خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونه درختان خرما را پرورش دهیم

چگونه درختان خرما را پرورش دهیم

نحوه رشد و مراقبت از درختان خرما در خانه

نخل خرما دارای برگ های سلطنتی، تنه ضخیم و دسته های بزرگ میوه های شیرین است که آن را به باغ شما تبدیل می کند. نخل خرما می تواند تا 80 فوت ارتفاع و 40 فوت عرض رشد کند و در اوج خود شاخه های بزرگ، پهن و سبز رنگی داشته باشد.

این درخت هنگام گل دهی دسته هایی از گل های زرد کم رنگ تولید می کند که به خوشه های معروف خرما تبدیل می شوند. این نخل ها اگرچه رشد آهسته دارند، اما ثمر های خوبی به کسانی می دهد که در مراقبت از آنها صبور و کوشا هستند.

نخل خرما ( Phoenix dactylifera )، درختی از خانواده خرما (Arecaceae) که برای میوه‌های خوراکی شیرین آن کشت می‌شود. نخل خرما از دورترین دوران باستان ارزشمند بوده و ممکن است در عراق کنونی منشا گرفته باشد. این میوه غذای اصلی و منبع اصلی ثروت در بیابان های قابل آبیاری شمال آفریقا و خاورمیانه بوده است . مبلغان اسپانیایی این درخت را در قرن 18 و اوایل قرن 19 به دنیای جدید بردند. نخل خرما در جزایر قناری ، شمال آفریقا، خاورمیانه، پاکستان ، هند و مکزیک رشد می کند و ایالت کالیفرنیای آمریکا.

خرما ماندگاری طولانی دارد و اغلب به صورت خشک و فرآوری شده فروخته می شود. میوه خشک بیش از 50 درصد وزن آن قند است و هر کدام حدود 2 درصد پروتئین ، چربی و مواد معدنی دارد. انواع دیگر خرما مانند مدجول به عنوان محصول تازه مصرف می شود و با افزایش سن به تدریج چروک و چروک می شود.

توصیف فیزیکی

ارتفاع نخل خرما حدود 23 متر (75 فوت) است. ساقه آن، که به شدت با شاخه های هرس شده پایه برگ های قدیمی مشخص شده است، به تاجی از برگ های برازنده، درخشان و پینه دار به طول حدود 5 متر (16 فوت) ختم می شود . سنبله های گل از بغل برگ هایی که سال قبل بیرون آمده اند منشعب می شوند. گلهای نر و ماده بر روی گیاهان مجزا دیده می شوند. در زیر کشت، گلهای ماده به طور مصنوعی گرده افشانی می شوند. خرما میوه ای یک دانه یا دروپه است که معمولاً مستطیل است اما از نظر شکل، اندازه، رنگ، کیفیت و قوام گوشت با توجه به شرایط کشت و تنوع بسیار متفاوت است. بیش از 1000 خرما ممکن است روی یک دسته منفرد با وزن 8 کیلوگرم (18 پوند) یا بیشتر ظاهر شود.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

این درخت یا از دانه ها یا از مکنده ها تکثیر می شود، شاخه هایی که عمدتاً در نزدیکی پایه ساقه در سال های اولیه زندگی نخل ایجاد می شوند. شاخه ها برای کاشت های تجاری استفاده می شوند. زمانی که شاخه ها به سه تا شش سالگی رسیدند و ریشه های خود را تشکیل دادند، حذف می شوند و کاشته می شوند. نخل ها در 4 تا 5 سال شروع به بارور شدن می کنند و در 10 تا 15 سالگی به باروری کامل می رسند و هر کدام 40 تا 80 کیلوگرم (90 تا 180 پوند) یا بیشتر محصول می دهند. عمر نخل ها تا 150 سال شناخته شده است، اما تولید میوه آنها کاهش می یابد و در فرهنگ تجاری در سنین پایین تر جایگزین می شوند.

 تمام قسمت های نخل خرما محصولاتی با ارزش اقتصادی تولید می کند . تنه آن الوار را فراهم می کند. قسمت میانی برگ ها مواد لازم برای جعبه ها و مبلمان را تامین می کند. جزوات، برای سبد فروشی؛ پایه های برگ، برای سوخت؛ ساقه میوه برای طناب و سوخت. فیبر ، برای بند و مواد بسته بندی. و دانه ها را گاهی آسیاب می کنند و به عنوان خوراک دام استفاده می کنند. شربت، الکل، سرکه و یک مشروب قوی از این میوه به دست می آیند. از شیره به عنوان نوشیدنی، چه تازه و چه تخمیر شده استفاده می شود، اما چون روش استخراج به نخل آسیب جدی می زند، فقط درختانی که میوه کمی تولید می کنند برای شیره استفاده می شود. هنگامی که یک نخل بریده می شود، جوانه انتهایی لطیف به عنوان سالاد خورده می شود.

مراقبت از درخت خرما

اگر در آب و هوای گرم، آفتابی و خشک زندگی می کنید، ممکن است شرایط مناسبی برای رشد این نوع درخت نخل بزرگ و زیبا داشته باشید . هنگام کاشت نخل، اگر هدف شما تولید میوه باشد، به هر دو درخت نر و ماده نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت، می توانید یک نخل خرما بکارید تا از درخت بلند و باشکوه و شاخ و برگ های ضخیم آن لذت ببرید – بدون اینکه محصولی درو کنید.

به طور کلی کاشت نخل در بهار یا پاییز بهتر است. انتخاب یک مکان مناسب برای درختان خرما مهم است زیرا آنها به خاکی با زهکشی بسیار خوب و قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل نیاز دارند.

درختان خرما از گونه‌های کم‌رشد محسوب می‌شوند، بنابراین برای رسیدن به بلوغ صبر لازم است. اگر امیدوار به برداشت میوه هستید، به صبر بیشتری نیاز دارید، زیرا ممکن است بین سه تا هشت سال طول بکشد تا میوه تولید شود.

سبک

خرما در هماهنگی با آب و هوای خشک و گرم ترجیحی خود، آفتاب زیادی را دوست دارد. می تواند سایه روشن را تحمل کند اما در موقعیت آفتاب کامل بهتر عمل می کند.

خاک با زهکشی خوب بزرگترین عاملی است که باید در انتخاب محل کاشت خرما در نظر بگیرید. این گونه خرما نسبت به خاک شور مقاوم است و در شرایط شنی به خوبی عمل می کند.

آب نخل خرما به خشکی مقاوم است، به خصوص زمانی که به خوبی تثبیت شود. اما در فصل گلدهی و باردهی خود برای تولید محصول سالم به آب فراوان نیاز دارد.

درختان جدید نسبت به درختان مستقر به آب بیشتری نیاز دارند. از آنجایی که خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد، رطوبت بیش از حد اطراف ریشه خود را دوست ندارد.

دما و رطوبت این درختان شرایط گرم، خشک و آفتابی را ترجیح می دهند. در واقع، دما باید حدود 95 درجه فارنهایت باشد تا گرده افشانی ایجاد شود. دمای بیش از حد سرد می تواند باعث آسیب شدید به شاخه ها شود یا حتی درخت را از بین ببرد. درخت خرما این گونه نیست که بتواند دمای انجماد را تحمل کند .

در مورد میوه خرما نیز در گرمای خشک بهترین عملکرد را دارد. رطوبت و رطوبت بیش از حد می تواند منجر به پوسیدگی شود.

کود برای کود دادن به نخل خرما، کود دامی گزینه بسیار خوبی است. اگر ترجیح می دهید از کود بسته بندی شده استفاده کنید، کود مخصوص درخت نخل توصیه می شود. در اواخر زمستان کود بدهید تا درخت برای تولید میوه در ماه های آینده آماده شود.

تکثیر نخل خرما درختان نخل، شامل نخل خرما، با ایجاد رشد درخت جدید در پایه درخت مادر تکثیر می‌شوند. این درختان جدید را مکنده یا انشعاب می نامند. این شاخه ها یک کلون از درخت مادر هستند.

تکثیر از طریق بذر نیز امکان پذیر است، اما ممکن است از گرده افشانی متقابل درختی هیبریدی تولید کند. اگر شاخه ای را در نخل خرما مشاهده کردید، می توانید به راحتی آن را جدا کرده و شروع به پرورش نخل دیگری کنید.

1. محل کاشت نخل جدید خود را مشخص کنید.

2. با انتخاب مکان مناسب، جداسازی شاخه از درخت مادر را آغاز کنید. ممکن است لازم باشد از اره برای جدا کردن ریشه ها استفاده کنید. هنگام انجام این کار، مطمئن شوید که شاخه پس از برداشتن ریشه های آن متصل است.

3. یک سوراخ برای نخل جدید خود حفر کنید، آن را دو برابر اندازه مورد نیاز حفر کنید تا خاک اطراف درخت شل شود.

4. با خاک شل شده پر کنید و فقط ریشه های درخت را بپوشانید.

5. یک آبیاری خوب به آن بدهید. ممکن است برای کمک به رشد مستقیم درخت نیاز به اضافه کردن تکیه گاه داشته باشید.

رشد نخل خرما از دانه ها

شروع درخت خرما از دانه راه آسان دیگری برای شروع رشد بیشتر نخل است. در اینجا چگونه است:

1. دانه ها را از خرمای رسیده جدا کنید.

2. دانه ها را حداقل به مدت 24 ساعت خیس کنید و هر چیزی که روی آن شناور است را دور بریزید.

3. هر دانه باقیمانده را در ظرف مخصوص خود از خاک با زهکشی خوب مانند مخلوط شنی قرار دهید. دانه ها را در خاک فشار دهید تا تقریباً نیمی از آنها را بپوشانند.

4. مرطوب و گرم نگه دارید. بهتر است آنها را در مکانی با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. ممکن است بخواهید یک کیسه پلاستیکی در بالای ظرف قرار دهید تا رطوبت بیشتری حفظ شود.

5. هنگامی که دانه چند اینچ جوانه زد، کیسه را بردارید (در صورت استفاده) و به ظرف بزرگتری منتقل کنید.

6. نخل را تا پایان اولین تابستان زیر نور غیر مستقیم خورشید نگه دارید، سپس به آرامی آن را به نور خورشید بیشتر عادت دهید. تا سال دوم، شما باید بتوانید آن را در زمین بکارید.


برداشت نخل خرما

اگر فرصتی برای رشد خرما دارید، چند فاکتور مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. وقتی میوه در حال آمدن است، در حالی که هنوز سبز است، حدود دو سوم آن را بردارید. این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما به میوه‌های باقی‌مانده اجازه می‌دهد بزرگ‌تر شوند و جریان هوای بهتری داشته باشند و محصول سالم را تضمین کنند. این همچنین مانع از این می شود که درخت یک سال محصول بسیار سنگین و سپس محصول بسیار سبک در سال بعد تولید کند.

هنگامی که میوه شما رسید، به سادگی دسته میوه را جدا کرده و میوه را در کیسه کنید تا از رطوبت و سایر عناصر محافظت کنید. ممکن است لازم باشد آنها را در معرض گرما قرار دهید تا اجازه دهید بیشتر برسند. با این حال، از آفتاب مستقیم خودداری کنید زیرا می تواند میوه را بسوزاند.

زمان کاشت نخل خرما

درختان خرما بومی منطقه مدیترانه هستند و در آب و هوای گرم خشک یا مرطوب رشد می کنند. در مناطق سختی USDA 8-11 بهترین عملکرد را دارد و به آفتاب کامل نیاز دارد. بالغ شدن آنها ممکن است تا چهار سال طول بکشد، اما معمولاً در اواخر زمستان یا اوایل بهار شکوفا می شوند. اگر در آب و هوای با زمستان سرد زندگی می کنید، بهتر است خرمای خود را در ظرفی بکارید تا زمانی که زمستان فرا می رسد، بتوانید آن را به داخل آن منتقل کنید.

چگونه نخل خرما را پرورش دهیم

در اینجا یک مرور کلی از نحوه کاشت نخل خرما در خانه خود آورده شده است.

دانه های خرما را جمع آوری کنید. می‌توانید از دانه‌های خرمای تازه‌ای که از خواربارفروشی خریده‌اید، برای پرورش یک خرمای شکوفا استفاده کنید. حتما خرماهایی را بخرید که حفره ندارند. دانه ها را از میوه جدا کرده و آنها را بشویید تا ذرات اضافی میوه از بین برود. آنها را به مدت 48 ساعت در یک کاسه آب خنک خیس کنید. زمانی که در حال خیساندن هستید، روزی یک بار آب را عوض کنید. اگر هر دانه ای به سمت بالا شناور شد، آنها را دور بریزید.

بذرهای خود را جوانه بزنید. قبل از اینکه بذرها را در هر خاکی بکارید، باید بذرهای خود را جوانه بزنید. یک حوله کاغذی مرطوب را دور یکی از دانه های خود تا کنید و آن را در یک کیسه ساندویچ ببندید. کیسه بذر را به مدت 6 تا 8 هفته در یک مکان تاریک گرم بگذارید. هر دو هفته یکبار، بذر را چک کنید و اگر کپک زدید، کاغذ را تعویض کنید.

نهال خود را در ظرف مناسب قرار دهید . بعد از 6 تا 8 هفته بذرهای شما باید جوانه های کوچکی داشته باشند، یعنی آماده کاشت هستند. یک گلدان با اندازه متوسط ​​را با خاک شنی با زهکشی خوب پر کنید. همیشه می توانید از مخلوط خاک نخل استفاده کنید. بذر خود را حدود یک اینچ زیر درب گلدان بکارید، سپس روی بذر را با یک لایه ماسه بپوشانید تا جوانه شما بالای خاک باشد. هر بار فقط یک دانه بکارید. درخت نخل شما احتمالاً زمان زیادی طول می کشد تا به درخت تبدیل شود (به طور بالقوه تا چهار سال) اما صبر و مراقبت منظم می تواند نتیجه دهد.

5 نکته مراقبت از درخت خرما

درخت خرما ممکن است چند سال طول بکشد تا به درخت تبدیل شود. قبل از اینکه درخت خرما تبدیل به یک نخل میوه شود، باید این نکات را برای مراقبت از درخت خرما رعایت کنید.

گیاه خود را در آفتاب کامل نگهداری کنید . گلدان را با نهال خرما در مکانی گرم قرار دهید که نور مستقیم خورشید زیاد باشد. اگر هوای بیرون گرم و آفتابی است، می توانید ظرف خود را به بیرون منتقل کنید. نخل خرما برای رشد به آفتاب کامل و دمای گرم، ترجیحاً در گرمای خشک یا رطوبت نیاز دارد.

گیاه خود را آزادانه آبیاری کنید . نخل‌های خرما به آب فراوان نیاز دارند. به طور مرتب خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خیلی خشک نشده است.

اگر در آب و هوای زندگی می کنید که زمستان سردی ندارد، می توانید آن را در باغ خود بکارید. به یاد داشته باشید که نخل خرما می تواند تا 50 فوت رشد کند، بنابراین مطمئن شوید که مکان شما فضایی برای گسترش دارد.

درختان خود را برای میوه گرده افشانی کنید . اگر چندین درخت خرما را در خارج از خانه پرورش می دهید، ممکن است نیازی به گرده افشانی آنها نداشته باشید تا میوه دهند. با این حال، اگر آنها در داخل هستند، باید درختان ماده را گرده افشانی کنید تا آنها میوه بدهند. نخل های ماده معمولاً در آوریل یا می میوه می دهند، بنابراین باید برای گرده افشانی درختان خود در ماه فوریه آماده شوید. نخل های نر در ماه فوریه گرده تولید می کنند. گرده ها را از غلاف های زرد بلند درخت نر جمع آوری کنید و پس از شکوفه دادن، آن را روی گل های ماده بپاشید.

نحوه برداشت خرما از نخل خرما

به خاطر داشته باشید که درختان خرما می توانند تا 75 فوت رشد کنند، بنابراین هنگام برداشت آنها مراقب باشید. اگر نخل خرمای شما آنقدر بلند است که نمی توانید به تنهایی برداشت کنید، کمک بخواهید. اگر نخل شما به اندازه کافی کوتاه است که بتوانید به میوه آن برسید، این مراحل را برای برداشت خرما از درخت خرما دنبال کنید.

بر رسیدگی میوه در طول فصل نظارت کنید . خرمای شما در طول فصل رشد در زمان های مختلف می رسد، بنابراین حتما میوه ها را به طور منظم بررسی کنید. هنگامی که رنگ آنها قهوه ای تیره شد و ظاهری چروک داشت، آماده برداشت هستند.

یک ساقه را با مقدار زیادی خرمای رسیده ببرید . با کشیدن یک خرمای رسیده، آمادگی ساقه خرما را از یکی از درختان خود آزمایش کنید. اگر آماده است بتوانید به راحتی آن را از درخت جدا کنید. یک ساقه را در جایی که بیشتر خرما رسیده است جدا کنید.

خرمای خود را از ساقه برداشت کنید . تمام خرمای خود را از ساقه جدا کنید. خرمای نرسیده را روی برزنت بگذارید تا در آفتاب برسد. خرمای رسیده را بشویید و به مدت 24 ساعت در فریزر قرار دهید تا هر گونه باکتری از بین برود. اکنون می توانید آنها را برای چند روز در دمای اتاق بگذارید یا تا یک ماه در یخچال نگهداری می شوند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده