دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» آموزش کاشت و مراقبت گياه پيله آ در خانه

آموزش کاشت و مراقبت گياه پيله آ در خانه

گياه پيله آ گیاهى آپارتمانى، که به آن گیاه آلومینیوم نیز می گویند ، یک گیاه آویز جذاب بومی کشور چین و ویتنام است ، این گیاه چند ساله و همیشه سبز می باشد که ارتفاع آن به حدود 30 سانتیمتر می رسد. گل های اين گياه کوچک و سفید رنگ است و در طول تابستان بر روی شاخه ها دیده می شوند ولى گل ها جنبه زينتى ندارند و بیشتر به خاطر برگ هایش پرورش داده مى شود. گیاه پیله آ دارای 400 گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی است.

برگهای این گیاه بیضی و نوک تیز و رنگ ها سبز با رگه های خاکستری رنگ هستند. این رگه های خاکستری تا نقره ای رنگ باعث محبوبیت این گل شده است. از این رو به گل آلومینیومی نیز معروف است. در فصل تابستان گل های ریز سفید رنگ می دهند. اما این گلهای ریز در جذب افراد تاثیری ندارند. و این گیاه بخاطر زیبایی برگ هایش مورد توجه است. پس بهتر است زمانی که گیاه شروع به گل دهی کرد. با یک وسیله تیز و تمیز گل ها را قطع کنید. تا انرژی گیاه صرف گل ها نشود.

برگ‌ های تکی از زمین به اندازه‌ استاندارد خود رشد می‌کنند و به صورت چتر رو به بیرون شاخه می‌دهند. علت زیبایی این گیاه برگ آن است. الگوهای نقره‌ای روی هر برگ منحصر به فرد است، و طرح زیبایی از اشکال مختلف در کل گیاه ایجاد می‌کند. بندرت پیش می‌آید که این گیاه گل بدهد، و در واقع پیله آ گیاه کوچک و ساده‌ای است. به منظور ترویج رشد سالم و دائمی، ساقه‌ها باید در فصل بهار هرس شوند و طول‌شان به نصف کاهش پیدا کند.

نور مناسب

مکانی نیمه سایه برای این گیاه مناسب است. نور مستقیم خورشید را تا 4 ساعت تحمل می‌کند اما در مکانی با شدت نور زیاد محیط طرحهای روی برگ کم رنگ خواهد شد. همچنین تابش مستقیم نور آفتاب برگهای این گیاه را خواهد سوزاند. بهتر است فقط در ماههای زمستان اجازه دهید نور مستقیم آفتاب بر این گیاه بتابد.

همچنین اگر نور ناکافی باشد ساقه‌ها بسیار بلند و باریک می‌شوند و فاصله برگها از یکدیگر زیاد می‌شود. در چنین شرایطی گیاه را به مکانی روشن‌تر ببرید اما ساقه‌ها را از نزدیکی سطح خاک قطع نکنید بلکه فقط کافی است که آنان را سرزنی کنید تا رشد جوانه‌های جانبی تحریک شود.

دمای مناسب

گیاه پیله آ در تمام طول سال به دمای بین 60 تا 75درجه‌ی فارنهایت (15 تا 23درجه‌ سانتیگراد) نیاز دارد. این گیاه می‌تواند مدت کوتاهی را خارج از این محدوده‌ی دما تحمل کند، اما اگر به مدت طولانی در دمای نامناسب باشد از بین می‌رود.

خاک مطلوب برای پرورش

به خاکی سبک با زهکش بالا احتیاج دارد تا آب در اطراف ریشه باقی نماند و باعث از بین رفتن گیاه نشود. از ترکیبات سبک کننده ی خاک مثل خاک برگ و پرلیت در بستر آن به کار ببرید.

آبیاری

به خشکی تا حدودی مقاوم است و به آبیاری متوسط احتیاج دارد، بهترین زمان آبیاری بعد از خشک شدن سطح خاک است. رطوبت دوست است، این گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه زمانی است که سطح خاک (به عمق یک بند انگشت) کاملا خشک شده باشد؛ بنابراین زودتر از زمان اعلام شده اقدام به آبیاری نکنید. در بهار و تابستان بین 2 تا 3 بار درهفته آبیاری شود.

در زمستان آبیاری را کمتر نموده و به خاطر داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه گیاه و ریختن برگ‌های آن خواهد شد.

تکثیر

پیله‌آ را می توانید به آسانی تکثیر کرده و درطول چند هفته گیاهی با اندازه مناسب تولید کنید. عمل تکثیر این گیاه بهتر است از اواسط تا اواخر بهار انجام شود ابتدا با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را به طول۶ تا ۷ سانتیمتر جدا کنید و انتهای آنها را در پودر هورمون ریشه زیایی فرو ببرید، سپس هر ۵ قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر بکارید. خاک را نسبتاً مرطوب کنید و دما را روی ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد، نگهدارید. ریشه دهی یک ماه طول خواهد کشید. پس از آن تغذیه گیاه را شروع نمایید. در این مدت بهتر است کود مایع از حد طبیعی رقیق تر باشد. برای اینکه گیاهی پرپشت داشته باشد. می توانید جوانه ای جانبی را با دست بچینید.

رطوبت مورد نیاز

رطوبت هوای معمولی این گیاه را خوشحال خواهد کرد. اگر خانه‌ی شما در طول زمستان بیش از حد خشک است، برگ‌های آن را هر روز با آب ساده مرطوب کنید.

هرس

این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد اما برای جلوگیری از بلند شدن بیش از اندازه ساقه‌ها می‌توان آنان را سرزنی کرد تا رشد ساقه‌های جانبی تحریک شود. همچنین به مرور زمان برگهای پایین ساقه‌های مسن‌تر خواهد ریخت که البته طبیعی است اما ممکن است ظاهر گیاه را بد کند. می‌توان این ساقه‌ها را از گیاه جدا کرد و به عنوان قلمه جهت تکثیر گیاه از آنان استفاده کرد.

آفات

حشرات گاهی اوقات قسمت‌های سبز برگ را می‌خورند. نسبت به حشرات هوشیار باشید و در صورت لزوم آن‌ها را از گیاه جدا کنید.

بیماری

آتشک (بیماری گیاهی) گاهی اوقات ممکن است در این گیاه ایجاد شود. این بیماری معمولا از یک برگ شروع می‌شود و آن را قهوه‌ای و خراب می‌کند. ساقه‌ی همان برگ را از گیاه جدا کنید تا از گسترش بیماری به کل گیاه جلوگیری شود.

نور شدید

برگ‌هایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند، آفتاب سوخته و زرد خواهند شد. برگ‌های آفتاب سوخته را از گیاه جدا کرده و بلافاصله آن را به محلی که نور کم‌تری دارد منتقل کنید.

روش های تکثیر برای پرورش گل

باید روش های تکثیر را نیز یاد بگیرید. تا گیاهی با سایز و حجم مورد نظر خودتان رشد دهید. تکثیر پیله آ به دو روش قلمه زنی و پا جوش صورت می گیرد.در روش تکثیر با پاجوش، از کناره ی گیاه شاخه ای را به همراه ریشه جدا کنید.

در گلدان مورد نظر بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید.در روش قلمه زنی، از شاخه های بلند تر گیاه شاخه ای به طول 7 تا 10سانتی متر جدا کنید. برگ های پایینی قلمه را جدا کنید. تا انرژی گیاه بجای اینکه صرف برگ ها شود، صرف ریشه زایی گردد. حال قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. قلمه ها برای انتقال به گلدان آماده هستند.دقت کنید همیشه برای قلمه زدن از وسیله ای تیز و تمیز استفاده کنید. گیاه نیز زنده است و وسایل آلود موجب بیماری آن می شود.امیدواریم با مطالعه مطلب پرورش گل پیله آ در آپارتمان و منازل خود بهترین ها را پرورش دهید.

علت زیبایی پیله آ چیست؟

علت زیبایی این گیاه، برگ‌های آن است.

الگوهای نقره‌ای روی هر برگ منحصر به فرد بوده و طرح زیبایی از اشکال مختلف در کل گیاه ایجاد می‌کند.

به ندرت پیش می‌آید که این گیاه گل بدهد.

گل‌های آن کوچک و سفید رنگ هستند و در طول تابستان بر روی شاخه‌ها دیده می‌شوند.

در صورتی که گیاه گل داد، گل‌ها را همان زمانی که جوانه زدند، کوتاه نمایید؛ زیرا گل‌ ها در واقع نوعی اتلاف انرژی برای این گیاه هستند و مانع رشد آن می‌شوند.

حداکثر ارتفاع آن به 30 تا 60 سانتی‌متر می‌رسد.

هشـــدار:

پیله آ برای گربه و سگ سمی است.

گونه‌های مختلف گل پیله آ کدام‌اند؟

این گونه به گیاه دوستی معروف است.گیاهی بسیار زیبا با برگ‌های حوله‌ای شکل به رنگ سبز می‌باشد.

این گیاه زیبا، بومی جنگل‌های آفریقای جنوبی و مناطق گرم و مرطوب است.

این گونه به نام‌های گل ورنا، گیاه توپ‌خانه و سرخس توپ‌خانه معروف است.دارای برگ‌های فراوان (به رنگ سبز) می‌باشد که بیضی شکل و یا گرد بوده و بسیار کوچک هستند.این گیاه دارای ساقه‌ای گوشتی است.

این گونه از پیله آ، دارای گل‌هایی ریز (به رنگ سفید مایل به سبز) بوده و فصل شکوفایی گل‌های آن نیز پاییز خواهد بود.

گیاهی کوچک‌ تر با برگ‌های ابلق، سفید و صورتی است .

این گیاه می‌تواند تا حداکثر 15سانتی‌متر قد بکشد.

 بیماری و درمان گل پیله آ

برای نگهداری و پرورش گل شمعدانی به بهترین نحو لازم است وقتی گیاه بیمار می شود و مشکلی برای آن پیش می آید با آگاهی کامل برای رفع مشکل اقدام کنید.

 پوسیدگی ریشه یکی از مشکلاتی است که ممکن است زیاد اتفاق بیوفتد و دلیل آن آبیاری زیاد، اکسیژن کم و آبشویی بیش از حد و هم چنین زیاد شدن نمک های محلول در آب است.

برگهای در تماس با شیشه در زمستان سیاه میشوند: سردی بیش از حد شیشه عامل ان است،برگها را از تماس خارج کنید.

نقاط خاکستری و زخمهایی روی برگها دیده میشود

مربوط به حمله قارچ بوتری تیس است،سم قارچ کش تهیه کنید و سمپاشی کنید.(در اصل مربوط به ابیاری بیش از حد و سپس حمله قارچ است)

لکه های سوخته روی برگ هاست: از مواد براق کننده برگها استفاده کرده اید و یا برگها در معرض تابش اسعه مستقیم افتاب بوده اند،غبارپاشی در افتاب هم یکی از علت هاست،عوامل را بر طرف کنید.

برگها سیاه شده و میریزند

هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید

ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد است

نور کم است،گیاه را به روشنایی ببرید،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید،نوک ساقه ها را قطع کنید تا جوانه های جانبی بیدار شده و رشد کنند،در این صورت گیاه حالت تو پر و چنبره ای به خود میگیرد.

روی برگها و ساقه هازخم های پنبه ای شکل سفید رنگ ظاهر شده اند

علت ان حمله حشره افت است،با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس نموده و یا طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

برگها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی آنها است هر دو هفته یکبار با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید.

کوچک بودن برگ های جدید

ریشه ها را بازدید کنید در صورت متراکم بودن نیاز به تعویض گلدان دارد،آن را تعویض نمایید،در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار کمک موثری به تولید برگهای درشت تر است،تعویض خاک سطحی گلدان با خاک نو هم تاثیر مثبت دارد.

برگها می افتادنند

به آبیاری احتیاج دارد،گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید، غبارپاشی روزانه در تابستان را فراموش نکنید. کلیه اندام گیاهی در حال افتادن و تلف شدن است: عارضه مربوط به یخ زدگی است،خشک شدن گیاه حتمی است.

اگر گلدان پیله‌آ را در جای سردی بگذارید ممکن است یخ بزند و کلیه اندام گیاهی حالت افتادگی پیدا کند در این صورت، خشک شدن گیاه حتمی است.

قارچ بوتری تیس در آبیاری و رطوبت زیاد فعال شده و به گیاه حمله می کند و نقاط خاکستری و زخمهایی روی برگها دیده می شود. می توانید با سم قارچ کش گلدان را سمپاشی کنید

لکه های سوخته روی برگ در اثر استفاده از مواد براق کننده شیمیایی ایجاد می شود و یا اینکه گلدان در اثر اشعه مستقیم آفتاب دچار این عارضه می گردد.

غبار پاشی در آفتاب هم لکه های سوخته روی برگ ایجادمی کند. برگها در اثر هوای خیلی سرد سیاه می شوند

در صورتی که نور محیط کم باشد، ساقه های پیله‌آ دراز و منحرف شده و فاصله بین برگهایش زیاد می گردد. اگر مشاهده کردید برگها سقوط می نمایند، گلدان را 15دقیقه درون تشت آب بگذارید غبار پاشی را در تابستان فراموش نکنید.

به برگهای جدید توجه کنید. اگر کوچک و ریز هستند، ریشه را بازدید کرده و در صورت متراکم بودن گلدان را تعویض کنید. در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و یا تعویض خاک سطحی گلدان در جبران این عارضه موثر خواهد بود.

بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی کند فقط بهتر است مراقب کنه عنکبوتی، لکه برگی و پوسیدگی ساقه باشید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده