دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آنتی اکسیدان ها چیست و چه کاری برای شما انجام می دهند؟

آنتی اکسیدان ها چیست و چه کاری برای شما انجام می دهند؟

همه ما طرفدار آنتی اکسیدان ها هستیم - دلیل این امر این است

شاید در مورد آنتی اکسیدان ها صحبت های زیادی شنیده باشید. با این حال ، تعداد کمی از افراد می دانند که آنها چه هستند و یا چگونه کار می کنند. میزان آنتی اکسیدان موجود در برخی از مواد غذایی بسیار بالا است. سه آنتی اکسیدان اصلی عبارتند از: ویتامین ث، ویتامین ای و بتا کاروتن. شما می توانید با مصرف میوه های قرمز، صورتی، نارنجی، آبی و زرد رنگ این مواد را وارد بدن تان کنید. برای دریافت بیشترین میزان آنتی اکسیدان باید مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان را خام یا بخار پز شده مصرف کنید.

منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات، ادویه‌جات و انواع چای باعث کاهش تأثیر رادیکال‌های آزاد یا استرس اکسیداتیو می‌شوند که عامل ایجاد انواع بیماری‌ها هستند. مشکلات جسمانی که امروزه با آنها روبه‌رو هستیم مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و زوال عقل به دلیل افزایش میزان آسیب اکسیداتیو و التهاب رخ می‌دهند. به عبارت ساده، اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که موجب تولید رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های شیمیایی زنجیره‌ای دیگر نیز می‌شود که مسئول آسیب‌های سلولی هستند.

استفاده از آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی برای مقابله با آسیب‌های ناشی از نور آبی یا اشعه‌خورشید، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر، مصرف داروها، مسمومیت یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی،‌ استرس زیاد و سایر عوامل طبیعی که برای سلامتی خطرآفرین هستند، بسیار لازم و کمک‌کننده است. در فرایند مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، آنتی‌ کسیدان‌ها درحالی‌که با سلول‌های بدخیم یا سرطانی مقابله می‌کنند، از سلول‌های سالم نیز محافظت می‌نمایند.

آنتی اکسیدان ها چیست؟

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که با رادیکال های آزاد بدن شما مقابله می کنند.

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که اگر سطح آنها در بدن شما خیلی زیاد شود ، می توانند صدمه بزنند. آنها با بیماری های متعددی از جمله دیابت ، بیماری های قلبی و سرطان در ارتباط هستند.

بدن شما دفاعیات آنتی اکسیدانی خاص خود را دارد تا رادیکال های آزاد را تحت کنترل داشته باشد.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

با این حال ، آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی ، به ویژه در میوه ها ، سبزیجات و سایر غذاهای کامل گیاهی نیز یافت می شوند. چندین ویتامین مانند ویتامین E و C آنتی اکسیدان های موثری هستند.

مواد نگهدارنده آنتی اکسیدان نیز با افزایش ماندگاری نقش مهمی در تولید مواد غذایی دارند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند ، مولکول های ناپایداری که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند.

رادیکال های آزاد چگونه کار می کنند

رادیکال های آزاد به طور مداوم در بدن شما شکل می گیرند.

بدون آنتی اکسیدان ، رادیکال های آزاد خیلی سریع آسیب جدی می رسانند ، در نهایت منجر به مرگ می شوند.

با این حال ، رادیکال های آزاد همچنین از عملکردهای مهمی که برای سلامتی ضروری هستند ، استفاده می کنند

به عنوان مثال ، سلول های ایمنی بدن شما برای مقابله با عفونت ها از رادیکال های آزاد استفاده می کنند

در نتیجه ، بدن شما باید تعادل خاصی از رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها را حفظ کند.

وقتی رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان ها بیشتر هستند ، می تواند منجر به حالتی به نام استرس اکسیداتیو شود.

استرس اکسیداتیو طولانی مدت می تواند به DNA و سایر مولکولهای مهم بدن آسیب برساند. حتی گاهی منجر به مرگ سلول می شود.

آسیب رسیدن به DNA خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و برخی از دانشمندان نظریه پردازی می کنند که این ماده نقش اساسی در روند پیری دارد

چندین سبک زندگی ، استرس و عوامل محیطی برای ایجاد رادیکال های آزاد بیش از حد و استرس اکسیداتیو شناخته شده است ، از جمله:

آلودگی هوا

دود سیگار

مصرف الکل

سموم

سطح بالای قند خون

مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده

تابش ، از جمله آفتاب گرفتن بیش از حد

عفونت های باکتریایی ، قارچی یا ویروسی

مصرف بیش از حد آهن ، منیزیم ، مس یا روی

اکسیژن زیاد یا کم در بدن شما

ورزش شدید و طولانی مدت ، که باعث آسیب بافتی می شود

مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C و E

کمبود آنتی اکسیدان

استرس اکسیداتیو طولانی مدت منجر به افزایش خطر پیامدهای بهداشتی منفی مانند بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان می شود.

بتاکارین و سایر کاروتنوئیدها: کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز، گریپ فوروت، اسفناج، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، هندوانه، زرد آلو، مارچوبه، طالبی، فلفل سبز، هلو، کدو تنبل، ذرت

ویتامین C:کلم بروکلی، گریپ فوروت، کلم بروکسل، کیوی، کلم پیچ، خربزه، پرتغال، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه زرد و سبز رنگ، گوجه فرنگی، انبه و شلیل

 ویتامین E :کلم بروکلی، انبه، حبوبات، فلفل دلمه قرمز، اسفناج، دانه های آفتاب گردان، پاپایا و کدو تنبل

سایر مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از:

 آلو

سیب

کشمش

توت فرنگی

توت سفید

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

شاه توت

انگور قرمز

جوانه یونجه

آلو

پیاز

بادمجان

حبوبات

 ویتامین ها تنها آنتی اکسیدان هایی نیستند که در مواد غذایی وجود دارند. در ادامه با سایر آنتی اکسیدان ها آشنا شوید:

روی:گوشت قرمز، حبوبات، آجیل، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار، لبنیات و غلات عنی شده سرشار از این ماده معدنی هستند.

آنتی اکسیدان ها چیستند؟ 

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که دقیقاً همانطور که از اسمشان مشخص است عمل می کنند: آنها برای جلوگیری از آسیب سلولی با اکسیداسیون مبارزه می کنند . ممکن است بپرسید اکسیداسیون چیست؟ اکسیداسیون به دلیل قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد ، آسیب در سطح سلولی است. رادیکال های آزاد مولکول های اکسیژن و نیتروژن ناپایدار و حامل الکترون هستند. آنها از محیط می آیند: آلودگی ، اشعه ماورا بنفش و دود. آنها حتی به طور طبیعی در بدن اتفاق می افتند در نتیجه فرآیندهایی مانند هضم و ورزش .

انواع آنتی اکسیدان ها

ویتامین های C & E - C و E به عنوان آنتی اکسیدان و همچنین ویتامین های محلول در آب و چربی وظیفه مضاعف دارند. هر دو قادر به پذیرش الکترونهای جفت نشده (یا ناپایدار) هستند ، به این معنی که آنها توانایی خنثی سازی اکسیژن واکنش پذیر و گونه های نیتروژن را دارند قبل از اینکه آسیب ببینند. یک مثال عالی و ملموس از این مزیت شگفت انگیز این است که ویتامین C می تواند برای پوست ما انجام دهد. ویتامین C در یک تن از کرم ها و سرم های مراقبت از پوست وجود دارد تا آسیب خورشید را برطرف کرده و از آسیب رساندن پوست به پوست جلوگیری کند.

اگر یک سیب را برش بزنید و بگذارید یک ساعت بماند ، به احتمال زیاد سایه قهوه ای روشن می شود. اما اگر آب یک لیمو را روی سیب بچرخانید ، بعد از ساعت ها بیرون آمدن در پیشخوان کاملاً تازه به نظر می رسد. این ویتامین C است که در برابر اکسیداسیون هوا جادویی است و از تجزیه سلولهای آزاد سلولهای داخل سیب جلوگیری می کند!

ویتامین C در مرکبات ، فلفل دلمه ای ، گواوا ، کلم بروکلی ، کلم پیچ و توت فرنگی یافت می شود ویتامین E در آجیل و دانه ها و همچنین سبزیجات برگ دار ، ماهی قزل آلا و آووکادو وجود دارد.

کاروتنوئیدها - کاروتنوئیدها در میوه ها ، سبزیجات و حتی برخی از منابع پروتئین یافت میشوند ممکن است آنها را با نام خود بشناسید :  بتاکاروتن ، یا همان ترکیبی که هویج را نارنجی ، لوتئین ، در تخم مرغ ها پیدا می کند و برای سلامتی چشم بسیار مناسب است و زئاگزانتین که به فلفل قرمز ، زعفران و ذرت رنگ زیبایی می بخشد.

فواید کاروتنوئیدها بسیار زیاد است زیرا آنها پیش ساز ویتامین A هستند. آنها با کاهش خطر ابتلا به سرطان ها ، دژنراسیون ماکولا در اثر افزایش سن و آسیب به UV ارتباط دارند. همچنین تصور می شود که آنها در سلامت سیستم ایمنی نقشی دارند .

ترکیبات فنولیک - ترکیبات فنلی شامل تانن ها ، لیگنان ها و فلاونوئیدها مانند آنتوسیانین ها و کوئرستین است.

آنتوسیانین ها (حاوی ریشه-cyan ، به معنی آبی) همان چیزی هستند که به توت ها رنگ می بخشد! همچنین در هویج سیاه ، سیب زمینی بنفش و کلم قرمز یافت می شود. کوئرستین در سبزیجات برگ دار ، مرکبات ، انواع توت ها ، گیاهان ، ادویه ها ، چای و کاکائو یافت می شود. این ترکیبات خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارند و نشان داده شده است که خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

ترکیبات فنلی همچنین موضوع یک مطالعه جدید در مورد پری بیوتیک ها ، یا متابولیت هایی است که می تواند به عنوان انرژی توسط باکتری های روده ما استفاده شود. در حالی که فیبر به طور معمول به عنوان پری بیوتیک اصلی معرفی می شود ، ترکیبات فنلی می توانند به طور انتخابی از رشد باکتری های مضر جلوگیری کنند در حالی که اجازه می دهند باکتری های مفید شکوفا شوند .

خط پایین

یک رژیم غذایی غنی از میوه ها ، سبزیجات ، چربی های سالم مانند آجیل و دانه ها و پروتئین مانند تخم مرغ ، مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای بهبود سلامتی و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد فراهم می کند. و دفعه بعدی که می خواهید شخصی را تحت تأثیر خود قرار دهید ، حتماً به او بگویید که می دانید دقیقاً چگونه آب لیمو از قهوه ای شدن یک سیب جلوگیری می کند. این فقط علم است

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده