خرید از سراسر دنیا


» گلابی وحشی |خواص ، فوائد و خاصیت دارویی

گلابی وحشی |خواص ، فوائد و خاصیت دارویی

مهمترین خواص گلابی وحشی و دانه آن

گلابی جنگلی میوه درختی است گلدار از رده دو لپه ای ها، از خانواده گلسرخیان تا حالا 30 گونه مختلف از این میوه جالب که اصلیت و بومی آن به ایران می رسد شناخته شده است.گونه های معروف میوه آبدار با دانه های سنگی و اغلب شکل کشیده داردگلابی وحشی میوه ای جنگلی است که هر عدد آن به اندازه یک آلو سیاه و به رنگ زرد می باشد برخلاف ظاهر و طعم متفاوت، بافت مشابهی با گلابی دارد این میوه به صورت خوشه ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن بر روی یک خوشه قرار دارد.میوه این گونه از گلابی کمیاب تر بوده میوه ای اندازه یک گردو به رنگ زرد یا زرد مایل به سبز داشته و این درخت را به صورت خودرو تک درخت آن در جنگل و کنار برخی زمینهای حاشیه جنگلها یافت می شود

درختی است به ارتفاع حدود 5 متر و دارای شاخه های خار مانند، برگ آن تخم مرغی گرد با قاعده گرد و یا تقریباً قلبی و با انتهایی کند ولی انتهای برگهای جوان آن کمی کشیده بنظر می رسد. روی برگ صاف و براق است و پشت برگهای جوان و حاشیه آنرا تارهای عنکبوتی فرا گرفته است که رفته رفته صاف می گردد و دارای رنگ سبز روشن می باشد و طول پهنک 4-2 سانتی متر و طول دمبرگ تقریباً دو برابر آنست.

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن است و رویشگاه طبیعی آن استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می گویند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

دانه های انچوچک دارای مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ هستند و تقریبا شبیه مغز زردآلو و بادام است. از خود این میوه استفاده ای نمی شود ولی دانه های آن خاصیت دارویی دارد؛ به منظور استفاده از این دانه ها، میوه آن را در زیر خاک مدفون می کنند بعد از پوسیدن آن، دانه هایش را بیرون آورده، پس از شستن به صورت خام یا بو داده مصرف می شود.

 تنظیم کننده فشار خون و اسید اوریک است.

 به عنوان تقویت کننده قلب، معده و کبد تاثیر بسزایی دارد.

این گیاه سرشار از ویتامین C است.

نرم کننده سینه و حنجره است.

گلابی وحشی آرامش دهنده اعصاب می باشد.

گیاه گلابی وحشی قاعده آور است.

باعث تقویت عمومی بدن و افزایش وزن می شود.

طول درخت این میوه گاهی به هفت تا هشت متر می رسد و با آن که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی تخم آن را جمع آوری و از آن استفاده دارویی می شود.

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد.

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به بادام یا مغز زردآلو با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است. وقتی آن را بو دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

این دانه طبیعت معتدل دارد و براساس تحقیقات انجام شده، در طب سنتی از خواص درمانی آن برای نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری استفاده می شده است و در عربستان بذر سیاه گلابی وحشی کاربرد زیادی دارد.

نوعی گلابی وحشی در جنگل های گیلان وجود دارد که به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است و میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است که از آن مربایی تهیه می کنند که خوردن آن با خامه و سرشیر خالی از لطف نیست. هم اکنون اطلاعات اندکی در مورد خواص تغذیه ای و درمانی گلابی وحشی وجود دارد، اما لازم است بدانید گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است، خواص تغذیه ای و درمانی آن را دارد.

شرایط نگهداری گلابی وحشی

آبیاری : در سال اول کاشت نیاز به آبیاری منظم و عمیق دارد تا سیستم ریشه به خوبی رشد نماید در زمان رشد گیاه 2 بار در هفته به آبدهی نیاز دارد در سال‌های بعد فواصل آبیاری را میتوان بیشتر نمود آب دادن بیش از اندازه باعث زرد شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه می‌شود در سال های بعد قبل از هر بار آبدهی دقت داشته باشید که خاک خشک باشد.

نور: این گیاه به نور مستقیم و مناسب آفتاب نیاز دارد آنرا در محلی از حیاط منزل بکارید که نور مستقیم خوبی را در طول روز دریافت نماید نور مناسب در گلدهی و رشد گیاه تاثیر زیادی دارد. کمبود نور باعث از بین رفتن غنچه‌ها و ریزش آنها می‌شود.

دما: درختان گلابی در تحمل نمودن سرما متفاوت عمل می‌کنند واریته‌های مختلف این درخت دمای بین 25الی 40درجه را تحمل می‌کند جوانه گلابی حدود600 ساعت دمای زیر7 درجه نیاز دارد تا در فصل بهار باردهی خوبی داشته باشد.

خاک: خاک با زهکش خوب برای رشد این گیاه لازم است خاک‌های سنگین که رطوبت را در خود حفظ می‌کند برای این گیاه مناسب است.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده