنتی طبع شاتره سرد و خشک شناخته شده است و دارای طعم تلخی می‌باشد.

در طب سنتی ایرانی بیشتر در درمان بیماری‌های کبدی استفاده می‌شده است. لیکن برخی خواص دیگر این گیاه عبارتند از خاصیت صفرابر، اشتهاآور و تصفیه کنده خون، همچنین شاتره سرشار از انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین است و از اینرو برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده از عرق شاتره بسیار مفید می‌باشد. در مورد مصرف شا‌تره در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات متناقضی وجود دارد و بهتر است در این دوران مصرف نشود و در صورت لزوم مصرف با پزشک مشورت گردد.

مورد مصرف این گیاه در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات متناقضی وجود دارد و بهتر است در این دوران مصرف نشود و در صورت لزوم مصرف با پزشک مشورت گردد.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

شاتره معتدل است و سردی عرق کاسنی را خنثی می‌کند. به همین دلیل این دو عرق گیاهی همراه با یکدیگر تجویز و مصرف می‌شوند.اگر دهان بد بو و تلخ‌مزه‌ای داشته، کک و مک یا لکی روی صورت دارید و رنگ و روی‌تان زرد رنگ است، کبدتان بیمار است و باید 30 دقیقه قبل از صرف غذا، نوشیدن 1لیوان از این عرق را در برنامه روزانه خود قرار دهید. فراموش نکنید که مصرف این دارو در طولانی مدت موثر است و باید حداقل 40 روز ترکیبی از این عرقیات را مصرف کنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده